Bukefalos 28 år!

SM ska ni dit?

Is

Trådstartare
Sitter nu i valet och kvalet om man ska besöka SM nästa helg, eller för att vara ärlig så hade jag bestämt att jag skulle dit men såg priset för att gå in och kan inte riktigt tycka att det är värt de... Brukar det alltid vara så dyrt att gå in på islandshäst SM? Tycker ändå jag besöker en del SM tävlingar i hund och motorsport men då är de gratis eller typ en 100 max.

Men förutom prisdiskussionen vilka ska dit? Ska ni tävla, vara funktionär eller tävla?
 
Jag ska dit, åker med en vän som ska tävla. :) Men ja, det brukar kosta en del att gå in.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Härifrån södra Skåne är det 119,61 mil, enkel resa. Nä tror inte det :cool:
Tycker också synd att det är så många hästar som måste åka så långt :rage:
80 % av sveriges befolkning bor söder om mälardalen så det är många människor och hästar som ska färdas långt.....
Fastställ en SM bana någonstans runt Mälaren där vi från alla föreningarna skulle kunna hjälpas åt. Då har både vi i Skåne och Jämtlänningarna runt 50-60 mil;)

Rolle
IpL
 
Jag ska dit tillsammans med en vän och våra män + barn.
Vi kommer vara där tors eftermiddag och fredagen. Åker dit just för att det är på wången. Vi passar på att semestra och njuta av Åre när vi är i krokarna.
Bor i Östergötland så vi har en bra bit att åka.
 
Fast om man ska bekymmra sig om hästar som åker långt och inte är så resesugen själv vore det väl bäst att avskaffa internationella tävlingar helt och hållet eller att försöka utveckla nån form av webbbaserade tävlingar, man kanske kan rida på sin hemmabana och skicka online till domare som då också slipper långa dyra resor.;)
 
Fast om man ska bekymmra sig om hästar som åker långt och inte är så resesugen själv vore det väl bäst att avskaffa internationella tävlingar helt och hållet eller att försöka utveckla nån form av webbbaserade tävlingar, man kanske kan rida på sin hemmabana och skicka online till domare som då också slipper långa dyra resor.;)

Så det är ingen skillnad på att åka 100 mil och 240 mil? Tycker inte du att det vore bättre med hälften för hästarna? Varför ska stora mästerskap ligga där mindre än 10 av de tävlande bor i närheten av?
Så för hästarnas skull är det mycket bättre att lägga SM i mälardalen eller tycker du inte det spelar någon roll att många hästar får transporteras en dag längre :banghead:
Och lägga internationella tävlingar så högt upp lär man inte få många deltagare.;)

Rolle
IpL
 
Jag ska dit! :) älskar Wången!
Det var länge sen SM var på Wången och oftast ligger SM runt mälaren. Skönt för Jämtlänningarna att slippa åka så långt för en gångs skull. Har själv bott där 3år och man måste alltid åka så långt för att tävla!
Man får se till att förbereda dem väl och det är faktiskt inte hemskt dyrt att sätta dem i lastbil heller.
 
Jag ska dit! :) älskar Wången!
Det var länge sen SM var på Wången och oftast ligger SM runt mälaren. Skönt för Jämtlänningarna att slippa åka så långt för en gångs skull. Har själv bott där 3år och man måste alltid åka så långt för att tävla!
Man får se till att förbereda dem väl och det är faktiskt inte hemskt dyrt att sätta dem i lastbil heller.

Jag kan inte förstå att så många inte bryr sig om att många deltagarekipage får åka så långt för ett fåtals skull:banghead:
Det är säkert ett flertal i södra Sverige som avstår på grund av avståndet och hästarnas skull, det kan man se på deltagarnas klubbtillhörighet. Nu har också kvalgränsen sänkts och anmälningstiden förlängdes, kan det ha med brist på högklassiga deltagare :cool:

Rolle
IpL
 
Sänka kvalgränser beror på att få hade kvalt och att det blivit lite svårare med nya handledningen.
Finns flera elitekipage från Jämtland som ALLTID får åka långt.
Jag bor numera 60mil från Wången men unnar ekipagen i Jämtland (och ännu mer norr över) att slippa åka ett år & nu kanske fler ekipage från norraste Sverige har råd att tävla?! Detta år ville klubben Gneisti hålla SM och det är väl jätte bra om någon tar på sig det överhuvudtaget! Det är inte ett litet projekt att ro hem ett SM!
SM har hållt mer söder och i mellersta Sverige de senaste 8 åren så varför är det så stort problem att det ligger lite mer norr ett år? Visst är det långt för skåningarna att åka, men att åka långt ett år; det fixar man! Blir ju närmare sen till NM och då är det norrlänningarnas tur att köra långt :)
 
Jag kan inte förstå att så många inte bryr sig om att många deltagarekipage får åka så långt för ett fåtals skull:banghead:

Det är väl ändå inte för de norrländska ekipagens skull som SM hålls i Norrland? Visst är det säkerligen skönt för de ekipage som råkar bo i islandshästutopin Jämtland (som ju har inte mindre än två islandshästgymnasium, landets islandshippologenhet och ett flertal landslagmedlemmar). Men resten av norrlänningarna har ju långt att åka ändå, typ som Västgötarna eller Stockholmarna. Betydligt längre blir det för Skåne, japp, men de kan ju avstå eller överväga om det är värt det.

Att SM ligger på Wången är väl för att det är en anläggning som har kapacitet att hålla en så pass stor tävling och göra det BRA, samt att tidigare år har det varit uppskattat särskilt av ekipage från andra håll i Sverige. Det är en helhetsupplevelse och förmodligen därför man väljer att lägga tävlingen där trots att det är en lång resa för de flesta av ekipagen.

Men kort sagt, det är knappast för norrlänningarna som mästerskapet hålls i inlandet i södra Norrland. ;)
 
Det är alltid ett jäkla gnäll på skåningar. ^^ Precis samma sak i förbundet jag är aktiv inom (annan hobby). Ett år lades årsmötet i sundsvall (SÖDRA norrland alltså) och genast blev det ramaskri på skåneklubbarna, de skulle protestera, de skulle inte dyka upp, det var orättvist osv. Att norrlandsklubbarna fått åka långt i alla år är det ingen som tänker på. Skåningar är nog ett gnälligt folk. För inte var det nått väsen på smålandsklubbarna, som hade typ samma avstånd. :p
 
*kl*

Jag ska dit och rida i passgrenarna. Tredje gången gillt på min lilla vita. =)

Ang Wången:
Tycker faktiskt att det är rätt bra att SM flyttas runt i landet. Visst får vi långt att åka och så även skåneekipagen, men å andra sidan så får norrlänningarna (ja, vi har ju flera som bor däruppe som rider på hög nivå) åka långt betydligt oftare. Dessutom är Wången otroligt fint så vi ser det lite som en minisemester också! =)
 
*kl*

Jag ska dit och rida i passgrenarna. Tredje gången gillt på min lilla vita. =)

Ang Wången:
Tycker faktiskt att det är rätt bra att SM flyttas runt i landet. Visst får vi långt att åka och så även skåneekipagen, men å andra sidan så får norrlänningarna (ja, vi har ju flera som bor däruppe som rider på hög nivå) åka långt betydligt oftare. Dessutom är Wången otroligt fint så vi ser det lite som en minisemester också! =)

Håller med om att det är bra att SM flyttas runt i landet - men för oss i Norrbotten är Wången snarast att betrakta som södra Sverige... Från Kiruna är det över 80 mil - så det ligger ju egentligen ganska mitt i landet. Och från Mälardalen är det närmare till Wången än från Luleå t ex.

När jag kvalade till SM med min första häst bodde jag i Kiruna och SM:et gick det året på Margaretehof... nästan 200 mil enkel resa. Jag anmälde mig faktiskt - men drog tillbaka anmälan när jag börjat planera resan lite närmare och inte längre kunde förtränga den långa resvägen.
 
Ja lite konstig diskussion att det inte skulle läggas på wången pga att det är för lång norrut... Som någon redan påpekat så är det nästan mitt i Sverige och en chans för de som bor ännu längre norrut att kanske visa framfötterna som annars avstått pga avstånden. Tycker också att det är jätte bra att det flyttas runt så vi kanske får se nya talanger runt om i Sverige som kanske annars jobbar i de dolda.

Eller går ni på politikernas tycke: har man bosatt sig i Norrland så får man skylla sig själv, hela Sverige kan ju INTE leva......... Tråkig inställning så fall och en stor brist i islandshästsporten med tanke på hur mycket islandshästar vi har här.
 
Förläng anmälningstid, samt sänkta kvalgränser.

Det talar väl för sig själv. Detta året var det en dålig placering av anläggningplats till SM. Absolut inget illa menat mot Wången. Jag vet otroligt många som inte vill utsätta sina hästar för den resan.
 
@walkaway-
Dom ändrade kvalgränserna beror nog mycket på att väldigt få ekipage lyckats kvala iom dom ändrade domarhandledningarna ......

Men den förlängda anmälningstiden?

Jag håller med alla ovan skrivna. Absolut skall SM hållas runt om i landet. Men för vissa blev det lite väl långt denna gången. Vilket det kommer bli för andra nästa gång. Det kan inte alltid passa alla.
 
Men den förlängda anmälningstiden?

Jag håller med alla ovan skrivna. Absolut skall SM hållas runt om i landet. Men för vissa blev det lite väl långt denna gången. Vilket det kommer bli för andra nästa gång. Det kan inte alltid passa alla.
För att fler skulle få chansen att kvala.

Det var väl bara 19 stycken som hade kvalat in till SM i år innan de ändrade, så det hade nog snarare med de nya domarhandledningarna att göra än avståndet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 435
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 020
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 184
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 280
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp