Småbarn och bankkonton (ej sparande)

Ja såklart att det det vore orättvist med ett sådant upplägg med olika inkomster och betala lika mycket.

Gemensam ekonomi innebär ju att det inte finns några mina och dina pengar. Båda har lika mycket att röra sig med oavsett vem som tjänat in dem.

Sen kan man ju tycka att det är orättvist att den som tjänar mer pengar inte ska få ha mer pengar att röra sig med. Och då bör man ju inte ha gemensam ekonomi utan någon form av delad ekonomi :)
Så kan man ju ha, men den som har mindre pengar har det ju i många fall för att den tex inte jobbar utöver vanlig arbetstid utan ägnar tid åt hem och barn då istället och därmed så att säga bidragit till den andres högre lön.
 
Så kan man ju ha, men den som har mindre pengar har det ju i många fall för att den tex inte jobbar utöver vanlig arbetstid utan ägnar tid åt hem och barn då istället och därmed så att säga bidragit till den andres högre lön.

Ja exakt, och det är väl det som är lite ”filosofin” bakom att ha gemensam ekonomi och lägga alla pengar i samma hög :)
 
Jag/vi har börjat tänka att det vore bra med en struktur kring [kommande] barns löpande kostnader och intäkter. Inte så att det är ett måste; det mesta funkar ju ad hoc men ändå. Så hur har ni gjort? En förälder har huvudansvaret? Och använder ett separat konto, eller använder ett befintligt t ex lönekonto? Eller föräldrarna turas om att betala, och utjämnar med varandra vid behov? Eller föräldrarna har ett gemensamt konto, med var sina kort? Eller något annat upplägg?

Vi är inte så noga, har någon form av enskild ekonomi men delar på gemensamma kostnader så att det blir ganska jämt. Barnen är en gemensam kostnad.

Vi har inga särskilda konton/kort utan använder våra enskilda för att betala.

Pengar från anhöriga brukar vi sätta i barnens sparkonton, om inte anhöriga uttryckligen vill att vi föräldrar ska köpa något åt barnen för pengarna (vi har god ekonomi).
 
Ja exakt, och det är väl det som är lite ”filosofin” bakom att ha gemensam ekonomi och lägga alla pengar i samma hög :)
Jo men man behöver ju för den skull inte ha en faktisk hög som man skapar och betalar in alla pengar till, med ett kort. Räcker ju hyggligt med att helt enkelt ha varsitt konto men gemensam ekonomi som filosofi.
 
Eller så jobbar båda lika mycket men tjänar olika mycket.
Skrev "i många fall"

Vilket självklart har betydelsen att det inte är alla fall. Många behöver inte ens vara mer än hälften.

Men då är det väl antagligen upp till hur var och en känner antar jag, dock har jag för mig att själva samhället inte anser det rimligt att två personer som är gifta lever med mycket olika tillgångar utan räknar iskallt med att det inte är samhällets sak att se bidra när en fru går med trasiga skor och mannen åker på många semesterresor.
 
Skrev "i många fall"

Vilket självklart har betydelsen att det inte är alla fall. Många behöver inte ens vara mer än hälften.

Men då är det väl antagligen upp till hur var och en känner antar jag, dock har jag för mig att själva samhället inte anser det rimligt att två personer som är gifta lever med mycket olika tillgångar utan räknar iskallt med att det inte är samhällets sak att se bidra när en fru går med trasiga skor och mannen åker på många semesterresor.

Varför antar du att det är mannen som tjänar mest alltid?
 
Om t ex svärmor puttar in en tusenlapp till barnets utgifter, lägger ni det i den allmänna hushållspotten?
Vi öppnade ett eget konto till barnet. Där satte vi in pengar som var till barnet, tanken från början var att ta hjälp till större inköp, t.ex cykel, om vi inte hade råd till hela summan själva.
Nu har det inte blivit så, utan pengarna har lyfts över till ett ISK-sparande till barnet istället, "bra-start-i-livet-pengar".
 
Jag/vi har börjat tänka att det vore bra med en struktur kring [kommande] barns löpande kostnader och intäkter. Inte så att det är ett måste; det mesta funkar ju ad hoc men ändå. Så hur har ni gjort? En förälder har huvudansvaret? Och använder ett separat konto, eller använder ett befintligt t ex lönekonto? Eller föräldrarna turas om att betala, och utjämnar med varandra vid behov? Eller föräldrarna har ett gemensamt konto, med var sina kort? Eller något annat upplägg?
Vi har en förutbestämd buffertsumma på ett gemensamt konto (100000) det som blir kvar på kontot -100 000 efter att allt är betalt splittar vi på. Barnets kostnader tar vi på gemensamt (varsitt) kreditkort. Har även ett iskkonto till barnet.vi har semigemensam ekonomi, och det är skönt att ha egna pengar. Vi tjänar hyfsat lika, det gör det kanske enklare, ingen av oss har behövt sänka sin ekonomiska standard sen vi började med detta, utan vi har ungefär samma summa som ”månadspeng” som innan.
 
Vi har en gemensam hushållsbudget dit barnets vardagliga utgifter är medräknade (är väl egentligen bara förskoleavgiften och typ mat just nu). Hit betalar vi en procentuell summa baserat på våran inkomst. Sedan förs en del av barnbidraget in på ett fondkonto och en del av barnbidraget in på barnkontot. Barnkontot är tänkt till dyrare inköp som overall, vinterskor, fritidsaktivitet osv. Vi får en del pengar av släkting pga att vi inte har ett enormt överflöd av pengar och vår släkting vill att vi ska få pengar när vi behöver dom och inte i samband med att släkting dör. Sådana pengar går in på barnets konto och används när de behövs.
 
Varsitt vanligt bankkonto till barnen där vi sparade fast summa varje månad - där sattes även presentpengar in om det var större summor. Sen hade dom fondkonton med regelbundet sparande från oss och farmor. Utöver det ett konto som vi kallade barnens konto. Där sparade vi till körkort och om det var något annat dyrt. Detta konto var dock inte deras pengar. Idag använder jag det som ett extra sparkonto för mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp