Slutat äta efter flytt...

Misiaczek

Trådstartare
Det har nu gått ungefär en vecka sen jag flyttade med mina hundar till ny lägenhet, som både innebär flytt från stort till litet hem och från stor familj till att endast vara jag med dom hemma.

Jag förstår att det är en stor omställning för hundarna och att de behöver tid för att vänja sig vid detta. Men nu börjar jag oroa mig eftersom de båda har matvägrat sen vi kom hit och ätit oftast 1 portion per dag, när dom vanligtvis äter 3 ggr/dag... (De får färskfoder -VOH som dom annars älskar)

Dom har dock fått lite mindre motion fram tills nu i helgen då det varit mycket för mig att stå i med flytten, köp av bil, jobbsökande mm.. Så jag tänkte att dom kanske inte bränt lika mycket och därför inte behövt äta lika mkt. Men igår var vi iväg ca 3-4 timmar på promenad och spring och bus på stranden, och även idag var vi iväg på hundträff där dom fick springa av sig massor...men trots det har dom bara ätit 1 mål mat igår och idag..

För övrigt så är dom sig själva, dricker lagom mycket, är pigga, glada, lekfulla och tackar inte nej till godis eller matrester från mig.. Men sin egen mat ratar dom. Jag har även en säck torrfoder som dom fick lite av då o då (fick med den maten av förra ägarna till min omplacering) och den maten älskade min unghund, men inte ens den vill han ha nu... :crazy:

Jag har försökt att ha is i magen den här vecka...men man blir ju så orolig när dom inte äter. Och nyss låg jag och klappade på unghunden när jag plötsligt kände hur tydligt hans ryggkotor stack ut :crazy: (Bör tillägga att det är vinthundar, så lite sticker det ju ut, men inte såhär mycket)
Jag har ju tyvärr ingen våg hemma...men är rätt så säker på att han hunnit gå ner i vikt en del under den här veckan och nu börjar jag bli jätteorolig :(

Eftersom dom inte direkt är sjuka (har även tagit tempen) så har det känts dumt att ta dom till veterinär... Men vet faktiskt inte vad jag ska göra längre...vet inte hur veterinären skulle kunna hjälpa för den delen heller, men blir ju så orolig nu när det börjar synas på dom..

Vet faktiskt inte heller vad jag vill med den här tråden.....men kanske någon som varit med om liknande? Vad kan man göra?
 
Sv: Slutat äta efter flytt...

Eftersom samma sak gäller för båda hundarna så hade jag öppnat en annan förpackning med ett annat produktionsdatum på. Det kan vara något med smaken som gör att de inte äter. Något kan ha hänt när maten producerats eller transporterats, eller så kan det ha varit fel på någon råvara eller rent av ha kommit i något man inte brukar ha i alternativt att något saknas.
 
Sv: Slutat äta efter flytt...

Fast det är mat ur samma förpackning som dom åt helt normalt av innan flytten.
Och torrfodret är oxå det samma som den ena åt av innan
 
Sv: Slutat äta efter flytt...

Det skulle inte kunna vara så att de reagerar på dig?

Helt plötsligt "skiter" du i dina pälsklingar baxar kartonger och har säkert en helt ny typ av rastlöshet och oro i kroppet. Sen späs det på av att du oroar dig för att de inte äter.

Kör du färskfoder, har de ätit normalt förr så skulle jag inte bry mig, det lugnet i sig tror jag påverkar.
 
Sv: Slutat äta efter flytt...

Är lite inne på samma spår som 'Blandrastik'.. Äter DU som du brukar? Hur mår du själv? Djur påverkas nog mer av oss människor än vad vi tror.
 
Sv: Slutat äta efter flytt...

Det skulle inte kunna vara så att de reagerar på dig?

Helt plötsligt "skiter" du i dina pälsklingar baxar kartonger och har säkert en helt ny typ av rastlöshet och oro i kroppet. Sen späs det på av att du oroar dig för att de inte äter.

Jag tror det jag med. Nu har visserligen ingen av mina hundar matvägrat, men alla ogillar det stök som flyttning orsakar. Jag håller just nu på att måla och fixa inför försäljning av min bostad och hundarna ogillar skarpt oredan som råder. Dessutom är min tidsram rätt tajt innan visningarna så jag stressar på för fullt. Jag är INTE poppis hos mina hundar just nu.
 
Sv: Slutat äta efter flytt...

+ blandrastik & isisaela

Det kan så klart även bero på mig, och jag har varit väl medveten om att dom vanligtvis påverkas starkt av hur jag mår/beter mig och har därför försökt så gott det går att hålla mig jättelugn, ge dom massa uppmärksamhet och inte göra "en stor sak" av flytten. När det gäller stöket hemma så har jag varit noga med att fortast möjligt lägga allt på plats och även gjort i ordning deras egna myshörna med bäddarna, så redan efter 2 dagar var allt på plats. När jag var tvungen att åka iväg så har jag helt enkelt tagit med dom i bilen då jag förstår att dom inte är vana vid att vara ensamma här än.. Och så är jag väldigt lugn som person och stressar inte upp mig, men däremot måste dom ha känt av just den oron över att dom inte äter..

Däremot har unghunden varit lös i magen hela natten till idag...så nu kan jag erkänna att jag är ett nervvrak... :( Med tanke på att han verkar blivit tunnare och så nu diarré så är det ju verkligen inte bra då dessa hundar inte har mycket att ta av.... Jag rådfrågade dock med veterinären imorse och dom sa att jag ska ha koll under dagen och ta tempen, och fortsätter han va lös imorgon så blir det att åka in med honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Slutat äta efter flytt...

Dom äter ju trots allt så jag skulle inte vara orolig, dom kommer inte dö av att äta lite mindre:)
Men ge inte matrester och godis nu när dom är kinkiga, då är det ju lättare för dem att rata sin egen mat. Var hård! Och gör ingen grej av matvägran, det märker dom...

Hoppas det vänder snart!
 
Sv: Slutat äta efter flytt...

Vad händer om du inte utfodrar hundar alls under 2 dygn?
Så de hinner bli riktigt hungriga?
Min stora hund kan man bara utfodra en gång om dagen för annars börjar han småäta och nöjer sig med mycket mindre mat. När han matvägrar så håller jag upp med utfodring så han hinner bli riktigt hungrig. Då äter han som han skall igen.
Jag gjorde misstaget i början att fippla med mat och försökte truga men insåg att det bara förvärrade situationen. Så jag började helt enkelt sätta hunden på fasta 1-2 dygn. Krävdes lite upprepande då och då men tillslut har det gått in att "detta är det du får nu och passa på att äta upp för du vet aldrig är nästa måltid kommer". Sedan hade jag en bestämd dag i veckan där hunden hade en dag av fasta för att bibehålla effekten bättre.
Nu för tiden är det sällsynt med matproblem och de få gånger de uppstår räcker det att bara ta bort maten och severa nästa dag.
 
Sv: Slutat äta efter flytt...

kl

Stollan: Det där hade varit bra råd faktiskt, men eftersom det gått 12 dagar och dom fortfarande äter lika dåligt så vågar jag tyvärr inte "svälta" dom nu eftersom dom som sagt redan hunnit gå ner i vikt.


Melli: Det har fortfarande inte förändrats. Dom har ätit 1 mål om dagen sendan jag startade tråden.. Cash är dock bra i magen igen och är sitt vanliga tokiga jag.. Så dom verkar ju vara friska och pigga, men kan inte förstå hur dom kan klara sig på den lilla matmängd dom äter idag..

Lite svårt att fota ryggkotor på en tigrerad hund då det inte syns så bra, men man ser tydligt "rumpbenen" som sticker ut..och så har det verkligen inte stuckit ut på honom innan... :(

2012112118534995516258_sbig.jpg
 
Sv: Slutat äta efter flytt...

Kanske lite svårt o se..men här ligger han på samma sätt ungefär o man ser att han inte var lika benig då och rundare om magen, vid midjan

2012112119515812516258_sbig.jpg
 
Sv: Slutat äta efter flytt...

Så såg Dafne också ut när hon hade haft magproblem förra våren. Det är ju så på hundar som normalt sett har lite underhudsfett att höftbensknölarna lätt sticker ut. Det tar inte lång tid innan höftbensknölarna och ryggkotorna sticker upp.

Försök att inte oroa dig allt för mycket. Ge mer mat det mål som de äter. Gillar de människomat så kan du variera lite med det. En vän som har en whippet som inte äter tillräckligt av sin vanliga mat brukar ge honom en portion med kokt lax och skirat smör en gång om dagen.
 
Sv: Slutat äta efter flytt...

Det verkar ha vänt lite nu. Unghunden åt två mål mat igår, och ställde sig redan vid 9 vid sin matskål imorse (de brukar få mat 11), och åt upp både sin och andra hundens mat. Den andra ville dock inte ha, så där har inget förändrats.. :/ Men det är ändå unghunden som viktminskningen syntes mest på, så är glad att han verkar ha fått aptiten tillbaka.

Mötte dock en granne igår kväll som kom in på att hon tänker kastrera sin hanhund eftersom han är så jobbig ibland som nu när det finns löptikar i närheten... Såå, började tänka att mina killars matvägran kanske beror på det..löptikar?! Fast jag har aldrig märkt av det här beteendet innan, och nog fanns det grannar med tikar där vi bodde innan.. Men så har jag bara haft den äldre hunden i 3 månader så vet egentligen inte hur han brukade vara innan. Och min unghund (18mån) kanske inte var riktigt könsmogen innan, jag menar..han kissar fortfarande sittandes.. :grin:
 
Sv: Slutat äta efter flytt...

Ja jag funderar på att börja ge dom 2 mål per dag istället för 3.
Får se hur det blir idag...tänkte dra till stranden strax o få dom att springa av sig en massa, och sen inte ge dom mat förrän ikväll istället... så hoppas jag att dom äter upp.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
980
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
235
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
852
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp