Små harmlösa vardagsfobier

Sv: Små harmlösa vardagsfobier

Och så är jag hopplöst rädd för myror. (Stackmyror främst)
Fy, vad otäcka de är!

Har också väldigt svårt för myror, bara att titta på hur det kryllar i en stack med rödmyror gör mig gråtfärdig.

Småproblem är väl att jag inte gillar att bli petad i naveln, mycket oskönt varje dag i duschen, men den måste ju tvättas.
 
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

Jag klarar inte av glasspinnar. Blotta tanken på att stoppa en glasspinne i munnen får det att krypa i hela min kropp. Jag tar inte i dem om det inte är absolut nödvändigt, och vänder helst bort huvudet om någon annan äter pinnglass i min omgivning.

Sträva saker över huvud taget är läskiga - obehandlat trä, stengods, terrakotta, ludna frukter... men glasspinnar är absolut värst. Guääh. :crazy:
 
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

Jag kan inte ta i oglaserad keramik, persikor eller bruna skrovliga päron :crazy: Alldeles för läbbig yta!

Dessutom har jag jättesvårt för blött papper, eller kanske papper överlag. Brukar säga att jag har "fobi" för papperslappar och remsor, allra helst om de är rivna och därför lite tunna i kanterna. Är de då dessutom blöta sådär att de är på gränsen att gå sönder är det superläbbigt :eek: Det värsta jag vet är någon som läser tidningen och dricker en kopp kaffe/något annat samtidigt, och ställer koppen på tidningen, så att det blir en fuktig ring på papperet!

Har också svårt för eltråd, måste dubbel- och trippelkolla att elen är avstängd innan jag kan ta i den, och föredrar handskar när jag ska öppna grindar för då inbillar jag mig att elen inte når mig lika bra :angel:
 
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

Jag får rysningar av att ta på lyktstolpar, ve och fasa om jag skulle råka nudda med naglarna:eek: vattnar sej i munnen av bara tanken, samma med mocka.

Kom på en sak till! Jag fullkomligt hatar tandpetare!! Fy fan vad äckligt!! Varför varför varför ska de finnas på bordet?! Där sitter folk i flock och petar och slafsar med äckliga matrester. Gå och fixa det på toa för Guds skull...
Urk..
 
Senast ändrad:
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

Jag har svårt för bomull. Tycker inte om hur det känns när man tar i det.
Nagelfilar!!! Jag kan inte fila naglarna. Klarar heller inte av att ens vara när någon som gör det:crazy:
Ryser i hela kroppen och håret reser sig rakt ut.
Jag är också barnsligt mörkrädd. Tar inte ett enda steg utanför dörren utan min hund när det blivit mörkt.
Visst ja, jag klarar inte av lök i mat. Inte så att jag inte gillar smaken, men konsistensen får mig att klökas....
 
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

Gillar inte heller att köra/åka i tunnlar eller att åka hiss. Förut var jag tvungen att åka hiss flera gånger dagligen i jobbet och då gick det bra, men nu... huga!

Sen det där skrapljudet som kan bli i frysen när man tar ut typ lådor, vad ska man säga... liksom frost/is mot plastlåda, lite liknande frigolitljud *ryser*

Har lite dille på att kolla så jag drog ur kaffebryggaren på morgonen, ett tag spisen också fast jag inte ens rört den... det har dock blivit bättre nu.
 
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

Eltråd/stakettråd.
Det spelar ingen roll om det strömmen är avstängd eller om det bara ligger en kort trådbit på marken, jag kan inte ta i den. :crazy:
Min första tanke när jag läste trådstarten var att "nej, jag har ju inga fobier alls". Och fortfarande; det är inte en fobi, MEN jag känner igen mig i det där med el. Jag är inte som du att jag inte kan ta i en tråd som är avstängd, men att råka få en stöt av tråden tycker jag är JÄTTEäckligt. Mycket mer obehagligt än vad det egentligen liksom är rent fysiskt.

Jag har en sak till och det är vatten i vissa badsammanhang. Jag skulle aldrig få för mig att hoppa i vatten från en brygga eller båt. Möjligen om jag får nypa för näsan med fingrarna. Dyka ner gör jag sällan, men helst med fingrarna om näsan. Jag KAN låta bli, men får då koncentrera mig fullt ut på att blåsa ut i näsan för att inte få kallsup.

Jag kan tycka det är smått obehagligt att liksom släppa botten och ännu mer att ställa mig på botten igen efter en simtur. Inte på en sandbotten utomlands, men om jag är osäker på om vad det ÄR där på botten så får jag ladda lite för att sätta ner fötterna. När jag väl GÖR det så spelar det liksom ingen roll om där är en stor sten, grus, lera eller något. Det är liksom bara själva ovissheten som är läskig.
 
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

Gosedjur i det där vansinnigt äckliga übermjuka materialet som började dyka upp för några år sen. Fattar inte hur tillverkarna tänker när de klär in gosedjur i något så obehagligt.


Sen undviker jag in i det längsta att doppa huvudet under vatten.
 
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

Knapplån.

Ehm... Om jag ska gå på toa på natten måste jag tända och kolla ner i toaletten innan. Fullkomligt logiskt, måste ju kolla så att det inte ligger en orm där. :angel: :D

Sedan är det sjukt obehagligt att köra bil i tunnlar.

Jag har, tyvärr, lite för välutvecklad ormfobi, men brukar inte dubbelchecka toastolen:D Däremot är jag ganska begränsad under sommarhalvåret pga den fobin, tramsigt.

Hatar att köra bil över broar! Superläskigt! Skulle aldrig kunna köra över Öresundsbron, måste blunda när jag åker över:o
 
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

Eltråd/stakettråd.
Det spelar ingen roll om det strömmen är avstängd eller om det bara ligger en kort trådbit på marken, jag kan inte ta i den. :crazy:

Samma här, jag är så fjollig med det! Och trots all eltråd jag kommit i kontakt med genom åren med hästar så får jag fortfarande panik inombords varje gång jag måste laga staket :crazy:
 
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

Frigolit! Läbbigt, äckligt, gnissligt - ren ondska! och det gömmer sig i var och varannan förpackning! (äckligast att dra upp frigoliten ur en trång kartong så det skrapar mot kanterna, huu!)

Glasspinnar i trä, och såna obehandlade stekgafflar och slevar som vissa har, uuuäääh!!

Sen klarar jag inte av att se när andra borstar tänderna, och vill vara ifred när jag gör det själv också.

I övrigt rätt normal tror jag! :D
 
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

Ljudet av någon som gnisslar tänder - riktigt vidrigt hemskt :crazy:!

Vrida ur blöta handdukar. Av någon anledning så tycker jag det både känns och låter hemskt.

Ormar är jag livrädd för. Även pyttesmå snokungar som inte är längre än en penna är fruktansvärda. Jag VET att de inte är det minsta farliga, men jag klarar inte av att närma mig dem ändå.

Statisk elektricitet. Jag fasar för att röra bilen, vattenkranar, etc på vintern. Rädslan för att en stöt är värre än själva stöten. Jag kan stå och tveka länge innan jag rör sådant som det är stor risk att jag ska få en stöt av.
 
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

När någon knäcker med lederna...uäck :eek: eller ännu värre, ska visa hur långt dom kan böja tummen bakåt :crazy:

Har även svårt för att se operationer och sånt på tv.
 
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

Kl


Ljudet av att borsta tänder, speciellt när andra gör det..när jag gör det själv går det rysningar genom hela kroppen.

Blött papper är också äckligt och bomull håller jag med om.
 
Sv: Små harmlösa vardagsfobier

När någon knäcker med lederna...uäck :eek: eller ännu värre, ska visa hur långt dom kan böja tummen bakåt :crazy:

Har även svårt för att se operationer och sånt på tv.

Du skulle dö av att bo med mig. Mina leder knakar konstant. Har svårt att tex smyga då det knakar i nästan varje steg. Knakar i nacken kota för kota dagligen... Tillomed käken knakar när jag äter :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 346
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp