små prickar i ansiktet?

T

Tess82

Mitt travarsto som jag fått hem har små prickar under ögat som sträcker sig ner mot mulen.Fick höra av en som hade liknande på sin islänning att det var virus vårtor, men jag vet inte om de såg exakt lika ut.har inte varit med om vårtor på häst förut. Någon annan som haft det på sin totto? :confused: Eller kan eksem se ut så åxå??
 
hon är svart så de är små runda prickar,vet inte ser mer ut som utslag kanske.håret har inte försvunnit iallafall.det är svårt att förklara,har aldrig sett något liknande.men hon verkar inte lida av dem iallafall.Jo sen kliar hon svansroten,visst det hör till sommaren men det ser ut som hon har piggsvinshud där.Det hade hon innan hon kom till oss åxå. :confused:
 
Det finns ett virus som heter "Arual Plaque".
Drabbar ofta unghästar, men även äldre hästar.
Sitter oftast som vita upphöjda prickar i varierande storlek runt ögon, på nosen och på de genitala områdena.
Läker oftast av sig själv mellan 4-6 månader.
Allmänt rekommenderas ingen behandling. Försvinner de inte av sig själv (ovanligt) så får man helt enkelt vänja sig vi dem. Det är inget som stör hästen så länge det inte utvecklas till stora djupgående Plaques, och det brukar då resultera i "head-shaking" eller liknande problem.
Vet inte riktigt vad det är för behandling, men den sägs vara värre för hästen än själva sjukdomen och av den anledningen rekommenderas oftast ingen behandling.
 
Kanske kan det vara eksem..om hon har kliat sig så huden liksom blivit irriterad.. kanske kan det vara någon form av foderallergi/omställning av fodret?
 
nej hon har inte besvär av dessa,de bara finns där.jättekonstigt.måste nog kolla med vet nästa gång han kommer ut.
 
Mitt travarsto som jag fått hem har små prickar under ögat som sträcker sig ner mot mulen.Fick höra av en som hade liknande på sin islänning att det var virus vårtor, men jag vet inte om de såg exakt lika ut.har inte varit med om vårtor på häst förut. Någon annan som haft det på sin totto? :confused: Eller kan eksem se ut så åxå??
 
Hej!
Har en unghäst med exakt de symtom du beskriver, svarta små prickar i ansiktet som hon ej störs av och kliar också svansroten ovanligt mycket. Fick du koll på vad det var?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 082
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp