Slutar hundar löpa?

tuaphua

Trådstartare
Jag har två hundar som är 14 resp 16 år och de löper. Min fråga är alltså om inte hundar precis som människor kommer in i klimakteriet och slutar få mens (löpa)?
 
Min blev 10, hon blödde mindre, men löpte hela tiden.
 
jag ska få hem en tikvalp om 7 veckor hon är bara 1 vecka i dag :D

Men jag kommer ha tikskydd p åhenne under tiden hon löper.Vill inte ha en massa blod på mattor och soffor och säng.Eftersom min nuvarande hund få vara överallt ja inte på bordet då men i soffan sängen mattor mm mm.

Hurra för tikskydd0)
 
Nä eftersomjag inte haft tik förrut så är jag ite så haj på det.Vet bara min syrra som har ett på sin tik och hon får inte skav iaf. och hon låter den sitta på dessutom=)

Men om man köper fel storlek så kanske dom kan få skav?? min hundras har så mkt hår som skyddar=) hihi kanske kan sy på teddy :rofl:
 
min jycke har också mkt hår (schäfer) och vi har provat alla möjliga sorter, men det slutar ändå med att hon plockar av dom på rekordtid eller att hon har jättefula ränder på höfterna :(
 
Jag tar bort mattorna i stället, och så hjälps tiken och jag åt att hålla golven rena.
 
Tänk på att tikskydd kan bidra till infektioner. Bakterierna frodas i den instängda och fuktiga miljön.
Använder man tiksskydd ska man vara noga med att byta ofta och att låta hunden vara utan skyddet så mycket det går.
Plocka bort mattor och sådant istället. Många tikar städar dessutom efter sig själva.
 
självklart ska man byta binda lika ofta som man byter på sig själv när man har mens :)
Och det är lika viktigt med luft för hundar som det är för oss kvinnor när man har mens=)
Jo men även om tiken är renlig av sig hinner dom inte få bort allt och det kan komma en och en annan droppe :(
Så tikskydd är som gäller=)
jag har iaf bara hört gott om detta och vi får se vad framtiden visar.Kan ju bara bli massa fel och blää när jag väl kommer använda det och då kommer jag inte använda det svårare än så är det inte=) :)
 
min tik städar inte eftersig. dessutom får hon vara i både soffa och säng så det hjälper inte att bara ta bort mattorna :crazy:. undrar fortfarande om det finns något bra tikskydd som sitter där det ska
 
Men vad gör det om det kommer några droppar?
Det är ju bara att städa bort senare. Att en tik blöder är något man får ta med i beräkningen då man skaffar en.
 
sök lite på hundaffärer och på internet måste ju finnas nått som sitter bra=) billiga som mankan köpa på börjes kan jag tänka mig att dom inte sitter så bra. man får kvaliten efter priset!
 
Tja, städar inte hunden får matte städa. Så fungerar det hemma hos oss.
När det gäller blod i möbler så har jag löst det genom att ha skinnsoffa (jätte-enkel att torka av) och hundförbud i sängen. Ett par vänner till mig har en löpfilt som de lägger över soffan och hundens plats i sängen vid löptid.
 
ja så kan man ju med göra det var inte en dum ide!
ja får tiken skavav tikskyddet får man offra lite mattor eller så får man väl ge fan i att ha hund om mattorna är det käraste man har :)
 
Det är en helt vanlig, tålig filt. De har två stycken och på den ena har de satt fast resårband som dras runt soffdynan. På så vis ligger den alltid på plats och hunden kan inte ha ned den från soffan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 552
Senast: Migo
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 355
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 589
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp