Små glädjemoment

Caoimhe

Trådstartare
Vad finns det för små glädjemoment i din vardag som helt enkelt gör livet lite bättre att leva?

Själv blir jag så lycklig och tillfreds av en stor kopp te som jag kan avnjuta i lugn och ro.

Och så älskar jag regn. Ljudet, dofterna, känslan... :heart
 
Vad finns det för små glädjemoment i din vardag som helt enkelt gör livet lite bättre att leva?

Själv blir jag så lycklig och tillfreds av en stor kopp te som jag kan avnjuta i lugn och ro.

Och så älskar jag regn. Ljudet, dofterna, känslan... :heart

Bra tråd!

Har börjat njuta mer och mer i vardagen. Att försöka få bort det där tänker att se fram emot helgen utan att njuta varje dag.

* Frukosten i lugn och ro.
* Känslan av drivet i kroppen som skriker efter att få prestera.
* Att gosa med min dotter
* Känslan efter löprundan
* Känslan under skogspromenaden.
* Känslan av att ha åstadkommit kommit något när man på kvällen ser tillbaka på dagen.


Finns så mycket. Livet är fantastiskt!
 
Det bästa jag vet är att ligga utomhus en kylig stjärnklar nymånenatt och se ut på universum.

Eller att gå ut med lien en sval och disig morgon, i total tystnad omsvept i vitt.

Att ligga på en segelbåt i natten när hav och himmel smälter ihop och något rör sig i djupet.

Att gråta tills katten lägger sig på mitt bröst och spinner högre än alla mina sorger.

Ett härligt sommarregn med blomsterkrona på huvudet, och tre hästar som promenerar med mig längs med bokskogens kant.

När snön kommer och kommer, och det är riktigt bitande kallt, och jag klättrar i träd tills fingrarna blir stela innan jag går in och eldar och dricker te.

Och de där stunderna som är ibland, när jag lär ett barn något nytt om världen, och möts av samma kärlek till livet i deras ögon som jag allt för ofta glömmer bort själv.
 
Vad finns det för små glädjemoment i din vardag som helt enkelt gör livet lite bättre att leva?
Adam, 26. :angel:

Just nu njuter jag när solen skiner, hur det värmer på skönt i ansiktet. Känns som att man tankar energi. 🌞

Sen finns det praktiska saker som gör stor nytta och glädje, tex värmekabeln i utekranen så jag lätt kan fylla på vatten till hästarna. Att min höbonde kommer med en bal en gång i veckan och jag kan betala då, än att betala en stor klumpsumma på sommaren/hösten och behöva köra in varje bal själv.
 
Att ligga utomhus på marken och titta på den icke ljusförorenade natthimlen i tystnad så att man hör minsta skalbagge som rör på sig

Frukostkaffet.

Att vara trygg i att nästa morgon vakna utvilad och pigg.

Att få laga mat och prova nya smaker och råvaror.

Att åstadkomma resultat på jobbet som mänskligheten kan använda i sin kunskapsjakt för att förstå hur vi kan vårda oss och planeten på hållbara sätt och förbättra livsvillkoren för de som har det svårt.

Att ta emot hästarna som kommer i full galopp med morgonhö och sedan höra deras nöjda tuggande.

Att gå i skogen i mörker helt utan ljus.
 
Platsen jag bor på!
När solen skiner och smälter snön på taket. Vårvintern är fantastisk!

När man har haft en tråkig dag på jobbet, men tar ett steg tillbaka och inser att det har hänt mycket intressant i veckan och att jag lär mig nya saker hela tiden.

Att jag, som "aldrig" tränat tidigare känner mig starkare.
 
Eftersom jobbet tar en stor del av tiden, så försöker jag verkligen hitta guldkornen där. Ja, det är ofta tungt och högljutt MEN det finns otroligt många stunder som är härliga när man arbetar med de minsta barnen. De ger så otroligt mycket tillbaka, och man får känna sig älskad och uppskattad varenda dag.... :heart

I hemmet kan det annars vara att få krypa ner i ett hett skumbad (i nya badkaret :) ), eller att få sitta i lugn och ro och skriva på romanen en stund. Att riktigt få gå in i karaktärerna i 1800-talets Stockholm, och leva som de gjorde en stund. I alla fall i fantasin. Eller varför inte att få uppleva doften av nybakat bröd? Eller att så sitta ner med en tallrik riktigt god hemlagad mat. Jag köper gärna en bukett tulpaner varje vecka på våren. De brukar inte kosta mycket men, oj, vad mycket färg och liv de kan skänka till ett rum :) !
 
Fröna som gror under mina nya växtlampor. Tre nya tomatsorter i år, det ska bli spännande att se hur de blir.

Barnen som kryper intill. Eller knasar sig med varandra.

Ljuset ute.

Att jag ska springa en mil ihop med särbon och det känns som överkomligt, jag har tränat löpning i grupp i 15 veckor och det har gett resultat.

Hemmamorgon med barnen.

Skedning med särbon.
 
Att efter frukost ha tid att ta en kopp te och äta choklad till, gärna tittandes på något trevligt på tv.

Att vakna bredvid hundarna är också riktigt lyxigt. De ligger ofta längs med hela mig när jag vaknar och det är så fint att kunna krama dem en stund innan det är dags att gå upp.

Egentligen är det mesta med hundarna helt underbart, som att sitta med dem i soffan, gå promenader med dem, se dem springa tillsammans, träna lite tricks med dem och se hur otroligt glada de blir... Och såklart att möta dem när jag kommer hem från jobbet och vi har kramkalas i soffan.

Klättringen är också oftast jättekul, framförallt att klara små projekt och egna utmaningar där.

Att se hur killen jag träffar umgås med hundarna är också väldigt fint, och hur han dansar runt och fjantar sig bara för att få mig att ramla ihop i en skrattande hög (vilket i 99,9% av fallen fungerar klockrent).

Sedan blir jag väldigt glad när morsan gör småsaker, som att ha vattenkokaren redo när jag kommer för att det ska gå snabbt att få te, eller när hon spontant kokar ägg till mig (hon är världsbäst på att koka ägg så att de blir helt perfekta och supergoda!).

Musiken är också något som får mig otroligt glad, att lyssna på vissa riktigt bra låtar genom högtalare eller hörlurar med utmärkt ljudkvalitet, åh, det är fantastiskt.

Blir också glad av att skapa saker, fotografera, måla, sy, sjunga, spela instrument... Allt kreativt mår jag bra av. Tyvärr går det väldigt mycket i perioder hur mycket jag orkar sådant. Önskar alltid att det blev mer av det.
 
Sånt här skulle jag verkligen vilja bli bättre på att fokusera på! Känns som att det är så lätt för mig att hamna i negativa tankar och bara se fram
mot helg eller stora grejer som semestrar och liknande. Egentligen är jag ju en person som är rätt nöjd med livet, skulle vilja komma tillbaka till det och njuta av allt det lilla.
Här är några saker:
- att ta med sig kaffekoppen in till vardagsrummet efter frukosten och sätta sig i favoritfåtöljen och läsa tidningen
- att sitta inomhus medan regnet smattrar mot rutorna och man vet att man inte behöver gå ut mer idag.
- vårsolen! Att sitta vid en solvägg och kunna ta av sig jackan för första gången på året.
- att höra mina små bebisar jollra med varandra där de ligger på en filt på golvet.
- att mötas av ett stort leende när ens unge får syn på en.
- att vara ute i naturen och bara gå och gå.
 
Träningarna. Förvisso få men dom får mej att släppa ångesten för en stund och bara fokusera.

Skogsturerna när jag bara kan koppla bort allt annat. Tyvärr är det sällan jag kan koppla bort allt men när jag lyckas :heart

Mina powerking. Inget nödvändigt egentligen men så förbannat gott att det förgyller vardagen

Shopping
 
Senast ändrad:
Helgen då jag kan dricka mitt kaffe i lugn och ro.
Jobbet även om det är mycket att göra så blir jag så lycklig när mina elever berättar hur mycket de har lärt sig under året.
 
Jag har många glädjeämnen i mitt liv tack vare familj, djur, bor bra, gör saker jag älskar, bra jobb osv. Men det jag tänker först på när jag såg tråden är att få gå till skogen. Skogen är mitt happy place och jag spenderar så mycket tid jag kan där. Både som jägare, ryttare och promenerande 🙏 Blir alltid sjukt till freda när jag är i skogen och vill aldrig gå hem igen😅
 
Att krypa ner i en ren nybäddad säng med soltorkade (manglade!) lakan.

Fåglar. Vårens första fågelsång. Kvällarna med koltrastdueller i sång. Årets första svalor och deras akrobatiska flygande. Och vemodet med höstens vildgäss.

Den dagliga trädgårdspromenaden för att se vad som slagit ut eller knoppas.

Att få sitta helt ostörd och bara bringa ordning i ett stort och svårbegripligt och rörigt material och så långsamt bena upp det, bit för bit, och flytta om, sammanfatta och strukturera tills det är alldeles enkelt, stringent och logiskt för vem som helst att ta sig igenom.

Levande ljus och något gott att dricka när regnet smattrar mot taket.

All kontakt med djuren. Både mellan dem och mig och att bara sitta och iaktta hur hönsen och hästarna umgås i grupp. Hur katten inspekterar sina ägor. Och hur bina kommer inflygande med tunga laster till kupan.

Men också de vilda djuren. Humlorna, hackspettarna, paddorna, fladdermössen, fasanerna, hararna som hälsar på. (allt utom råttor då, sorry för diskrimineringen men de funkar inte för någon närmare samexistens. Duvorna får gärna också hålla sig utomhus så är jag nöjd.) Att iaktta djur som mår bra helt enkelt, och fascineras av att följa dem och ha dem nära i sitt liv.
 
Gå omkring i stallet och greja utan tidspress.

Ett bra ridpass, eller känslan efter ett bra ridpass -kan leva på den känslan i flera dagar.

Bra diskussioner på jobbet, när man kommer in i ett flow om något ämne och kan prata hur länge som helst och lära av varandra.

Ligga på bryggan vid föräldrarnas sjöbod eller ute på en holme, helt ensamma, inga andra där.
 
Stunder av genuin lek. Med mina vuxna teatervänner och med mina barnpatienter på jobbet. Lek med full närvaro och absolut fri kreativitet. Barnen är briljanta på det. Jag tränar med associationslekar (blå, hav, strand, sand, korn, vete), klappramsor och mer flams i vardagen. Att som vuxen "leka på allvar" är bland det enklaste och mest fantastiska jag gjort.
 
Observera min svarta ironi, men det jag uppskattar mest är när nånting inte gick helt åt skogen även om det fanns potential för det. Tex "ja jag har kronisk sjukdom men det är åtminstone inte cancer"... Man får vara glad för det lilla, sägs det :angel: :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 816
Senast: Fazeem
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 053
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 351
Senast: tuaphua
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 736
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp