Bukefalos 28 år!

Slutat snusa - viktuppgång

miumiu

Trådstartare
Slutade snusa i början av mars och gav mig själv en (1!) vecka då jag fick äta allt möjligt som jag blev sugen på som ”tröst”. Sen skärpte jag mig och mina matvanor är i övrigt oförändrade. Dessutom har jag lagt till en timmes träning/dag 6 dagar i veckan. Ändå går jag upp i vikt? Lägger in allt jag äter i appen lifesum så håller hyfsad koll på kalorierna och vet att jag inte äter mer än förut. Kan ämnesomsättningen bara krascha såhär? Nu är jag ju inte överviktig så det är väl ingen katastrof så men jag vill ju helst inte bli heller.

Någon som har liknande erfarenheter?
 
Nikotinet ökar utsöndringen av adrenalin i kroppen vilket också ökar ämnesomsättningen. Så när du slutar med nikotin minskar också ämnesomsättningen. Vad jag har läst mig till så ger snusstoppet samma effekter som rökstopp i det avseendet. Så räkna med några kilo upp. Det är inget onormalt alltså. Viktuppgången planar ut så småningom. Jag gick upp ca 5 kilo när jag slutade. Jag kommer nog aldrig ner till det jag vägde innan igen, men å andra sidan är jag av med nikotinberoendet och det betyder så mycket mer!
 
Slutade snusa i början av mars och gav mig själv en (1!) vecka då jag fick äta allt möjligt som jag blev sugen på som ”tröst”. Sen skärpte jag mig och mina matvanor är i övrigt oförändrade. Dessutom har jag lagt till en timmes träning/dag 6 dagar i veckan. Ändå går jag upp i vikt? Lägger in allt jag äter i appen lifesum så håller hyfsad koll på kalorierna och vet att jag inte äter mer än förut. Kan ämnesomsättningen bara krascha såhär? Nu är jag ju inte överviktig så det är väl ingen katastrof så men jag vill ju helst inte bli heller.

Någon som har liknande erfarenheter?
Det är normalt, men rättar till sig med tiden. Tar ett år innan kropp och hjärna är helt återställt har jag för mig.

Sen är det väl möjligt att du ökar lite i vikt på grund av ökad muskelmassa om du lagt till så mycket träning? Om du inte mäter dig kan det vara bra att lägga till som komplement till vägningen. När jag tränade som värst krympte midjemåttet medans vikten ökade tex.

Har du inte problem med övervikt sen innan tror jag sannorlikheten för att bli det nu är minimal med din strategi! Normalt är att gå upp några kilo efter nikotinstopp, men har man problem med överätning överlag får man däremot verkligen passa sig.
 
Slutade snusa i början av mars och gav mig själv en (1!) vecka då jag fick äta allt möjligt som jag blev sugen på som ”tröst”. Sen skärpte jag mig och mina matvanor är i övrigt oförändrade. Dessutom har jag lagt till en timmes träning/dag 6 dagar i veckan. Ändå går jag upp i vikt? Lägger in allt jag äter i appen lifesum så håller hyfsad koll på kalorierna och vet att jag inte äter mer än förut. Kan ämnesomsättningen bara krascha såhär? Nu är jag ju inte överviktig så det är väl ingen katastrof så men jag vill ju helst inte bli heller.

Någon som har liknande erfarenheter?

Jag har gått upp typ 3 kg sen jag slutade snusa. Men jag misstänker att jag har en mer hälsosam vikt nu än när jag hade en prilla under läppen.
 
Med tanke på att du börjat träna så mycket, skulle det kunna vara ökad muskelmassa som står för viktuppgången. Helt eller delvis.
 
Möjligt att lite är muskler men det mesta är plufsighet kring midjan som inte fanns där tidigare 😛 Känner det på kläder bland annat, vissa byxor som satt löst innan skär in i midjan nu. Men jaja det är ju inte hela världen om jag går upp nån storlek, vill bara inte att det ska eskalera ännu mer.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 492
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 489
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 186
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
1 988
Senast: Katti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp