SM regler!

MalinE

Trådstartare
Hallå där ute!

Jag har en liten fundering kring reglerna som gäller för Svenska mästerskapen som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut. För det första:

"För att en gren på SM ska genomföras måste 5 stycken ryttare med svensk nationalitet vara anmälda till start, seniorklass med exempelvis 4 ryttare genomförs inte." (hämtat från SIFs hemsida)

I passgrenarna brukar det ju inte direkt vara överflöd av ungdomar, men om jag anmäler mig till en gren där det bara är t.ex. 3 ungdomar anmälda, får jag tävla med seniorerna då eller startar man med de fast placeras separat som ungdom? (t.ex. I årets P3 var 3 seniorer och två juniorer anmälda men grenen genomfördes trots mindre än 4 seniorer - förvirrande!.)

Citat nr 2:
"De femgångsekipage som kvalat till SM i två av tre femgångskombinationsgrenar kan anmäla sig till en tredje femgångskombinationsgren även om ekipaget inte kvalat i denna gren."

Betyder det alltså att jag får anmäla mig till T1/T2 även om jag bara kvalat i t.ex. stilpass och femgång? Gäller kravet på 5 ryttare även i femgångskombinationen? Gäller detta femgångskombination även på andra nationella tävlingar?

Grymt tacksam för diskussioner, tolkningar och svar av er som har någon erfarenhet eller vet något! :)
 
Sv: SM regler!

På första frågan, ingen aning.
På andra frågan: ingår det verkligen pass i T1/T2???
Annars är det knappast en femgångsgren och i så fall får du inte anmäla utan att kvala.
 
Sv: SM regler!

Ja man slår ihop grenen och seniorer och ungdomar tävlar tillsammans men med separata prisutdelningar.

Det gäller för samtliga grenar ska jag väl säga, och som sagt prisutdelning separat. Och ja har du kvalat i två grenar men inte den tredje så får du anmäla dig till den ändå om avsikten är att tävla femgångskombination.
 
Sv: SM regler!

På första frågan, ingen aning.
På andra frågan: ingår det verkligen pass i T1/T2???
Annars är det knappast en femgångsgren och i så fall får du inte anmäla utan att kvala.

I femgångskombinationen ingår stilpass, femgångsprogram samt en töltgren.
 
Sv: SM regler!

Tack så hemskt mycket för svaren, jag håller precis på att "sadla om" från fyr- till femgångare och vart jag kommer att satsa inom de närmsta två åren lär väl knappast bli en överraskning nu! Det kommer att bli SÅ spännande att börja med femgång och passgrenar på tävling! :laugh:
 

Liknande trådar

Islandshäst Hilfe bitte! Jag läste svenska tillägget som finns på förbundets hemsida. Där hittade jag följande text: "17. Ovalbanegrenar: Öppna...
Svar
12
· Visningar
2 038
Senast: Freyr
·
Dressyr Årets ponny och junior-SM i dressyr går i mitten av augusti. Det är överfullt i alla klasser utom kat C. I kat D är det 62 anmälda (40...
Svar
11
· Visningar
2 237
Senast: Fjellheim
·
  • Artikel
Hästnyheter Svensk Ponnysport har på sin facebook presenterat förslag till nya regler för både kval till SM och mästerskapets genomförande samt även...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Ser att många klubbar börjat med detta inför tävlingssäsongen, kul! Är tanken med dessa att de endast är till för ryttare som är...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp