Små sällskapshundar

Solvarma jordgubbar

Trådstartare
Vilken ras är mest populär av dem?
Pommen kan vara skällig, men Malteser/Bichon/papillon, hur är dem till sättet?
Får gärna hänga med på långa promenader också.
 
Chihuahua är väl fortfarande på topplistan i Sverige, tror jag? Väldigt många små sällskapsraser har tyvärr lätt till skall eftersom de har en bakgrund som larmande, så där får man endera vara beredd att kompromissa och försöka hårdträna eller helt enkelt acceptera att hunden är glappkäftad... :nailbiting:

Långa promenader orkar i stort sett alla hundar så jag skulle inte sålla bort någon baserad enbart på det, utan på övriga egenskaper jag vill ha. I mitt fall lättlärd, tyst och okomplicerad med människor och djur, hänger gärna med på aktiviteter men klarar också lugnare tillvaro utan att bli helt odräglig. Lutar starkast mot pudel just nu, fast den stora varianten, så jag är på samma tåg som @pepp där. ;)

Bichon har jag sneglat på, både frisé och havanais, men såg då att det tydligen är vanligt att de är svåra med rumsrenheten, så det blev inte så mycket mer än just sneglande. Tråkigt eftersom de verkar vara trevliga och lättsamma hundar i övrigt.
 
Chihuahua är väl fortfarande på topplistan i Sverige, tror jag? Väldigt många små sällskapsraser har tyvärr lätt till skall eftersom de har en bakgrund som larmande, så där får man endera vara beredd att kompromissa och försöka hårdträna eller helt enkelt acceptera att hunden är glappkäftad... :nailbiting:

Långa promenader orkar i stort sett alla hundar så jag skulle inte sålla bort någon baserad enbart på det, utan på övriga egenskaper jag vill ha. I mitt fall lättlärd, tyst och okomplicerad med människor och djur, hänger gärna med på aktiviteter men klarar också lugnare tillvaro utan att bli helt odräglig. Lutar starkast mot pudel just nu, fast den stora varianten, så jag är på samma tåg som @pepp där. ;)

Bichon har jag sneglat på, både frisé och havanais, men såg då att det tydligen är vanligt att de är svåra med rumsrenheten, så det blev inte så mycket mer än just sneglande. Tråkigt eftersom de verkar vara trevliga och lättsamma hundar i övrigt.
Jag har väldigt svårt med att en hund är skällig. Vill ha lugna tysta hundar, framför allt när man befinner sig inomhus.
Malteser/Bichon har jag länge tittat på, men intressant det där med att de är svåra att få rumsrena.
Faller bort direkt då ju. Men står inget om att det är en skällig ras allafall.
 
Vilken ras är mest populär av dem?
Pommen kan vara skällig, men Malteser/Bichon/papillon, hur är dem till sättet?
Får gärna hänga med på långa promenader också.
När det gäller bichon så finns det ju flera olika bichon-raser.
Jag har lärt känna en bichon havanais, som var den absolut enklaste hund jag kan föreställa mig. Den var alltid glad, snäll och ville vara med på allt oavsett om det gällde soffmys eller träna tricks osv. Den gillade också att leka med sin boll och var plättlätt att ha lös. Skällde inte direkt något heller och hade inga problem att vara ensam hemma. Mitt intryck efter att ha läst rasbeskrivningar osv är att den hunden var rastypisk, sedan hade den duktiga ägare också, det kommer ju inte automatiskt att den kommer på inkallning tex (men är klart lättare än med en hund som har starka drifter).

De papillons jag har bekantat mig med var mer livliga. En uppfödare jag hade mycket kontakt med hade tysta hundar, vilket hon förklarade med "de behöver inte skälla för att få uppmärksamhet, de vet att de får det och de vet att de får jobba". Hon var väldigt aktiv med sina hundar, tränade alla möjliga grenar seriöst och var noga med mentaliteten på de hon använde i avel. De flesta andra jag träffat har varit väldigt skälliga, men ja, de har inte heller fått göra så mycket. Jag tror att folk generellt sett underskattar dem (precis som med många andra småhundar).
 
Jag har småhund. Dvärgschnauzer. Inte den populäraste småhunden med ca 500 nyregistrerade per år men det tycker jag är bra. Populära raser brukar råka illa ut för giriga "uppfödare".
Käck och rätt frisk ras som är "lagom" i aktivitetsnivå. Orkar massor utan att kräva massor men vill iaf ha lite äventyr och utmaningar.
Stort plus för att de inte fäller. Minus är pälsvård.
 
Dvärgpinscher passar nog in på allt du vill ha, förutom skällandet eftersom de bland annat är larmhundar. Men de är aktiva och orkar mycket, är extremt gosiga är närgångna, och väldigt roliga. Min skäller men mest när det plingar/knackar på dörren eller vid lek. Aldrig vid promenad eller på andra hundar.
 
Vad du än köper så försök få tag på hund från en uppfödare som testar sitt avelsmaterial, både när det gäller rasrelaterade sjukdomar men även BPH och be att få se resultaten. :idea:

Och var noga med att det är fullkomligt BPH, inte utan skott som vissa envisas med att köra. Snacka om att jag tappade sugen när jag hittade en uppfödare som verkade jätteseriös men sedan efter lite efterforskningar så visade det sig att hen gjorde BPH utan skott som standard. Känns ju som att de försöker dölja någon brist i mentaliteten då. :down:
 
De bichons (havanais) jag har träffat har alla varit jättetrevliga, väldigt positiva och lagom intelligenta. Pälsen (spec när de är unga) känns som en mardröm dock men då får man väl klippa!

Annars är ju pudel den bästa rasen om du går i köptankar ;)
 
Jag instämmer i phalene/papillon (som i grunden är samma hund).

Stora hundar i litet format. Det är ju en spaniel.
Jag kan vara ute i ett par timmar i skogen med honom lös och när vi kommer hem får han ett tokryck och rejsar gräsmattan runt. Mår som alla hundar bra av aktivering men är inte beroende av jobb för att vara uthärdlig.

Pälsen ska vara uitan underull och är lätt att hålla snygg. Vi kan vara ute i lera och när den torkat har leran ramlat av och han är kritvit igen.

De är friska och blir ofta mycket gamla.
 
Det är en kul, mångsidig ras :) tror dom är hyfsat friska också? Finns i flera olika storlekar (hade jag köpt nu hade jag nog valt en storlek större)

De har fällfri päls (jag hatar hundhår) som är enkel att hålla efter så länge man har dom kortklippta :)
Jag instämmer i phalene/papillon (som i grunden är samma hund).

Stora hundar i litet format. Det är ju en spaniel.
Jag kan vara ute i ett par timmar i skogen med honom lös och när vi kommer hem får han ett tokryck och rejsar gräsmattan runt. Mår som alla hundar bra av aktivering men är inte beroende av jobb för att vara uthärdlig.

Pälsen ska vara uitan underull och är lätt att hålla snygg. Vi kan vara ute i lera och när den torkat har leran ramlat av och han är kritvit igen.

De är friska och blir ofta mycket gamla.
Många mindre raser har tydligen problem med Patella Luxation. Hur är detta i raserna Pudel/Papillon?
 
Många mindre raser har tydligen problem med Patella Luxation. Hur är detta i raserna Pudel/Papillon?

Det hör delvis ihop med storleken, så oavsett ras så finns en risk med många småhundar. Det är samma tänk som för övriga åkommor, kolla efter uppfödare som kontrollerar sånt innan hundarna går i avel så ökar du chanserna att få tag i en problemfri individ.
 
Om/när jag skaffar en renodlad sällskapshund kommer det sannolikt bli en Bichon Havanais, även om jag har ett gott öga till Löwchen också.

Superenkla, glada och trevliga hundar i perfekt storlek och otroligt söta både som långhåriga men också som friserade/klippta. Hälsosamma och friska, aldrig någonsin hört om att de skulle vara svårare att få rumsrena än andra hundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 532
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 825
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 903
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp