smällfet dräktig märr

dee79

Trådstartare
Hej alla. Jag har 2 dräktiga ponnyston i stallet hemma, båda förstagångare, en 4 år i år och den andra 6 år.

Jag har problem med att fodra dessa. Har ett grovfoder med rätt låga värden och en kvot på drygt 4 (har kollat runt efter annat foder med högre kvot, men inte hittat annat än analyser som är mycket sämre än det jag har). Det funkar väldigt bra till 4-åringen. Hon får fri tillgång och mer därtill plus krafftfoder med extra protein och en hel del mineraler. Hon ser jättefin ut, men där kommer jag behöva skjuta till ytterligare fr o m månadsskiftet då jag starkt misstänker att hon kommer att falla ur efter fölning.

6-åringen har gått 206 dagar och hon är smällfet. Jag är sjukt orolig för fång då hon har fina fettkuddar över manken och vid svansroten, samt en späcknacke som börjat hårdna. Hon får bara extra mineraler, inget kraftfoder, kraftigt ransonerad giva inne, men ute vet jag ju inte. Det är 4-åringen som bestämmer och ofta ser jag 6-åringen stå i hagen utan att äta, medan 4-åringen käkar konstant. Dessutom kör 4-åringen ofta bort den äldre. Så frågan är, blir hon fet på luft eller?

Hur ska jag fodra denna för att det ska "sluta väl"? Jag är i princip emot att banta dräktiga ston, men med denna så överväger jag det. Inga revben någonstans och ingen tunn överlinje som tyder på proteinbrist. Snart kommer jag att få en hage ledig och funderar på om jag ska ställa tjejerna i varsin hage för att kunna reglera maten bättre, men det känns också trist.

Inga veka kotor eller så, men lätt ömfotad nu i kylan (vilket hon var när hon var odräktig och faktiskt rätt slimmad också).

Snälla hjälp mig!
 
Sv: smällfet dräktig märr

Jag tycker du ska dela på dem. Och jag tycker att den tjocka hästen borde bantas, men försiktigt. Om de ser andra hästar tror jag inte de mår dåligt av att gå i separata hagar.
 
Senast ändrad:
Sv: smällfet dräktig märr

Varför får inte den häst som lägger på sig extra proteiner? Den har inte lägre behov av proteiner än den andra snarare högre. Om din häst har fått de fettdepåer du beskriver låter det som att den är IR. Hur mycket socker är det i grovfodret? Kan du inte laka ur socker?
Jag skulle prova med att begränsa tillgången för den feta och läka ur socker ur grovfodret genom att lägga det i blöt i 1 timme till det skulle jag tillsätta proteinfoder så att den får sitt proteinbehov tillgodosett. Min dam fick problem med fettnacke under dräktigheten och där kunde jag se felaktigheter i utfodringen så snabbt som efter 1-2 dygn i samma takt minskade nacken när jag gjorde rätt.
 
Sv: smällfet dräktig märr

För att så länge som hon går med den andra så kan jag inte styra hennes grovfoderintag så exakt som jag vill och även protein är ju extra kalorier. Om jag delar på dem och kan styra bättre så kommer jag säkert att se skillnad. Analys på socker finns ej.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 669
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Behöver lite råd, snälla! I hagen går ett dräktigt sto (fölar i mars) en unghäst på tre år, ganska tunn en 16årig promenadhäst...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: ch791022
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
10 998
Senast: skuggi
·
Trav Som de flesta vet här så har jag 2 hästar, Alice ( leasing) & Dover Calais (dräktig) hos mina föräldrar, men det är mer mamma än pappa...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: BitterAss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp