Små klubbar o tävlingar

mahlmt

Trådstartare
Appropå små klubbar.
Det måste ju finnas fler "distansridföreningar" som kämpar med få medlemmar som vill ha en klubb men som då måste arrangera tävling.
Hur går det för er? Har ni medlemmar så det räcker? Vad gör man för att öka medlemsantalet?

Vill medlemmarna ställa upp o hjälpa till eller är de enbart intresserade av att utnyttja klubben för att få tävla?

När man inte ens har 20 medlemmar o arrangerar internationell distansritt är man tokig då? :eek:

De flesta ridklubbar har ju regler för medlemmar som tävlar för klubben att de måste ställa upp vissa timmar/pass/dagar. I en "vanlig förening" är det oftast inga problem med att hjälpa till samma dag man tävlar hopp eller dressyr. Men det fungerar ju inte i distans. Vad gör man? Hur gör ni andra?

// Linda
 
Sv: Små klubbar o tävlingar

Man kan ju slå ihop sig om en tävling.
Tex så har Fornaboda, som arrangeras av en förening med ca 30 medlemmar, tagit hjälp av en lokal ridklubb.
Nerikes Distansryttarförening får 8-10 funktionärer från Ramsberg till hjälp.
Ramsberg får på detta sätt ge ut licenser till sina ryttare.
(Det är ju ett måste att arrangera eller vara medarrangör för att klubbens medlemmar ska få tävla högre än lokalt.)

Angående sista frågan är det känsligt.
Jag anser att nybörjare och mindre barn ska kunna tävla på hemmaplan, men
att man kan hjälpa till på andra vis, än på just tävlingsdagen.
Tänker man tävla kan man ju hjälpa till innan, och ragga sponsorer och sånt.
 
Sv: Små klubbar o tävlingar

Felet som många gör är att bara tänka den egna klubben. På vår ritt Sämsholmsritten är vi minst 40 funktionärer varje gång, vi har arrangerat tävling nu i 8 år, tidigare i Floby ryttares regi, nu i Sämsholms ryttarförenings regi. Av dessa 40 funktionärer tror jag att det bara är jag som är medlem i klubben. Alla andra är goda vänner, grannar eller släktingar. Säkerhetsansvarig hade tex 3 av sina barn med och minst 5 av sina barnbarn. Vi gör det till en fest som vi har varje år. Det finns folk som frågar - kan min pappa få vara med och hjälpa till. Funktionärsstaben ändras lite varje år, men det goda humöret och viljan att vara med finns kvar år efter år. Var rädd om funktionärerna, massor av uppmuntran, god mat och positiv feedback efteråt med tex tårtkalas.
Att kräva att folk skall hjälpa till är att gå mot klubbens undergång. Jag tror också som CK, samarrangera är en lösning.
 
Sv: Små klubbar o tävlingar

Att kräva att folk skall hjälpa till är att gå mot klubbens undergång. Jag tror också som CK, samarrangera är en lösning.

Fast när det alltid är vissa som rider, och vissa som arrangerar kan det bli motsättningar.
Jag tycker inte det är fel att kräva nån form av motprestation för att få tävla.

Tex, lägga bana, fixa tävlingsplats, städa efteråt, eller anordna nåt annat för klubben.
 
Sv: Små klubbar o tävlingar

Bra idé det där med att gå ihop med annan klubb som behöver vara medarrangör för licensernas skull! :D

Jag är medlem i en "icke-distans-klubb" (trots att det finns en "ren" distansklubb i samma område), men jag tänker försöka vara funktionär på två tävlingar hos andra klubbar i år - kan ändå inte rida för de tävlingarna ligger för nära de som jag har planerat in för säsongen, och då passar jag istället på att hjälpa två andra föreningar... och så lär man sig ju saker och snappar säkert upp ett och annat tips för egen del ;)

(det är ett tips till oss ryttare för att hjälpa till hos klubbar som arrangerar)

Jag har tävlat massor hund tidigare och vi hade regeln att man fick starta en klass på hemmatävlingar, men hjälpa till i de andra (agility - de kör många klasser varje tävling). Ett annat tips kan vara att vill egna medlemmar tävla (vilket kan vara positivt att få göra på "hemmabanan") så kan man ha regeln att man samtidigt måste bidra med en (eller två) funktionärer.
 
Sv: Små klubbar o tävlingar

Ett annat tips kan vara att vill egna medlemmar tävla (vilket kan vara positivt att få göra på "hemmabanan") så kan man ha regeln att man samtidigt måste bidra med en (eller två) funktionärer.
Problemet är ett det är samma ryttare som rider varje år o som aldrig vill ställa upp o hjälpa till. Med denna regel byter de klubb för att slippa fixa funktionärer.
// Linda
 
Sv: Små klubbar o tävlingar

Problemet är ett det är samma ryttare som rider varje år o som aldrig vill ställa upp o hjälpa till. Med denna regel byter de klubb för att slippa fixa funktionärer.
// Linda


Fast jag har arrangerat i många år.
Jag har nu bytt klubb, så det kan bli åt andra hållet med.
 
Sv: Små klubbar o tävlingar

I RKRK har vi inget krav på att man måste vara funktionär. Däremot tycker de flesta att det är roligt att någon gång ställa upp i den egna klubben. Jag vågar påstå att alla våra distansryttare någon gång har varit funktionärer. Kan man inte själv för att man tävlar mycket så brukar de flesta drabbas av "samvete" och ordna en förälder eller kompis som kan vara funktionär istället. Det finns också många sysslor som ska göras innan själva tävlingen som går att göra även om man vill tävla själv, ex snitsla bana. Jag tror inte på tvång. Däremot så kan man ju uppmuntra funktionärer med någon "morot"
 

Liknande trådar

Tävling Nu har det ju börjat komma igång tävlingar igen efter corona, och ridklubben jag är med i funderar på vad man ska ha för fika/mat/dryck...
2
Svar
39
· Visningar
3 998
Senast: Kiwifrukt
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 191
Senast: dobbis
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp