SM i westernridning.

J

JHANA

Hittade årets SM regler på WRAS hemsida:

SM Regler 2006

WRAS regelbok gäller med de anpassningar och tillägg som anges nedan.

För deltagande i SM krävs medlemskap i svensk westernförening samt svenskt medborgarskap. Inga licenser krävs.

Behörighet att delta på SM har den som under innevarande år tävlat på två A-, B-tävling eller rasshow i specifik klass. T.ex tävlat i Re y är behörig att starta på SM i Re y men ej i Re open om man inte har tävlat i den klassen.Detta gäller även på rastävlingarna, har man startat i amatör eller något annat som inte är youth eller open är man inte behörig att starta på SM.

Vaccination enligt WRAS regelbok är inget krav men rekommenderas.

Klasser är endast Youth och Open.


Någon som vet om man kan rida två allbreeds Open på tex April Show och Bökeberg, i dom klasser man vill kvala i, och få delta i SM??

Eller ska man tvingas rida WRAS tävlingar bara för att man inte tävlar quarter, och ändå vill deltaga på SM?
Araberna är ju inte välkomna i AQHA´s openklasser....

Varför är inte amateur-klasserna SM grundande?? Det är ju generellt mkt högre klass på amatörerna på quartershowerna än det är på B-tävlings ekipagen inom WRAS?
Amateur betyder ju inte sämre, utan man tävlar EGEN häst och tar inte betalt för att träna andra.

Och hur blir det med en klass som Versatile Horse, som ju bara finns på WRAS tävlingar? Ska bara WRAS-ekipagen få rida den??

Är NRHA/SRHA open/youth SM-grundande i reining?

Kan arab-SM räknas som en kvalificerande tävling?

SM är lite av årets mål för mig, men som arabryttare med högre ambitioner än vad WRAS tävlingar varit hittills känns det ju lite snopet om man ändå skulle tvingas rida två WRAS B-tävlingar för att få deltaga... Licensen är ju inte gratis heller, och för bara 2 tävlingar??

Planen för året var att rida färre men större tävlingar, dels för att det är roligare på dom större tävlingarna med alla proffs, men oxå eftersom det kostar en hel del att åka iväg på, inte minst i bensin när man bor ocentralt westerntävlingsmässigt sett...
 
Sv: SM i westernridning.

Amateur är ju inte öppen för alla, tex Rick Lemay för inte tävla där. Så varför skulle en stängd tävling vara grund för att man skulle få tävla SM.
Det är bara OPEN och YOUTH som är giltiga som kvalifikation för SM. Dessutom måste det vara A eller B-tävling eller Ras-show tex SQHA. Men då bara OPEN eller YOUTH.
Arab-sm låter som en giltig tävling om det är en OPEN eller YOUTH-klass.

/mvh Lex
 
Sv: SM i westernridning.

Grundfrågan var:

Måste jag som arabryttare rida WRAS tävlingar eller duger allbreedsklasserna (open) på de större showerna?

Och vad gäller stängda tävlingar så är inte jag med mina araber välkommen i AQHA klasserna, ändå är dom SM grundande.

Alltså; är man tvingad att rida WRAS bara för att man tävlar arab??
 
Sv: SM i westernridning.

Jag skulle tro att du är tvungen att tävla på WRAS-tävlingar, då de ju är de enda med uppdelningen A och B? Eller hur? Bökeberg t.ex. är ju "bara" en show, utan varken benämning A eller B? (Därmed ingenting sagt om nivån på tävlingen, men däremot vad den beskrivs som?)

Snurrigt värre, men det är så jag uppfattar det hela iaf... ;)
 
Sv: SM i westernridning.

Vad snurrigt! Tyckte det var mkt bättre förra året, när man bara var tvungen att delta på två B-tävlingar och sedan kunde starta vilken klass som helst. Vill jättegärna åka dit igen, men pga en USA-resa känns det lite tungt i plånboken, och B-tävlingar är ju inte gratis...
 
Sv: SM i westernridning.

Jo, men det står ju att även open på ras-shower är OK och på tex SQHA´s april show, som är en ras-show, finns allbreeds open.
Och på Bökeberg finns allbreeds open och det är ju oxå delvis en ras-show med dubbel och enkel AQHA-show.
Måste det vara just quarterklasserna open man ska delta i eller duger allbreeds open, på ras-show???

Det är ju dom större tävlingarna som är roligast att åka på, känns bittert om man måste åka på WRAS oxå... Blir ju dubbla kostnader med licenser och medlemskap, och fler resor.
 
Sv: SM i westernridning.

Har du eller ska du??
Till USA alltså. Semester eller träning och till vem om träning??

(Gravt nyfiken och lite avis...men bara lite;) )
 
Sv: SM i westernridning.

Jag förstår hur du menar, och jag håller med. Det är onödigt och om man ändå vill rida de större showerna så borde ju det räcka, det tycker jag defintivt. Men jag tror inte, enligt de gällande reglerna, att man kommer undan B-tävlingarna...

JHANA skrev:
Och på Bökeberg finns allbreeds open och det är ju oxå delvis en ras-show med dubbel och enkel AQHA-show.
Måste det vara just quarterklasserna open man ska delta i eller duger allbreeds open, på ras-show?

Fast detta är ju inte samma sak, du syftar på att Bökeberg är en rasshow, men det är det ju inte. Däremot finns det speciella quarterklasser, men hela tävlingen är ju fortfarande inte arrangerad av SQHA eller motsvarande? Så då är ju tävlingen ingen ras-show? :confused:

Kan du inte kontakta någon i WRAS styrelse och fråga? Jag är också nyfiken, och jag skulle bli väldigt glad om mitt resonemang inte håller... ;)
 
Sv: SM i westernridning.

Har jag fattat det rätt om att man måste ha deltagis i minst 2 st WRAS A el B tävlingar för att få vara med i SM? hur f*n ska vi som bor norrut ha råd ens att vara med då? Vi är ju inte sämre på att rida bara för att vi inte kan tävla (är ju bara d tävlingar här norr om umeå). Vi tränar ju ändå för typ AJ o Rick Lemay..

Morr:mad:

Inte för att jag kanske skulle åkt i år, men nångång. Och JA jag vet att man måste ha kolla så inte vilka sopor som helst tar upp plats eller hur jag nu ska uttrycka mig. Dom vill väl hålla kvaliteten. Är bara så trist att det känns som att man måste flytta bara för att få tävla ordentligt.

Synd att sverige inte är runt.:cry:
 
Sv: SM i westernridning.

Jag tolkar det som att all-breedsklasserna på tex Bökeberg Challenge räknas (inte blåbärsklsserna men de som är "open")

Jag tycker det mest spännande är klassen Showmanship at halter som på SM endast finns som open-klass och enligt apha/aqha endast finns som amateur och youth-klass.... Hur ska man kvala till den klassen som faktiskt finns på rasshower men inte i samma form som på wras?

Till alla som inte har "turen" att bo centralt i Westernsverige- det är ju klubbarna som ordnar tävlingar (WRAS A+B) så tjata på dom!

Malin
 
Sv: SM i westernridning.

Jag tror inte att dom som har bestämt reglerna riktigt förstår AQHA´s tävlingsregler, har tex hört amateur jämföras med WRAS utb klasser (som bara finns på C-nivå och lägre...)

Versatile horse finns ju inte inom AQHA och western riding brukar oftast bli inställt. Hur är det med horsemanship open?? Tror inte jag sett många sådana heller inom AQHA. Ska quartrarna bara kunna kvala i trail, pleasure och reining, som ju är dom vanligast förekommande klasserna på quartershower (open).

Och varför skulle inte NRHA/SQHA open kunna vara kvalificerande i reining??

Och kravet är ju bara att ha DELTAGIT två gånger i en klass, man behöver inte ens ha blivit placerad!!!
Min mormor, 85 år gammal, skulle kunna delta om hon löste licens och blev upplyft i sadeln, det är ju inte ens ett krav som sållar bort sämre ekipage...
 
Sv: SM i westernridning.

Solafekub skrev:
Kan du inte kontakta någon i WRAS styrelse och fråga? Jag är också nyfiken, och jag skulle bli väldigt glad om mitt resonemang inte håller... ;)

Har nog tänkt göra det, men just nu är jag lite aggresiv, tänkte bolla det här med er på Buke först så jag hinner lugna ner mig först...;)
 
Sv: SM i westernridning.

JHANA skrev:
Har nog tänkt göra det, men just nu är jag lite aggresiv, tänkte bolla det här med er på Buke först så jag hinner lugna ner mig först...;)

Är det inte bättre att du kollar med dom först, så att du vet vad som gäller? Det kanske inte finns något att jaga upp sig över! ;)
 
Sv: SM i westernridning.

Tycker reglerna är ganska ogenomtänkta, som tex det här med att kvala i showmanship at halter på AQHA show...
Nog finns det saker att reta upp sig på!:devil:

;) /J
 
Sv: SM i westernridning.

JHANA skrev:
Tycker reglerna är ganska ogenomtänkta, som tex det här med att kvala i showmanship at halter på AQHA show...
Nog finns det saker att reta upp sig på!:devil:

;) /J

Men ring då! Nån förklaring måste dom ju kunna hosta upp tycker jag! :p Jag är också nyfiken! :)
 
Sv: SM i westernridning.

Hej
Jag vill också tävla i WRAS SM och vill inte heller tvingas kvala dit på några andra WRAS tävlingar. Jag tänker definitivt inte maila WRAS och fråga, det borde ligga i deras intresse att underrätta mig. Dessutom tycker jag att det är onödigt att betala så dyr licens, när jag ändå bara tänker rida WRAS SM. Så jag kommer att fortsätta att gnälla och sura, det har ju visat sig vara det bästa sättet att påverka något som verkar fel...

/ T
 
Sv: SM i westernridning.

TDJ skrev:
Hej
Jag vill också tävla i WRAS SM och vill inte heller tvingas kvala dit på några andra WRAS tävlingar. Jag tänker definitivt inte maila WRAS och fråga, det borde ligga i deras intresse att underrätta mig. Dessutom tycker jag att det är onödigt att betala så dyr licens, när jag ändå bara tänker rida WRAS SM. Så jag kommer att fortsätta att gnälla och sura, det har ju visat sig vara det bästa sättet att påverka något som verkar fel...

/ T

:bow: :bow: :bow:

Sen vet jag inte om WRAS-SM är den korrekta benämningen, tycker öppna-SM är bättre, för det är väl det det ska föreställa?!?
 
Sv: SM i westernridning.

hotrodder skrev:
Jag tycker det mest spännande är klassen Showmanship at halter som på SM endast finns som open-klass och enligt apha/aqha endast finns som amateur och youth-klass.... Hur ska man kvala till den klassen som faktiskt finns på rasshower men inte i samma form som på wras?
Malin

:crazy: :rofl: De undrar jag med!!!
 
Sv: SM i westernridning.

JHANA skrev:
Har du eller ska du??
Till USA alltså. Semester eller träning och till vem om träning??

(Gravt nyfiken och lite avis...men bara lite;) )

Ska på träning i en månad hos Lynn Palm *drömmen*
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 357
Senast: Habina
·
Dressyr Årets ponny och junior-SM i dressyr går i mitten av augusti. Det är överfullt i alla klasser utom kat C. I kat D är det 62 anmälda (40...
Svar
11
· Visningar
2 237
Senast: Fjellheim
·
S
Western Jag upplever det så att AQHA/SQHA´s regler om att man inte får tävla annat än Open klasser, hindrar många duktiga ryttare från att hålla...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
14 968
Distans Hur förhåller ni er till att det är ett medeldistans-SM, på gång? Jag har funderat på detta mycket, och kan inte se en enda anledning...
2
Svar
38
· Visningar
5 320
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa sms-appen
  • Fototråd del II
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp