SM - ska alla får starta eller inte?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Årets ponny och junior-SM i dressyr går i mitten av augusti. Det är överfullt i alla klasser utom kat C. I kat D är det 62 anmälda (40 får starta).

Regleran är ju så att man får anmäla sig med snittet av sina två bästa resultat, en ryttare får delta med flera hästar men måste välja häst i finalen. Ofta blir det ju så att samma ryttare toppar både A och B-final....

I andra länder gör man så att alla kvalificerade ekipage får starta, man delar helt enkelt klassen på två domarlag.

Vad tycker ni? Ska SM-reglerna vara kvar som de är men med höjd kvalgräns (tex 68%) eller ska man låta alla starta?

På årets lag-SM för stora hästar får alla anmälda lag delta och man ordnar detta genom att dela upp MsvA-ryttarna på två klasser.
 
Sv: SM - ska alla får starta eller inte?

Nu är jag ingen dressyrryttare, men för mig låter det hemskt om inte alla ska få starta. Man har ändå lyckats kvala dit. Dessutom handlar det om barn... Jag hade nog blivit superledsen om jag inte fick starta ett SM jag kvalat till på samma villkor som alla andra, och detta på grund av att man anmält försent så man inte får plats. Ser inte problemet med att dela klassen. Hellre det än att låta barnen komma i kläm.
 
Sv: SM - ska alla får starta eller inte?

Tror du fått det lite om bakfoten, det är inte som en vanlig tävling där de som anmäler först får starta, utan man tar den snittprocenten från ekipagens två bästa kvalresultat och de 40 med bäst resultat får starta.
 
Sv: SM - ska alla får starta eller inte?

Jag har inte så bra koll på detta, undrar vad kvalgränsen ligger på?
 
Sv: SM - ska alla får starta eller inte?

65% på ponny och junior. 64% för YR, men deras SM har ju redan varit och hade inte full klass.
 
Sv: SM - ska alla får starta eller inte?

Tycker att det gått hysteri i jagande av procent o det gäller att använda domare som ligger högt på skalan. Låt alla få rida. Dela i två grupper som byter domare dag två
 
Sv: SM - ska alla får starta eller inte?

* delvis kl*
Undrar varför inte Ridsportförbundet kan tänka i de banorna? Men jag antar att de tycker att SM ska var en elittävling och inte för bredden.

Hos B-ponnyerna är det en stackars reserv... I kat D 21 och hos stora hästar 8 reserver.
 
Sv: SM - ska alla får starta eller inte?

* delvis kl*
Undrar varför inte Ridsportförbundet kan tänka i de banorna? Men jag antar att de tycker att SM ska var en elittävling och inte för bredden.

Hos B-ponnyerna är det en stackars reserv... I kat D 21 och hos stora hästar 8 reserver.

Ja fast alltså.
Ett svenskt mästerskap handlar väl inte om bredden i just den tävlingen.

Jag erkänner att jag tycker att det är rimligt att man väljer max antal startande och tar med dem som har bästa resultaten. Om det nu är 40 eller 20 eller 100 som man valt att acceptera.
Det handlar ju också om att kunna genomföra det hela. En begränsande faktor är antalet ekipage som en domare får döma under en dag. Visst, man kan ta in fler domare men då blir det lite större praktiska svårigheter och dyrare att arrangera.
Det kan ju också bli problem att få tävlingen att rymmas om man har obegränsat antal startande "bara" man tagit sig över kvalnivån.
Säg att det skulle vara 100 ekipage i varje klass. Hur ska man då hinna med alla starter under samma antal tävlingsdagar som om det är 40?
 
Sv: SM - ska alla får starta eller inte?

Till årets lag-SM i dressyr för stor häst är det väldigt många lag anmälda. Så där har man löst det med att MsvA1:an går över två dagar för att alla ska få rida. Så jag tror att det faktiskt går att hitta lösningar till allt om man verkligen vill... Eller så är det för att det i lag-SM handlar om vuxna (eller otydliga regler från förbundet kanske). Vuxna har ju en tendens till att protestera mer än barn;).

(Om man väljer att öppna SM för alla anmälda så får ju arrangerande klubb fler anmälningsavgifter = kostnaden för ytterligare domare blir inte något större problem).
 
Sv: SM - ska alla får starta eller inte?

Årets ponny och junior-SM i dressyr går i mitten av augusti. Det är överfullt i alla klasser utom kat C. I kat D är det 62 anmälda (40 får starta).

Regleran är ju så att man får anmäla sig med snittet av sina två bästa resultat, en ryttare får delta med flera hästar men måste välja häst i finalen. Ofta blir det ju så att samma ryttare toppar både A och B-final....

I andra länder gör man så att alla kvalificerade ekipage får starta, man delar helt enkelt klassen på två domarlag.

Vad tycker ni? Ska SM-reglerna vara kvar som de är men med höjd kvalgräns (tex 68%) eller ska man låta alla starta?

På årets lag-SM för stora hästar får alla anmälda lag delta och man ordnar detta genom att dela upp MsvA-ryttarna på två klasser.

Hellre då dela upp kvalet över två dagar då domare dömer olika, en del lite snällare och andra hårdare, vilken blir orättvist.

Men tror du inte ekipagen är medvetna om att 65% inte kommer räcka till SM? När vi tävlade ponny så var alla medvetna om att det troligen behövdes 3% till för att få komma med.
 
Sv: SM - ska alla får starta eller inte?

Tittar man på årets kvallistor så skulle kvalgränsen kunna vara 68% över lag (ponny och juniorer). Naturligtvis förstår de flesta att om man precis har kvalat kvalgränsen så blir det svårt att komma med. Men jag kan tycka att man ska ta tillvara på det stora intresset och inte tappa bort ryttare på vägen pga att de hamnar utanför listan.

Med de regler som är nu så räcker det ibland med att i en ritt precis ha klarat kvalgränsen och varit på en tävling där det varit generöst poäng = SM-kvalad. Ibland är skillnaden mellan med eller utanför SM mindre än en poäng. Då handlar det alltså om "bottenekipagen".
 
Sv: SM - ska alla får starta eller inte?

Precis, den "riktiga" kvalgränsen är en annan och det vet folk om. Tror väl jag i min enfald i alla fall. :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 159
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 735
Senast: Mabuse
·
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 417
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 561
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp