Små små "bollar" under skinnet på vovven?

Calazirya

Trådstartare
Små små \"bollar\" under skinnet på vovven?

Har hittat två små bollar under skinnet på vovven, dock är dom inte riktigt lika.

Den ena kan man känna på sidan ner mot magen, känns nästan som en luftboll, alltså går den inte att "knipa runt om" för då förvinner den.

Den andra sitter på låret och är hård som en kula och den går att knipa runt.

Vad kan detta vara? Han har haft en Lipom ( fettknöl ) med den var stor och kändes inte alls såhär.

:confused:
 
Re: Små små \"bollar\" under skinnet på vovven?

Kan det inte vara canser knutor då?? Åk till vet. och fråga. Hellre en gång för mkt än....

Hoppas att det inte är nåt allvarligt
 
Re: Små små \"bollar\" under skinnet på vovven?

ring och rådfråga vet, det behöver ju inte vara farligt men med tanke på hans ålder kan det ju även vara något mindre bra. :(
 
Re: Små små \"bollar\" under skinnet på vovven?

Är det någon här som kännt på en cancerknöl, hur den känns ?
 
Re: Små små \"bollar\" under skinnet på vovven?

Fettknölarna är fasta hårda, och som du säger kan man ta "runt" dessa och känna att de sitter fast i just huden, inte underliggande vävnad. Cancer har en diffus spridning, själva svulsten är inte en "distinkt" klump utan något utbredd och tillplattad då sjuka celler är blandade med friska celler till en början. Den vanligaste cancerformen hos djur är just tumörer i huden, åk till vet, kan hända att de behöver ta en biopsi el om de kan säga något direkt de ser. Själv har jag inte vanan inne ännu så jag törs inte ge ett utlåtande. Är det cancer behöver det bort så snart som möjligt så att det inte metastaserar.

Kan även vara en godartad cellförändring, (benign tumör) men då sker en kraftig utväxt av huden, ser ut som en "skinnpåse" som iaf efter ett tag växer till med en hög hastighet.
 
Re: Små små \"bollar\" under skinnet på vovven?

Det finns inget sätt att säkert känna om det är en benign eller malign tumör (eller om det ens är en tumör). Min tik är opererad flera gånger. En gån var det som en druvklase av geleartade kulor - godartad tumör. En annan "tumör" var ingen tumör alls. En tredje tumör, som knappt var större än ett knappnålshuvud och stenhård och välavgränsad var elakartad :(. Nu har hon nya knölar och frågan är vad man ska göra åt dem... Man måste ju överväga vad man egentligen utsätter sin hund för - väga för och nackdelar med operation.

Biopsi är ingen säker metod att ta reda på att det inte är cancer - den är bara tillförlitlig i de fall biopsin visar ATT det är cancer. Vissa tumörer är nämligen av blandad typ och nålen kan råka fiska upp enbart friska celler trots att tumören är malign.

Åk till veterinären om du är osäker. Det kan hända att knölarna sitter på sådana ställen att det är mycket otroligt att det skulle vara en tumör och då kan det ju (om hunden inte är purung) vara ett alternativ att avvakta (normalt är avvakta ett mycket dåligt råd - men är hunden gammal så). Själv skulle jag nog be veterinären operera och be dem skicka knölen på analys.
 
Re: Små små \"bollar\" under skinnet på vovven?

Lite mer fakta .

Eftersom han haft fettknölar förr så är det högst troligt att det är sådana nu också.

Dessa är dock små ( lite större än en ärta )

Han är 8 år gammal och tydligen är det rätt vanligt med fettknölar på äldre hundar.
Dom sitter inte så till att jag egentligen misstänker cancer, en på ytterlåret och så har jag hittat en på frambenet/bringan.

Men jag håller dom under uppsikt och tvekar inte att åka till vet en gång för mycket ( vi är stammisar )
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 066
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp