Små sällskapshundar

Jag erkänner att jag själv varit lite motvillig mot chihuahua (främst då pga den dåliga bilden jag fick av media), men sedan dess har jag ändrat mig och tänkt att det skulle kunna vara en trevlig hund om man hittar en bra uppfödare. Och håller efter den som en "riktig hund".
Är även nyfiken på Russkiy toy, känns kanske som att möjligheten att få tag på en inte sönderavlad hund är större där.
 
Min mycket begränsade erfarenhet av bichon havanaise (mestadels från en hund :D) är lika trevlig som de erfarenheter andra skrivit om.

Tror inte att han var särskilt svår att få rumsren. Är jättesnäll mot människor och andra hundar. Verkar ganska lättlärd.

Larmar, men skäller annars väldigt lite är mitt intryck.
 
Jag har haft petit brabancon, väldigt roliga hundar 😍

Är väldigt sugen på en Havanaise eller ShiTzu, nedklippt för att slippa hår och pälsvård.
Trivs bäst med lättsamma sällskapshundar som kan följa med överallt.
 
Jag slår ett slag för Russkaja tsvetnaja bolonka. En rysk kusin till havanaise. De fäller inte men har en riklig underull vilket minskar behovet av kläder vintertid.
Jag håller med om Bolonka. En kompis har en och den hänger med på alla skogsäventyr som familjens andra hund utövar. Spår, lydnad, och han hänger även med på vår rapportträning men stannar på A-station.
Tuff och framåt liten sak!
Det enda minuset jag hittat är att han lätt fryser all päls till trots, blir väldigt blöt!
 
Jag håller med om bolonka. Jag har en som är en helt fantastisk liten kompis. Han hänger med på det mesta. Tyvärr är just min skotträdd men det verkar inte generellt vara ett problem, min hunds mamma, morfar och farfar har gjort BPH med skott utan problem exempelvis. Samma sak med flera andra jag pratat med. Min fick göra BPH utan skott :)
 
Jag slår ju som vanligt ett slag för shih-tzu. Roliga, läraktiga och tåliga sällskapshundar som hänger med överallt! Är uppväxt med rasen och har stor erfarenhet av den eftersom min mormor var uppfödare och jag en av hennes kennelflickor. Tycker det är en fantastisk och högst underskattad ras. :love:
 
Vilken ras är mest populär av dem?
Pommen kan vara skällig, men Malteser/Bichon/papillon, hur är dem till sättet?
Får gärna hänga med på långa promenader också.

Jag har hittat min ras i Papillon. Haft pappisar i 31 år nu och känner flera som har. Friska, glada, enkla hundar som gärna hänger med på allt.
Väldigt lätt-tränade och formbara. Ingen av mina har skällt just IOM att de snabbt fattat att jag inte vill ha skällande. De har kunnat skälla några skall om det ringer på dörren. Det är ok för mig.

De är sociala gentemot sin familj och vill gärna vara med, gosa etc.

Suveräna hundar som ger ett enkelt och roligt hundägande. Himla skojiga!
 
Jag har en Bichon Havanais :) Jag ville ha en kul och glad hund som kan hänga med på allt och testa massor med olika saker. Vi kör rallylydnad och lydnad och har testat agility och viltspår, han tycker allt är roligt.
20201122_144216(0).jpg
 
Jag har varit sugen på en Coton de tuléar om jag skulle skaffa en liten sällskapshund men jag vet egentligen inte så mycket om dom.

Kanske nån annan som har erfarenhet?
 
Jag slår ett slag för Russkaja tsvetnaja bolonka. En rysk kusin till havanaise. De fäller inte men har en riklig underull vilket minskar behovet av kläder vintertid.
Jag gillar också Bolonka men de är ganska mycket mindre än en Bichon Havanais vilket får mig att tveka.
Har annars en förkärlek för Biewer Terrier men de är också så små och svårt att hitta ett bra exemplar pga liten ras.
 
Jag har varit sugen på en Coton de tuléar om jag skulle skaffa en liten sällskapshund men jag vet egentligen inte så mycket om dom.

Kanske nån annan som har erfarenhet?
En god vän till mig har en och hon är jättenöjd. Han hänger med överallt och verkar vara väldigt easy going generellt sett.
 
Jag har varit sugen på en Coton de tuléar om jag skulle skaffa en liten sällskapshund men jag vet egentligen inte så mycket om dom.

Kanske nån annan som har erfarenhet?
Min familj hade en under uppväxten. Väldigt härlig och enkel hund. Ganska självständig, inte typen som alltid hängde i samma rum eller ville sova i sängen. Dock ganska så skällig, de är ju avlade för att varna med skall och det gick liksom inte att träna bort.
 
Jag gillar också Bolonka men de är ganska mycket mindre än en Bichon Havanais vilket får mig att tveka.
Har annars en förkärlek för Biewer Terrier men de är också så små och svårt att hitta ett bra exemplar pga liten ras.
Det är väldigt stor variation inom rasen och det kan födas väldigt olika storlekar i samma kull. Min är så gott som maxstorlek, 25 cm hög och 5 kg. Jag är väldigt nöjd med att han blev så pass stor och valde uppfödare och föräldrar utifrån att det förhoppningsvis skulle bli en större bolonka. Dock finns det ju många som ligger runt 2-2,5 kg och de tycker jag också är för små. Min uppfattning är att havanaisen är jämnare i storlek.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 544
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 826
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 826
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 904
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp