Smärta i bäcken långt efter förlossning

Jettan

Trådstartare
Hej!

Söker hjälp och andra med liknande erfarenheter, känner mig just nu grymt ensam om mina problem... Var gravid för ett år sedan och hade fruktansvärda foglossningar, var sjukskriven i tredje månaden och gick på kryckor. Blev igångsatt vecka 37 eftersom jag då inte längre klarade mig med bara kryckor, utan var tvungen att sitta i rullstol. Efter förlossningen tog jag det lugnt och började sakta bygga upp kroppen med små promenader, det var befriande att kunna gå igen!!!! Även om det i början bara handlade om att gå till brevlådan och en sväng runt huset...:p Smärtorna var kvar i ca 6 månader, sedan började det kännas helt bra, jag kunde jobba med hästarna i stallet och jag tränade tre gånger i veckan, jag kunde vara mycket aktiv, när jag pressade mig som mest kunde jag känna av lite smärta, men gick över så fort jag slutade.

Nu har jag fått mer att göra, jag gör ofta tunga lyft både hemma och i stallet och kroppen har känts sliten, jag är dock van vid ryggvärk och tolkade det som att vanliga ryggvärken var tillbaka. Reagerade väl egentligen först förra helgen då jag var på spa och skulle få fotmassage, men kunde omöjligen slappna av i ena benet pga, spänningarna från höften! Sedan har det raskt gått utför, jag har jätte ont i höften framför allt på höger sida, och det strålar ut i höger ben och jag kan inte gå normalt....

Jag har varit i kontakt med vården och ska på sjukgymnastik, men väntelistan är lång och jag har tid först i november...

Det värsta med alltihop är nog ändå att jag känner mig så ensam, alla andra har glada smärtfria graviditeter och att ha ont ett år efter förlossning tror jag aldrig jag har hört talas om!!!! Jag skulle så gärna vilja höra om det finns fler som mig därute och vad ni gör för att bli bättre?

Kram Jettan:)
 
Det värsta med alltihop är nog ändå att jag känner mig så ensam, alla andra har glada smärtfria graviditeter och att ha ont ett år efter förlossning tror jag aldrig jag har hört talas om!!!! Jag skulle så gärna vilja höra om det finns fler som mig därute och vad ni gör för att bli bättre?

Jag hade tur som blev av med min foglossning direkt efter sonen föddes. Hade kejsarsnitt av medicinska skäl, och det är kanske därför foglossningen gick över lätt eftersom det inte blev någon mer påfrestning :confused:

Jag behövde aldrig kryckor eller rullstol men blev sjukskriven väldigt tidigt av extrema kräkningar. När de slutade så fick jag ligamentsmärtor (jobbade då 2 veckor) men under semestern insåg jag att det övergått till foglossning. Mina dagar var alvedon i rejäla mängder och så lite aktivitet som möjligt. Sjukskrivning tiden ut. Under min graviditet så arbetade jag totalt 4 veckor (1 veckas känningar innan jag gjorde testet, en vecka efter testet började kräkningarna och sedan mina 2 veckor på sommaren).

Sonen är 10 månader och jag har ibland problem med att gå. Det smärtar från fötterna och upp till höften. I mitt fall släpper det dock att gå sakta tills det släpper. Efter min graviditet med hög viktuppgång, foglossning och extremt stor bebis så har hela min kropp tagit stryk. Att bära en extremt tung bebis underlättar inte, och vissa kvällar har jag ont i svank, rygg och axlar.

Jag känner igen mig i din mening. Alla i min närhet har haft lätta graviditeter där livet inte stannat av det minsta. Deras barn följer medelsnittet eller mindre i vikt vilket gör att de lätt kan bära omkring sina små. Sist jag hörde någon klaga över hur tungt det var att de fick ständigt bära sin lille på drygt 6-7 kg så satte jag min lille i deras famn. 6 veckor gammal vägde han 8 kg, idag väger han 14.3 kg. Jag förstår att i deras värld så är det tungt, men min kropp hade gärnat burit en sån liten istället.
 
Fortsätt använda bäckenbälte och "behandla" kroppen som när du var gravid när du har som ondast. Undvik stor kliv i sidled eller att sitta med benen i kors. Sitt inte för länge på hårt underlag eller på huk. Vissa människor är mer hormonkänsliga än andra. Jag fick foglossning när jag var 16 och började med p-piller. Då i bakfogarna. Under graviditeten hade jag i framfogen. Nu känner jag av bakfogarna vid mens och ägglossning, dvs när hormonerna ökar i kroppen. Klarar knappt hormonella p-medel pga detta. Men man lär sig hur det funkar till slut! Min mamma fick använda bälte från min födsel tills hon kom i klimakteriet. Jag visste därför att en graviditet kunde sätta mig i rullstol för resten av livet, så jag chansade. Men det funkade! En till graviditet kan hjälpa mot illa foglossning också då hormon"chocken" kan vända det, men det är gambling för det kan lika gärna bli värre... Hoppas ditt lättar!
 
Jag lyssnade på en sjukgymnast som disputerat på kvarstående graviditetsrelaterade bäckensmärtor. Det var verkligen jätteintressant! Han sa att ca 30% av alla gravida får bäckensmärtor och av dem har ca 1-2% (tror jag det var, kan ha varit någon % större antal) bestående smärtor 1 år efter förlossningen.

Jag hade också mycket svår foglossning med rullstol på slutet. Blev lovad igångsättning men eftersom bebis låg i säte blev det istället snitt. 8 månader efter förlossning har jag fortfarande problem, kan inte lyfta/bära eller gå fort.

Det jag gör för att bli bättre är att jag går hos naprapat och får där hjälp med sjukgymnastik samt stretching. Oj vad ont det gjorde i början men redan efter några dagars träning märkte jag skillnad!

Så det enda tipset jag har är att vara försiktig och inte provocera fogarna och börja med sjukgymnastiken.

Den här sjukgymnasten jag lyssnade på berättade att han har patienter från hela landet, bara att kontakta honom om man vill ha hjälp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 348
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 139
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
18 433
Senast: elfi
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp