smältbar / omsättbar energi ??

fourlegs

Trådstartare
Vilket använder man i foderstatsberäkning?
smältbar energi /DE MJ
omsättbar energi /ME MJ
Varför skrivs båda ut nuförtiden ?
 
Vi använder omsättbar energi i Sverige. De flesta andra länder tror jag använder smältbar och att den därför står med. Dessutom är väl omsättbar energi bara omräknat ut analysvärdet smältbar energi om jag inte missminner mig. Därför man behöver hålla koll på så att den omsättbara energin är just beräknad för häst och inte något annat djurslag (tex ko) vilket kan vara fallet om bonden gjort en "random" analys.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 408
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 560
Senast: Enya
·
Foder & Strö Att alla hästar inte är tabellhästar tror jag vi kan vara överens om, men jag är nyfiken på hur era hästars faktiska behov ser ut både...
2
Svar
27
· Visningar
2 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ny laptop
  • Trött och arg
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp