Småbarn och bankkonton (ej sparande)

Snubbelfot

Trådstartare
Jag/vi har börjat tänka att det vore bra med en struktur kring [kommande] barns löpande kostnader och intäkter. Inte så att det är ett måste; det mesta funkar ju ad hoc men ändå. Så hur har ni gjort? En förälder har huvudansvaret? Och använder ett separat konto, eller använder ett befintligt t ex lönekonto? Eller föräldrarna turas om att betala, och utjämnar med varandra vid behov? Eller föräldrarna har ett gemensamt konto, med var sina kort? Eller något annat upplägg?
 
Jag/vi har börjat tänka att det vore bra med en struktur kring [kommande] barns löpande kostnader och intäkter. Inte så att det är ett måste; det mesta funkar ju ad hoc men ändå. Så hur har ni gjort? En förälder har huvudansvaret? Och använder ett separat konto, eller använder ett befintligt t ex lönekonto? Eller föräldrarna turas om att betala, och utjämnar med varandra vid behov? Eller föräldrarna har ett gemensamt konto, med var sina kort? Eller något annat upplägg?

Vi hanterar barnens kostnader på samma sätt som alla andra kostnader. Nu har vi helt gemensam ekonomi så det är ju rätt självklart men jag tänker att det borde väl vara samma oavsett hur ens upplägg ser ut kring det.

Eller om man har något upplägg där man inte har fördelat kostnaderna för en post mellan sig utan har typ ”jag betalar bilen och du betalar maten” så ha INTE liknande med barnen. Det är nog inte hållbart i längden…
 
Min sambo har ett isk med sparande åt sonen. Vi har gemensam ekonomi, så båda betalar väl eller hur man ska säga. Han för över varje gång han får sin del av barnbidraget på kontot.
...till ett gemensamt konto som båda disponerar och har varsitt kort till, helt enkelt?
 
Vi har gemensam ekonomi.
Barnen har varsitt sparkonto i vårat namn.
Sen har vi ett konto för löpande barnrelaterade utgifter och intäkter, inköp av kläder, presenter, cyklar, försäljning av cyklar osv. Dit vi sätter in en summa varje månad.

Barnen har utöver det precis fått varsitt eget konto och kontokort de bestämmer helt själva över, dit vi sätter in veckopeng.
 
Om t ex svärmor puttar in en tusenlapp till barnets utgifter, lägger ni det i den allmänna hushållspotten?

Det har aldrig hänt att vi fått pengar till vårt hushålls dagliga kassa. Det skulle jag uppleva som väldigt märkligt då vi klarar oss utmärkt själva. Barnets utgifter är liksom inte skilt från våra vanliga hushållsutgifter. Vi sätter oss ju inte efter en shoppingtur på ICA med kvittot och delar upp summan mellan oss i tre delar: mitt, hans och barnets.

Får barnet pengar så är det barnets pengar. Större summor sätts in på barnets sparkonto eller så får barnet själv spendera dem som hen vill (beroende på summan och barnets ålder). Om farmor skulle ge 1000 kr och säga att vi ska köpa kläder barnet för den summan hade vi köpt kläder till barnet för de pengarna. Men då hade jag antagit att hon egentligen ville köpa kläderna själv men var osäker på storleken och därför gav oss pengarna så att vi som har koll på storleken kan handla det själva. I vårt fall har det endast varit mycket gamla släktingar (gammelfarmor och motsvarande) som gjort så för de har inte längre orkat gå i affärer men ändå velat ge kläder.

Alla pengar barnet får går till barnet. Utan undantag. Jag hade bara lagt det i den vanliga hushållskassan om jag var absolut tvungen för att jag annars inte haft råd med väsentligheter som hyra, mat för dagen osv. Tack och lov har jag aldrig varit i den situationen!
 
Det har aldrig hänt att vi fått pengar till vårt hushålls dagliga kassa. Det skulle jag uppleva som väldigt märkligt då vi klarar oss utmärkt själva. Barnets utgifter är liksom inte skilt från våra vanliga hushållsutgifter. Vi sätter oss ju inte efter en shoppingtur på ICA med kvittot och delar upp summan mellan oss i tre delar: mitt, hans och barnets.

Nej det är samma här. Eller På tiden min farfar levde fick vi då och då (trots att vi egentligen inte alls behöver) pengar utan direkt syfte mer än ”till familjen”. Han tyckte för att citera honom själv att det var roligare att ge oss pengar medan han var i livet (han var över 90) än när han var död. Men annars har det aldrig hänt oss heller att vi fått pengar till ”barnets utgifter” eller liknande.

(Såhär i efterhand kan man ju önska att farfar varit bättre på att spendera pengar på sig själv med tanke på hur mycket pengar vi trots detta fick efter hans död…)
 
Jag/vi har börjat tänka att det vore bra med en struktur kring [kommande] barns löpande kostnader och intäkter. Inte så att det är ett måste; det mesta funkar ju ad hoc men ändå. Så hur har ni gjort? En förälder har huvudansvaret? Och använder ett separat konto, eller använder ett befintligt t ex lönekonto? Eller föräldrarna turas om att betala, och utjämnar med varandra vid behov? Eller föräldrarna har ett gemensamt konto, med var sina kort? Eller något annat upplägg?
Jag och min make har inte helt gemensam ekonomi utan betalar procentuellt utifrån inkomst och delar därför olika konton vi för över pengar till varje månad: ett konto vi betalar räkningar ifrån, ett matkonto, ett långsiktigt sparkonto och så ett kortsiktigt buffertkonto. Det sistnämnda har blivit barnets konto - vi tar därifrån när vi köper kläder eller annat till henne och sätter även in de pengar vi får till henne (får av kulturella skäl regelbundet ifrån släktingar).

Det funkar mycket bra för oss :).
 
Är väl skillnad när man är själv kanske, jag delar ju inte ekonomin med någon. Men barnen har varsitt konto i mitt namn. Dit kommer månadspeng för den äldre och ev presentpengar. Övrigt är ju ingen skillnad på vad som går till barn eller mig, vi har en familjeekonomi liksom.

Och när jag skrev det tänkte jag "gud vad skönt". Även om jag oftast ser det som en nackdel eftersom vi har betydligt mindre att röra oss med än familjer med två vuxna. Men enkelt är det ju.
 
Är väl skillnad när man är själv kanske, jag delar ju inte ekonomin med någon. Men barnen har varsitt konto i mitt namn. Dit kommer månadspeng för den äldre och ev presentpengar. Övrigt är ju ingen skillnad på vad som går till barn eller mig, vi har en familjeekonomi liksom.

Och när jag skrev det tänkte jag "gud vad skönt". Även om jag oftast ser det som en nackdel eftersom vi har betydligt mindre att röra oss med än familjer med två vuxna. Men enkelt är det ju.

Alltså, jag och min man har det också väldigt enkelt. Gemensamt buffertsparkonto. Separat sparkonto och sen delar vi hyfsat på allt vardagligt utan att sätta oss och räkna procent. För den ena slut på pengar i förtid så för den andra över för då innebär det att den har handlat mer mat den månaden eller liknande. Men vi är väldigt generösa mot varandra och ingen av oss är snål.
 
Vi har gemensam ekonomi. Inget särskilt konto för "vardagliga" kostnader, utan det tar vi från lönekontot eller matkontot. Köps kläder (oftast av mig) på eget kort för vi över efteråt.

Barnen har också varsitt "eget" sparkonto där julklapps- och födelsedagspengar hamnar. De står på oss föräldrar eftersom barnen är små men det är barnens pengar och därifrån har vi hittills gjort uttag bara när sonen velat köpa leksaker för delar av julklappspengarna.

Slutligen har jag och sambon varsitt ISK för båda barnen. Det är våra (vuxnas) pengar men vikta åt barnen på längre sikt, beroende på vad som blir aktuellt.
 
Jag/vi har börjat tänka att det vore bra med en struktur kring [kommande] barns löpande kostnader och intäkter. Inte så att det är ett måste; det mesta funkar ju ad hoc men ändå. Så hur har ni gjort? En förälder har huvudansvaret? Och använder ett separat konto, eller använder ett befintligt t ex lönekonto? Eller föräldrarna turas om att betala, och utjämnar med varandra vid behov? Eller föräldrarna har ett gemensamt konto, med var sina kort? Eller något annat upplägg?
Turas om, dvs som med allt annat, gemensam ekonomi, men den som inte är föräldraledig måste såklart betala mer under den tiden. Dvs som @Lingon
 
Om t ex svärmor puttar in en tusenlapp till barnets utgifter, lägger ni det i den allmänna hushållspotten?
Sådant har bara hänt i samband med tex vinter, med kommentaren -till en overall. Så det är ju lätt att bara gå och köpa en overall och ett par skor så är det klart.
 
Turas om, dvs som med allt annat, gemensam ekonomi, men den som inte är föräldraledig måste såklart betala mer under den tiden. Dvs som @Lingon

Men gemensam ekonomi är (väl?) = alla pengar i samma pott oavsett vem som tjänat in dem. Med upplägg som att man betalar olika mycket (tex om en är föräldraledig) har man väl delad ekonomi?
 
Men gemensam ekonomi är (väl?) = alla pengar i samma pott oavsett vem som tjänat in dem. Med upplägg som att man betalar olika mycket (tex om en är föräldraledig) har man väl delad ekonomi?
Känner inte att jag har satt mig in i namndetaljer runt olika ekonomiversioner. Varsitt konto, den som tjänar mer betalar lite mer på känn. Typ turas om, om någon får slut på pengar får den mer av den andre.

Att tex den person som är föräldraledig med bådas barn ska betala lika mycket på maten och kläderna som den som jobbar vore ju ganska orättvist.
 
Känner inte att jag har satt mig in i namndetaljer runt olika ekonomiversioner. Varsitt konto, den som tjänar mer betalar lite mer på känn. Typ turas om, om någon får slut på pengar får den mer av den andre.

Att tex den person som är föräldraledig med bådas barn ska betala lika mycket på maten och kläderna som den som jobbar vore ju ganska orättvist.

Ja såklart att det det vore orättvist med ett sådant upplägg med olika inkomster och betala lika mycket.

Gemensam ekonomi innebär ju att det inte finns några mina och dina pengar. Båda har lika mycket att röra sig med oavsett vem som tjänat in dem.

Sen kan man ju tycka att det är orättvist att den som tjänar mer pengar inte ska få ha mer pengar att röra sig med. Och då bör man ju inte ha gemensam ekonomi utan någon form av delad ekonomi :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp