Bukefalos 28 år!

små "krustor" i hårremmen

F

Fantasi

har upptäckt att min häst har som små "sårskorpor/exemskorpor" lite här och där på kroppen, typ rumpa rygg, bog.Inga mänder men så man känner dem här och där, sitter ofta gruppvis som det syns/känns.
Dessa krustor är mycket små, ett par mm i diameter och en eller ett par mm upphöjda, klöser man bort dessa Skorpor följer håret med och kvar blir en "skinnfådd" fläck. Det verkar inte hända något mer med dem i övrigt utan de bara är där, varken varar eller vätskas (vad jag kunnat se). Till saken hör att denna häst har ganska tjock vinterpäls, som nu förmodligen inte går att klippa då hon har dessa skorpor i pälsen.

Vet ni vad det kan vara eller vad jag skall göra för att få bort dem?

Till vardags står denna häst täckad och sommartid har hon exem om det är till någon hjälp. Har aldrig tidigare märkt detta vintertid på denna häst.
 
Sv: små "krustor" i hårremmen

En sak som kan göra att de får sådant här är E-vitamin brist. En häst jag köpte för något år sedan hade så när han kom, provade allt möjligt först utan att det hjälpte fick sedan detta tips och när jag gav honom extra E-vitaminer så tog det bara ett tag sedan försvann det. Han fick det en gång till förra hösten och då ökade jag e-vitaminerna lite så försvann det igen. Kan ju vara värt att kolla upp hur foderstaten ser ut just vad gäller E-vitamin biten.
 
Sv: små "krustor" i hårremmen

ok! men hur gör jag när jag inte vet foderstatens e vitamininehåll, hon äter ensilage, ur en ny bal dagligen, samt havre utan analys (hör till gården) sen till det får hon krafts mineralpellets två till tre kaffemått och vitlök.

kan jag bara testa att tillsätta e vitamin, kan det på något vis skada hästen i för stor mängd? och vart får man i så fall tag i e vitamin?
 
Sv: små "krustor" i hårremmen

Jag, jag säger jag, skulle ta av täcket och låta hästen vädra pälsen. Min pålle har eksemtäcke 5 mån och då har jag inte mage att sätta på honom vintertäcke också. Jag får rida med sunt förnuft.
 
Sv: små "krustor" i hårremmen

jo men hon står i en hage utan vindskydd, och ofta har jag inte möjlighet att fara ut och lägga på täcke om det börjar snöa regna eler blåsa mycker. vädret har varit väldigt omväxlande så jag har inte velat chansa..
sen så har hon bara täcke vintertid, och detta har alldrig uppstått tidigare.
 
Sv: små "krustor" i hårremmen

Låter som något som liknar regnskållor. Vi en häst med liknande besvär och veterinären sa att regnskållor kan yttra sig med olika typer av skorv, oftast små som sitter ihop på flera ställen på kroppen. Hur som helst så berodde det på att hästen hade blivit fuktig och varm under täcket, så rådet var att ta av täcket så mycket som möjligt inomhus, se till att täcket "andas" och se till att det är rent inuti. Vi skrapade bort skorvet och gjorde som veterinären sa, och skorvet försvann på ett par veckor. Är hästen inte klippt så kanske den inte behöver täcke ute, eller så räcker det med ett ofodrat täcke.
 
Sv: små "krustor" i hårremmen

min häst hade också hudkrustor och jag undrade länge vad de kunde bero på...
det kan ju som sagt vara någon brist i foderväg, men för min hästs del berodde det på något helt annat (som jag först upptäckte för någon månad sen)
du skriver att din häst har tät vinterpäls. antagligen svettas hon då mycket då du rider.? det är jätteviktigt att svampa av henne då du har ridit...
krustorna kan uppstå då gammalt svett sitter kvar i pälsen..
något annat som kan underlätta är om du klipper din häst!
då får huden "andas"
hoppas du fick nåt tips ;)
 
Sv: små "krustor" i hårremmen

jo, men jag är rädd att det gör ont att klippa henne nu pga krustorna, iof är det inte så mkt men ändå, det luggas väll om man går över med en klippmaskin eller?
 
Sv: små "krustor" i hårremmen

nejnej! jag lovar, hon kommer tycka det är jätteskönt när pälsen väl kommer bort ;)
jag var också lite rädd för det, de tycker ju ibland att det kan vara obehagligt när man pillar bort dem men... ingen reaktion när jag klippte henne..
jaja.. det funkade på min pålle i alla fall :D
 
Sv: små "krustor" i hårremmen

Tvätta hästen med Hexocil-schampoo och låt hästen vara utan täcke inne och ha ett torrt andastäcke på sig ute, så försvinner de snart. Klippa är bra också.
 
Sv: små "krustor" i hårremmen

jag ska försöka låna mig en klippmaskin..
 

Liknande trådar

Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 794
Senast: sthu
·
Hästvård Hejsan! Tänkte höra med er här på forumet innan jag vänder mig till en veterinär i falla att någon vet vad min häst kan tänkas ha...
Svar
1
· Visningar
1 156
Senast: clovergirl
·
Hästvård Har någon bilder på regnskållor i olika stadier? Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde...
Svar
1
· Visningar
1 314
Senast: Mynta2
·
Hästvård Bakgrund: Hittade hästen i hagen för en vecka sedan liggandes med feber. Veterinär kom ut och konstaterade en lindrig infektion i...
Svar
12
· Visningar
3 112
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Betyg idrott högstadiet
  • Stänger du toalettlocket?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp