SM i Bruksridning 2003

A

aremea

Jag var och tittade på bruks SM i år, och blev otroligt sugen på att börja tävla själv.
vart får man reda på vilka tävlingar som kommer annordnas under sommaren?
vilka krav ställs det för att få tävla? ska man ha grönt kort? finns det begränsningar på vilket bett man får rida med? får man prata med hästen under tävling eller är det som i vanlig dressyr? vilka grenar är vanligast på en tävling?


//Mvh Minou Och Lea
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Ring till Jordbrukarnas Ungdomsförbund i Skara (tror jag att det låg). Där kan man beställa tävlingsregler.

Jag har själv sökt efter någon som kan berätta lite mer om brukstävlingar, träningstips inför tävlingen, hur man ska vara klädd mm mm. Den 28 juni på Vånga Rid- & Körklubb (utanför Kristianstad) är det en brukstävling som jag anmält mig till.
 
om man ringer dit- kan man få reda på närmaste tävlingarna oxå? (kanske dum fråga men men).
Ja sökte på internet men fick bara fram förslag på vilka hinder som kunde komma upp på banan....
crazy.png
 
Senast ändrad av en moderator:
du som köpt lea av karlsdal va?
smile.png
hälsa henne så jättemkt. hoppas på o få se er ute på bruksbanorna framöver då ;D
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej maria!
jo, fölet har kommit, en liten hingst blev det(trodde jag mailade bilder till dig?). Allt gick jättebra, sunny är en lika duktig mamma som alltid:) Lea är väldigt svartsjuk, så sunny får vakta lite på henne också:PHur går det med era hästar?
 
* Personligen tycker jag att det ordnas för få tävlingar, i allafall i vårt distrikt. Det som ordnas är KM och då måste man vara medlem i de olika föreningarna och det blir väldigt dyrt. DM ordnas men det är en ynka tävling.
* Jag har aldrig varit med om att det har frågats efter varken grönt kort, licenser, vaccinationer edyl. Vet inte hur det är på SM, det kan säkert JUF svara på.
* Du får inte ha smalare bet än ... vilket jag dessvärre inte har i huvudet. Står i JUFs reglemente. Vad jag vet har jag sett pessoa, d-bett, pelham, stång, "vanliga" 2- och 3-delade, hackamore ...
* Prata med hästen får du göra. Inte skälla och bestraffa men peppa/uppmuntra/berömma/driva/lugna det har jag aldrig hört någon negativ reaktion på.
* Vanliga grenar är trampa på en platta, vända i ett trångt utrymme (markerat med spån edyl), rygga i en vinkel, gå över vatten/pressening, gå över en träbrov, göra halt inom markerat område och stå still under angiven tid, flytta ett föremål från plats a till plats b, passera ett lydnadshinder, kliva av hästen och på från någon vagn/bord edyl, trava genom en serie portar ... det är de hinder jag kommer på i huvudet så här.

Hoppas du har fått något vettigt ut från mitt svar. Lycka till.
 
Bruksridninga arragneras av Jf som inte är anslutet till ridsportförbundet så man behöver inte ha grönt kort eller några licenser.

Man måste vara medlem i JUF(150kr för senior och 75 för junior) i sthlm så duger medlemskap i 4H lika bra.

I sthlm har vi oftast två/tre tävlingar om året. DM och sen är det en till klubb som annordnar, för att få starta är det samma regler som i DM alltså medlemskap i JUF.

Hästen måste vara 4år.
Tror att bettet inte får vara smalare än 9mm. Måste vara slätt och får inte ha några vassa kanter.
//A
 
Ja är det JUF som anordnar tävlingen behöver man inte ha grönt kort. Men är det en annan förening som arrangerar då vet jag inte om det är upp till den föreningen att bestämma eller? När jag varit med på brukstävlingar som annan förening än JUF anordnat har det inte behövts medlemskap i JUF.
 
Här är det bara Juf som annordnar så har inte en aning faktiskt :confused:
 
du behöver inte grönt kort. hästen ska vara 4 år, i god kondition, ha välskötta hovar å så ska du va klädd på ett läpligt sätt. (Ridbyxor o stövlar ex.) inge höga krav ställs. gå in på www.juf.nu kontakta mig om du vill ha mera svar!/Lotta :banana:
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp