Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

(Djurskyddsmyndigheten)
Arbetet med nya djurskyddsregler för hästar är inne i en slutfas. Den tid en häst får stå uppbunden i spilta föreslås begränsas till max 16 timmar per dygn. Begränsningen föreslås träda ikraft 2010. Något generellt spiltförbud föreslås dock inte.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=4022
 
Sv: Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

Vansinning att överhuvudtaget ha spiltor i dagens läge!! Och att binda fast ett flyktdjur med rumpan utåt faran är djurplågeri. En häst ska ha en box så den kan röra sej fritt och lägga sej ner och rulla sej då mår den bäst. Att lagligt kunna ha hästen fastbunden i 16 timmar, vad ska man då ha en häst till.....? Förbjud spiltor och ha endast boxar! Jag har själv häst som är 156 cm och han har en box på 4x4 meter. Desutom behöver han inte stå inne i 16 timmar.
Om man har så stora djur som häst och inet har plats för en ordentlig box så ska man inte ha häst.
 
Sv: Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

bra sagt!

Du fick med typ allt! :smirk:
 
Sv: Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

Och ridskolorna då, hur blir det med dem? Hur många ridskolor runt om i landet har boxar till alla sina hästar? Jag är absolut inget fan av spiltor och håller med dig i vad du säger, men ett spiltförbud skulle inte fungera.
 
Sv: Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

När enkäten till ridskolorna gick ut så besvarade jag den för vår lokala ridklubb. Vi kunde svara ja på alla frågor ang boxar, daglig utevistelse, rymliga hagar, mm, mm, och det tror jag också att de flesta ridskolor på landsbygd kan hålla med om.

Det är väl så att det bara är de stora ridskolorna i städerna med stall som är en 20-30 år gamla som drabbas av ett spiltförbud?

/Camilla
 
Sv: Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

"Bara" och "bara", sådana ridskolor finns det en hel del av. Men man skulle ju önska att alla ridskolor var så pass bra som din.
 
Sv: Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

Tycker det är bättre med välmående hästar än att ha en massa ridskolor utan hagar och boxar! :mad:
 
Sv: Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

Har jag nämnt något annat? Tror du inte att jag vill detsamma bara för att jag tror att ett spiltförbud inte skulle fungera? :smirk: Hagarna har inte med detta att göra.
 
Sv: Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

Jag tycker att man ska få ha spiltor om man kan erbjuda hästen mycket utevistelse, dygnsbegränsningen i spilta kanske borde vara 10 timmar i stället för 16. Däremot bör man inte få bygga spiltor om man planerar nya stall.

Skulle vår ridskola vara tvungen att slopa sina spiltor och göra boxar skulle de lika gärna kunna få lägga ner eftersom att vi inte skulle få plats med det hästantal som verksamheten behöver.
 
Sv: Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

Visst borde man kunna göra så att gamla stall med spiltor får vara kvar vore ju katastrof att få riva hovstallet t.ex:eek: som bara har spiltor och två boxar tror jag det är. Men vid nybyggnation kräva boxar. Så gör man ju med bilar och bälten och katalysatorer t.ex.
 
Sv: Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

hagarna har självklart med det här att göra!
De kan kompensera mycket av hästens tid i spilta.
 
Sv: Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

GIVETVIS gör de det, men denna fråga handlar om spiltförbud och inte hagar. De kompenserar hästens tid i stallet överhuvudtaget, oavsett om hästen står i box eller spilta. :smirk:
 
Sv: Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

Ja men det är ju precis så förslaget ser ut!
Jag förstår inte att folk fortvarande diskuterar för o emot ett spiltförbud när ngt sådant överhuvudtaget inte föreslagits?
PL
 
Sv: Slutfas i arbetet med hästhållningsregler

Visst borde man kunna göra så att gamla stall med spiltor får vara kvar vore ju katastrof att få riva hovstallet t.ex:eek: som bara har spiltor och två boxar tror jag det är. Men vid nybyggnation kräva boxar. Så gör man ju med bilar och bälten och katalysatorer t.ex.
Spiltor och två boxar. Hur är det med hagarna...?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Djurskyddsmyndigheten är inne i en slutfas med arbetet angående nya hästhållningsregler...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Social kontakt med artfränder, andra flockdjur eller människor. Möjlighet till daglig fri rörelse och max 16 timmar uppbunden i...
Svar
2
· Visningar
1 077
Senast: andrisi
·
  • Artikel
Hästnyheter (Gotlandska) Social kontakt med artfränder, andra flockdjur eller människor, möjlighet till daglig fri rörelse och max 16 timmar...
Svar
7
· Visningar
1 386
Senast: via
·
  • Artikel
Hästnyheter (Djurskyddsmyndigheten) En ny EG-förordning om djurtransporter kommer att träda i kraft den 5 januari 2007. EU-förordningen i sin...
Svar
0
· Visningar
873
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp