Små barn och fasta rutiner

_saga_

Trådstartare
I vårmammortråden har det diskuteras om fasta tider redan för mycket små spädbarn, men då började jag fundera.

Såsom jag har det i dag med min 4 månaders så ser det olika ut dag för dag men i det stora hela ändå ganska likt.
Det skiljer någon timme här och där, vissa dagar äter hon väldigt ofta och andra mer sällan, samma med att sova på dagen, vissa dagar ofta vissa sällan. Hon äter när hon är hungrig och sover när hon är trött.

När "BÖR" man börja sätta rutiner i form av klockslag?
När barnet är så stort att det börjar äta måltider i form av mat, gröt osv?
När man vill att det ska sova samma tid varje kväll?
Skjuter jag mig själv i bakhuvudet om jag inte börjar ge henne rutiner inom en snar framtid eller kan jag vänta med det?

Så, när började ni ge era barn rutiner, och vad gjorde att ni började med dom?
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

Äh, ta det lite pö om pö.
Vi har aldrig haft fasta rutiner.
Rutiner har vi, men det är ingen katastrof om vi skjuter på dem.
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

Skulle nog dra till med ett så ”intet sägande” svar som att det är dags för rutiner när bristen av rutiner blir ett problem.
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

hmm.. Tja, som de känns nu så har jag ju ingen som helst anledning till att ha några rutiner eftersom jag är föräldraledig och vi tar dagen som den kommer, och tjejen min är glad och pigg!

När barnet är såpass stort att det ska börja på förskola då? Då tordes rutiner komma smygandes, såsom att gå upp lagom tid, äta frukost, äta lunch åka hem, äta sova?
Hur flexibel kan man vara då gentemot ett barn som är hemma på heltid? Om ni hänger med i mitt resonemang.
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

Mina barn är hemma på heltid och vi har typ inte mycket rutiner. Jag försöker styra upp så att de går och lägger sig vid 20 på kvällen för att jag ska kunna få ett par timmar för mig själv men annars kör vi på som det passar oss dag för dag. Jag tycker absolut inte att du behöver styra en liten bebis om det inte finns något uppenbart behov.

Lite ot tycker jag det är ett skumt resonemang att man måste ha rutiner från början. Skulle man bara kunna lära sig saker de första levnadsmånaderna? Och aldrig mer kunna ändra på sig?
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

De med rutiner i vårtråden har det för mattider tror jag och dom ammar inte!
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

Vi har NU tämligen fasta rutiner, men det hade vi inte sålänge vi ammade utan det kom i samband med att vi gick över till mat.
Jag har alltid följt Emils egna rytm, han har fått mat när han varit hungrig och sovit när han varit trött och rätt vad det var vart det lite rutin på det.
Därmed inte sagt att vi äter exakt vid samma klockslag varje dag, eller sover precis likadant varje dag.
Vi tar det lite som det kommer, och gör som det passar dag för dag :)
Jag tror visserligen det är bra med rutiner, men inte till varje pris och inte på så vis att man som vuxen bestämmer dom.
Utan då att man följer barnet och skapar rutiner utifrån det. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Små barn och fasta rutiner

Har haft rutiner redan från början, men inte direkt fasta klockslag utan mat och sovning blir ju när det behövs. För att sen med åldern kunna anpassa mer.

Jag tycker det fungerat jättebra att varje kväll ha samma rutiner och ungefär vid samma tid. Man varvar ner, byter om, myser, äter kanske välling. Sen om barnet somnar kl 20 eller 22 är väl lite skit samma, men nervarvningen börjat vid samma tid varje dag.
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

Ja då kanske man får hålla lite koll på hur lång tid det går mellan matningarna.
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

Så, när började ni ge era barn rutiner, och vad gjorde att ni började med dom?

Jag tycker inte om när rutiner blir ett självändamål, rutiner för rutinernas skull.

Vi börjar (eller ändrar) en rutin när det finns ett äkta behov för den.

Ibland har vi försökt införa något nytt i förväg, innan den egentliga förändringen har ägt rum, och det har aldrig funkat.
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

Har haft rutiner redan från början, men inte direkt fasta klockslag utan mat och sovning blir ju när det behövs. För att sen med åldern kunna anpassa mer.

Jag tycker det fungerat jättebra att varje kväll ha samma rutiner och ungefär vid samma tid. Man varvar ner, byter om, myser, äter kanske välling. Sen om barnet somnar kl 20 eller 22 är väl lite skit samma, men nervarvningen börjat vid samma tid varje dag.

Den enda rutinen jag ansett vara hyfsat viktig är den för att sova för natten. Samma tid, på ett ungefär, samma sak i samma ordning. På så sätt har jag lksom fått dem att förstå skillnaderna i natt och dag. Tex på dagen sov de i vagnen och natten blev det spjälis. De har själv fått äta och sova närsom helst annars, själv fått bestämam sina egna rutiner. Elelr inte rutiner om de nu ville det.

Än i dag har jag inte direkt rutiner. Vi kan äta frukost kl 10, om vi sover länge och om de inte är hungriga, vi kan äta lunch kl 2 om vi har sen frukost, elelr lunc kl 12 även om vi har sen frukost, middag kan serveras kl 5 elelr kl 7 beroende på vad vi gör osv. Bara vi äter som vi ska och sover ungefär samma tid så tycker jag det är skit samma. Barnen är nu 8, 7 och 3 (SHIT vad stora!) och de verkar trivas så här. De har ju rutiner på dagis och i skolan, så hela dygnet behöver ju inte rutas in. Detta funkar ju, väre vore det om det inte hade funkat.
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

Skulle nog dra till med ett så ”intet sägande” svar som att det är dags för rutiner när bristen av rutiner blir ett problem.

Ja det var ett bra svar!

Vi kommer väl skaffa oss hyfsade rutiner nu när stora ungen börjar på förskola, han är 2½. :)
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

jag har kämpat med rutiner på Matilda sen hon var nyfödd, till ingen nytta. Hon gjorde ändå precis som hon ville. :D

det var nog först runt 4 månader som jag märkte att hon gärna vill äta ch sova på "sina" tider och sen dess har vi fortsatt. När rutinerna inte funkat längre har jag lagt om mat och sov lite, så det funkat.

Men så är åxå jag en EXTREM rutinmänniska och mår väldigt dåligt om jag inte vet hur dagen kommer att bli eller vad som ska ske.

men jag lovar att du INTE skjuter dig i bakhuvudet om du inte inför rutiner redan nu. ge mat hon den lilla är hungrig och låt den sova när den blir trött. såsmåningom märker du att du måste börja styra lite, främst med sömn på dagen, för att du ska kunna få lite lugn och ro på kvällen.
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

Eftersom jag är en av vårmammorna med relativt fasta mattider kan ju jag svara varför just våran familj har det så.

Lite historia
Theo får ersättning pga att han i princip aldrig fick tag bröstet , bråkade extremt mkt vid amning och när han väl ätit så kom ungefär allt upp igen. Detta ledde till att han inte ökade i vikt och jag grät och gruvade inför amningen. Började efter överenskommelse med BVC att ge flaska. Skulle ge bröstmjölk men han bara kräktes upp den och då övergick vi till ersättning.

I dagsläget äter han 5 ggr per dygn, det är den maximala mängd och antalet givor enligt rekomendation. Från början matades han var3e timme, men allt eftesom han växte ökade givorna och antalet minskade. När Theo var 7 veckor började han sova hela nätterna om han fick sista målet runt 22.30.

Mao så han vi anpassat tiden mellan givorna så att han äter 07.00, 11.00, 15.00, 19.00 och 22.30-23.00. Detta föll sig rätt naturligt när han började sova hela nätterna. Okej, ibland flexar man, men till skillnad från amning så är det ju lättare att veta exakt hur mkt han äter per gång.
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

Intressant tråd :idea: har själv funderat över detta då vi inte har några fasta rutiner heller. Att det kanske skulle bli problem längre fram. Men har kommit fram till att så länge Iggy vet att natt är natt och dag är dag då kör vi på som vi har gjort nu. Han får äta när han är hungrig, sova när han är trött och leka när han vill leka. Skulle det bli några problem av det får vi ta i tu med det då :)
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

Klokt svar!

Själv är jag lite av motståndare till fasta rutiner, mest för att jag tycker mig se att många föräldrar fastnar i rutinerna och inte är tillräckligt lyhörda för när de behöver ändras eller om barnen har individuella behov. Dessutom blir det extremt oflexibelt om man har för mycket rutiner, tex finns det familjer som kör på dagistiden för lunch (runt 11) och inte kan rucka på det en millimeter. Men det är klart att lite rutiner har man ju, som att det ska in en frukost, lunch och middag och gärna nån frukt här och där, tänderna ska borstas, osv. Men jag tror faktiskt inte att vi har någon regel som inte går att rucka på. Godis bara på lördagar är nog det vi håller hårdast på men även det kan bli undantag om det tex är kalas.
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

Vi bestämde oss för att ha 3 timmar mellan amningarna när sonen var 6 dagar gammal. 3 timmar punkt! Detta för att jag hade så ont i brösten och jag hade ångest för att amma tidigare är var tjedje timme. Låter kanske taskigt men grinade sonen efter 2.45 så var vi eniga om att antingen sambon eller jag kånkade lite på honom.

Detta har gjort att vi redan från start har vetat ungefär hur varje dag sett ut. Det har ibland diffat på någon timme under dagarna beroende på när vi gått upp på morgonen. Redan efter några månader hamnade vi i rutinen att han sov middag vid 11 på förmiddagen. Den tiden hänger fortfarande kvar och det är mycket sällan vi ruckar på den.

Tycker att vårt rutintänkade har gjort att sambon har lätt att följa rutinerna också även om han inte är hemma hela tiden. Alla dagar ser liksom lika ut. Han vet att kl 14 äter sonen och efter 4 sover han igen. Förstår de som inte vill ha rutiner men för oss funkar detta bäst.

Mvh Miks
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

"Hon äter när hon är hungrig och sover när hon är trött."

Låter perfekt i mina öron om bebisen och du är nöjda med det. Och jag säger som Svartfot att ifall man upplever att bristen på rutin är ett problem då inför man nya rutiner. (Jag kan inte påminna mig om att vi hade några rutiner, mer än att komma i tid till Öppna Förskolan.)

Men bebisar kan ju ändra sig i sina vanor oavsett vilka rutiner man har infört och då är det viktigt att man är duktig på att läsa av sin bebis, så att man kan justera ev rutiner. Jag tror faktiskt att vuxenrelationen kan dra nytta av att man har en rutin att lägga vid viss tid, men det är ju sådant man avgör själv i varje familj, tja om det går. Vissa barn går inte att "ruta in", tror jag.

Jag tycker att det viktigaste är att man njuter av tiden med barnen. Myser och så.
 
Sv: Små barn och fasta rutiner

Vi har hyfsat fasta rutiner. Minns inte när vi införde dom, men det var väldigt tidigt. Ludwig (nu 14 mån) har aldrig visat när han är hungrig, även som väldigt liten kunde det gå många timmar utan att han sa ett ljud :crazy: I början försökte vi vänta ut honom, men eftersom han fortfarande inte sa nåt så började vi med bestämda mattider och det kör vi på än. Visst, det kan fela på nån halvtimme, men inte mer. Sömnen däremot har han fått bestämma över själv, åtminstone dagtid :p
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 845
Senast: Voeux
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 269
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
9
· Visningar
1 363
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 165
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp