T

thyrniròs

okej, jag har letat bland gamla trådar, men inte hittat något ordentligt svar på hur...ni får väl skrika om ni vet att det finns

hur talar jag om för min häst att göra en sluta vid handen? från ryggen har det gått bra (vi har precis börjat med slutor...) men från marken förstår vi inte varandra...han vill hellre bara fortsätta med öppna, för det har han blivit så duktig på:p

vore tacksam om någon tog sig tid att beskriva vilka hjälper som ges, när, var hur och varför

:confused:
 
Sv: slutor?

Så här gör jag:
(I vänstervarv) Jag går bredvid hästens bog med ansiktet i rörelseriktiningen. Det är utgångspositionen. För att få sluta går jag lite snett framför hästen och samtidigt har jag vänster hand på bettet/kapsonen och gör ett litet "tryck" i det i riktning mot hästens bringa. OM hästen böjer om sig kan man hjälpa lite med att trycka på hästens halskotpelare lite försiktigt.
Hoppas detta gick att förstå!:crazy: ;)
Magdalena
 
Sv: slutor?

*tack*
hm, jag får prova när jag kommer till stallet och se om jag har förstått dig rätt =)
 
Sv: slutor?

När jag tränar slutor från marken står jag mellan hästen och spåret, ungefär vid magen och driver hästen framför mig.
Jag lägger tyglarna över halsen på hästen och håller lite i inner tygel så att han böjer sig, och lite i ytter så att han stannar kvar.
Eftersom jag står på spåret och driver honom framför mig blir det automatiskt en sluta ( framdelen på spåret, bakdelen innanför )
 
Sv: slutor?

Om jag inte är helt förvirrad nu är det du talar om en förvänd öppna, vilka oftast är ganska bromsande (eftersom huvudet går mot väggen).

Jag gör ungefär på samma sätt som Magdalena.
Sedan finns det också förvänd sluta som är mer likt det Rebeccah beskriver, men ändå inte. *Renée som egentligen inte borde skriva för hon ska iväg*
 
Sv: slutor?

"Klassiskt" korrekt görs sluta utan motverkande hjälper. Sluta för innertygeln eller med tryck mot insidan av hals/bog motverkar hästens rörelse - det innebär att hästen måste använda mer muskelkraft än nödvändigt för själva rörelsen, vilket är "oklassiskt". Sluta ska alltså normalt inte göras med innertygeln, denna tygel ställer bara hästen lätt, dvs talar om för hästen var han ska ha huvudet utan att hålla fast honom. Man kan göra sluta för hand från hästens yttersida. Innertygeln ställer hästen lätt (se till att hästen ställer och behåller ställningen i eftergift annars bromsar du hästen, ta ett nytt tygeltag om hästen förlorar ställningen och ge efter så snart han gör rätt), yttertygeln styr hästen; ledande tygeltag ökar tvärningen, tygeln mot halsen minskar tvärningen. När tvärningen är ok gör man igenting alls utan hästen fortsätter övningen som av sig själv (förutsatt att han inte förlorat förmågan att gå fram själv utan konstant drivning). Det är enkelt men inte speciellt lätt!
 
Sv: slutor?

vart har du läst att det är klassiskt korrekt att göra det utan innertygel? *nyfiken*
Har jag aldrig hört förr.

Det sättet du nämner att göra slutor på använder jag för att göra förvända slutor. Gör man det med rättvända blir det ett jäkla spring runt hästen (man går på utsidan mellan hästen och stakeket t.ex. så ska man över i en öppna och får springa runt hästen och gå på insidan...eller någon annan rörelse där man vill inerverka från insidan vilket man ju oftast gör.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 341
Senast: astronaut
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp