Smällfet arab

F

FTW

Jag har en arab som har blivit som ett bowlingklot det senaste halvåret. Jag ger henne så lite mat jag vågar, utan att riskera att det ska bli för lite. (Hon går fortfarande ute dygnet runt, så hon måste ju kunna hålla temperaturen uppe!)
Hon får ca 6 kg hö och ca 1 kg kraftfoder (ca 10 MJ), och tränas regelbundet.
VAD ska jag göra för att få henne att stanna i vikt?
Numera kan hon inte ha sadel på sig, för den åker ju såklart fram något enormt. :cry:
 
Vad är det för värden på ditt hö och vad är det för kraftfoder?

mvh Jessica
 
Det är inte mask då?

Jag köpte en häst som över ett års tid bara ökade och ökade i vikt och blev enorm...veterinären sa att det kunde bero på mask...ändå sa jag att både jag och föregående ägare hade avmaskat regelbundet...

...men han påstod att hon kunde varit angripen redan hos tredje ägare (som troligen ej hade avmaskat alls då detta var en hästhandlare) och redan då behövt så kallad "kuravmaskning"...men eftersom bara normal mängd getts på normala tidpunkter så blev det liksom mask kvar ändå på något vis.

Vi kuravmaskade med Ivomec....400 kg häst skulle ha Ivomec för 600 kg och efter 6 veckor en ny Ivomec på 600 kg och efter ytterligare 6 veckor en Ivomec på 600 kg igen....sedan blev hon maskfri.

Alltid när man ser hästar på bilder som har mask...ja då ser man magra hästar med uppblåst mage...våran häst blev tjock över hela kroppen...tja inte benen så farligt men resten av kroppen...

Är det inte det problemet...så kan foderjäst hjälpa kroppen att använda fodret på rätt sätt...då brukar det lägga sej mer jämt över kroppen....efter några månaders användning.
 
Gjorde ni denna "superavmaskning" utan att ta träckprov först?! Vad för mask trodde veterinären hästen hade då?
 
Mask har jag inte tänkt på! :o Hon har inte heller ballonga-mage, utan är fet över hela kroppen.

Hon är regelbundet avmaskad, men inte så hejdlöst ofta som Apoteket rekommenderar. Vi körde en avmaskning vid betes-släpp och kommer att göra det vid installningen.
De lärde tvistar ju om hur ofta man ska maska av, och jag har gått på de restriktivas linje, men det har kanske varit lite väl snålt.
Ska prova att göra mask-kur.
 
Höet har jag inte hunnit analysera ännu, men jag räknar med att det ligger rätt nära ett idealhö. (Erfarenhet från bonden jag köper av.)
Kraftfodret är flera olika, men huvudsakligen RedMills müsli. Blandningen ger som sagt ca 10 MJ/kg.
Om jag räknar med rasens egenheter, att hon är lättfödd och att hon gör lätt arbete, så kan jag ändå inte ge mindre mat, och då måste jag ändå tillsätta mineraler för att jag ligger under minsta rekommenderade mängd av fodret.

Suck! Jag kan ju inte låta henne få bristsjukdommar för att få ner henne i vikt.
 
NEJ NEJ NEJ!!!

Inte "prova nån maskkur"!!!!!!! Gör träckprov (kostar 175 kr + moms, alltså billigare än att köpa många Ivomec sprutor). Om det nu skulle vara mask, vet du VILKEN mask du ska bekämpa ens?!

Din restriktiva avmaskningstanke är bättre, men glöm för all del inte bort träckprov på våren för att kolla hur förra årets avmaskningar funkade, och hur du ska lägga upp årets. Det kan ju visa sig att du inte behöver avmaska alls!
 
Re: NEJ NEJ NEJ!!!

Är ni tre som skickar in träckprov kostar det 100 kr+moms per häst (hos VidiLab), klart värt pengarna!

Att avmaska "bara för att" och dessutom med tokiga intervaller gör att resistensutvecklingen accelererar. När maskarna väl blir resistenta mot Ivecterminer (eller den gruppen som även innehåller Cydectin) så FINNS DET INGET NYTT MEDEL!!! Det vi har då är Pyrantelpreparat och hur länge "håller" det om det är det enda vi har att tillgå tro? Så snälla, undvik avmaskningar, och särskillt extrema sådana, utan att ha gjort träckprov först.
 
Finns det gräs i hagen?
Tycker definitivt att du skall snabba på med analysen på ditt hö. Om hästen även är tjock över revben och rumpa, vilken jag gissar att den är (bowlingklot) så tycker jag att du skall börja med att ta bort kraftfodret .
Att ge 10 MJ extra per dag finns ingen anledning när hästen är tjock.
Det tar inte mer än max en vecka för analysen att komma hem, då kan du se om du behöver komplettera med något mineralfoder (och ev. ngt proteinfoder).
/M
 
Det är här bara en tanke alltså (med tanke på att du verkar ha provat flera olika alternativ) men kan inte ditt sto vara dräktigt då, kan ju vara så att hon blivit tjuvbetäckt inte alls ovanligt.
 
Mycket beror ju på arabens normalvikt och hur mycket den rids…
Men har den en normalvikt på ca 400 kg, är lätt född och promenad rids, kan den mycket väl bli tjock på 6 kg hö + kraftfoder.
Om höt t.ex. innehåller 8,5 MJ/kg foder äter den minst 61MJ per dag + ev. gräs, vilket mkt väl kan vara orsaken till en stor mage…
/M
 
Jo alltså - så här ligger det till:
Maggan2 - jag har ganska nyss ökat fodermängden till denna nivå för att jag börjat träna henne mer. Hon var precis lika fet när hon bara gick på gräs. Och det var sannerligen inget fett bete i år - såg mest ut som en savann i hagen.

Magdalena - det är klart at jag inte helt lättvindligt trattar i kusarna en massa maskmedel utan eftertanke och veterinärkonsultationer! Men enligt en rätt så balanserad veterinär vi har så syns inte alla maskar i träckprov, så man kan inte vara 100% på att hästen är maskfri bara för att träcken är det. Sa han, alltså! Men visst sjutton är det bättre att göra träckprov än att köpa en massa maskmedel i onödan.

Scaryfish - hon ÄR dräktig (ingen tjyvbetäckning) men enligt alla veterinärmedicinska rön ska det inte kunna synas ännu, så jag tror inte att de extra decimetrarna runt magen beror på det. Om hon inte har trillingar förstås :eek:
 
Din veterinär har helt rätt. Alla maskar syns inte i träckprov. Men om det är så mycket att hästen SYNLIGT har problem så syns det. Av bandmask som är svårt att upptäcka på träckprov (mycket svår) så syns 25% av de som bevisligen har.

Har hästen blodmask ser du det så länge hästen inte är avmaskad för nära inpå träckprovet, samma sak med spolmask. Så frågan är då; vilken mask misstänks? Och vad har din veterinär för utbildning/uppdaterad kunskap inom parasitologi?
 
Som sagt det där med mask gäller ju bara om hon är mager men uppblåst... Om du har problem att känna revbenen är hon ju för fet...

Och araber kan ha en tendens till att vara lättfödda... :rofl: Tro mig... Den jag hade på foder för många herrans år sedan behövde ungefär lika mycket som en normal C-ponny... och hon var stor häst...

Om du tar in henne har du ju mer koll på vad som är för lite och för mycket mat eftersom det också är så att hästar som går ute länge vill äta upp sig för att klara vintern... För beroende på om hon är en liten eller stor arab så kan nuvarande givan foder (om det är okej värden på höet) räcka i vinter när hon står inne... och beroende på hur hagen ser ut så kanske hon klämmer i sig bra mycket mer mat än så...
(hästarna där jag jobbar äter ca hälften så mycket hösilage nu som de ska göra när de slutar beta på dagarna)
 
Jaså så hon är dräktig. Då är det bara bra om hon är fet men kanske inte alltför fet. :) kanske inte trillingar men tvillingar är inte helt omöjligt men hoppas inte det. Har hon allltid varit tjock? Är det första gången hon är dräktig? sånt spelar en stor roll.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 242
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp