Smärtgräns för försäkringar - Hästedition

Betalar typ 450 i månaden, har 5 tkr i liv och 60 tkr i veterinär. Jag tecknade försäkringen när jag köpte hästen, har en import.
 
Min försäkring jag har på hästarna kostar ca 1200kr/ år/ häst.
Den heter vetvård begränsad och egentligen anpassad till trav och galopphästar så sjukdomar och vissa skador ersätts.
Inget liv eller användbarhet.

Kommer inte ihåg om jag tryckte i att medicin skulle ingå eller inte :o
Häst nr 1 kostar runt 300 kr i mån och då ingår liv, användbarhet (35 000), 130 000 i vetvård, ambulans, mediciner, utkörning av veterinär, hovbeslag upp till 5000 tror jag det är m.m

Häst nr 1 kostar 100 kr i mån, då ingår vård för vissa sjukdomar (typ de vanligaste, kolik, fång, hovproblem, tandfrakturer, rupturer osv. Inget liv (tror jag). Det är hennes galoppförsäkring som jag har kvar.
Jag sänkte livvärdet till ett minimum på mitt äldsta halvblod jag har hos if sen jag köpte henne för 12 år sen eftersom dom höjde massvis varje försäkringsperiod och hon (peppar peppar) alltid har varit frisk av sig och nu dessutom är gammal och inte värd speciellt mycket. Betalar runt 260 kr i månaden för 50000 i vet. vård och typ 6000 kr i liv och det är trots 10% rabatt.

Unghästen har jag haft hos agria sen innan hon var född och har även där valt ett rätt lågt livbelopp men 120000 i vet. vård. Och hon kostar ca 4500 kr om året.
Jag har sedan många år tagit bort försäkringarna på mina hästar. Har sparat en bit över 200.000 totalt på det, genom åren, med alla veterinärkostnader inräknade.

Det jag gör med mina hästar veterinärt idag kostar så lite att det mesta hamnar på summor där jag inte får ett enda öre på försäkringen. Händer det några större saker får jag fatta beslut efter situationen, där kostnad, konvalecens och prognos får räknas in.
Till saken hör också att vi bor 4 timmars resväg från närmaste djursjukhus som har jouröppet och möjlighet till stationärvård. Och det är få skador eller sjukdomar som motiverar att transportera hästen så långt, utan att utsätta den för onödigt lidande. Vi har bestämt att aldrig buköppna och det är väl ungefär det man behöver de stora summorna i försäkringen till.
4 hästar ligger på 17 000,-/år

2 "dyra" och 2 billigare.
Storhästen har IF.
25.000kr Liv
80.000 kr i Veterinärvård
Självrisken runt 3000 kr
1700:- per år

Shettisen har Agria
10.000 kr Liv
80.000 kr Veterinärvård
Självrisk ca 5000 kr
1000:- per år

Veterinärvården kan ligga på 70.000 kr, är inte helt säker
Betalar 420 kr /månad på stora hästen. 40000 A1 liv, 100000 vetvård. Inkl rehab, buköppning, viss medicin. Har 5 timmar till närmsta djursjukhus som kan utföra buköppning så den kommer jag aldrig att utnyttja men det skillde så lite i pris. 2800kr + 25% självrisk.

Ca 300/månad för fölet med 80000 i vetvård och 30000 kombinerad A1/A2 livförsäkring.
Betalar för min Haflinger i Agria 2758 kronor om året.
Då har han:
- Livförsäkring 25 000 kronor
- A1 safe Veterinärvård för 80 000 kronor
- Agria A1 Guld som tillägg.
- Fast självrisk på 3500 plus 20 procent rörlig.
Betalar typ 450 i månaden, har 5 tkr i liv och 60 tkr i veterinär. Jag tecknade försäkringen när jag köpte hästen, har en import.

Tror ni missade att svara på TS fråga :):

Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :)
 
Tror ni missade att svara på TS fråga :):
Detta är ett diskussionsforum och trådar utvecklas ofta i takt med att andra användare skriver inlägg och diskuterar med varandra. Jag svarade inte på TS inlägg utan en annan användares. Jag tycker det också är rätt klart att jag personligen sänkt livvärdet på mina hästar eftersom jag tyckte det blev för dyrt att försäkra dom för vad de egentligen är värda på pappret.
 
Nu har ju valt en ras som är ofta väldigt friska av sig vilket självklart sänker deras försäkringspremie mot många andra raser. Hade aldrig gått med på att betala vad TS betalar för den typ av försäkring hon har. Då hade jag hellre sparat pengar på ett bankkonto.
 
@Pontevecchio tror minsann jag ska bli medlem i beridna högvakten. jag har IF på vuxna hästen. Har 50 i vet, 60 i användbarhet och betalar 1900 i månaden. Har sänkt från 70+70 i liv och användbarhet då det blir helt orimligt eftersom jag har två hästar.
Förra året betalade jag drygt 27600, 2300 i månaden. Där kände jag att min gräns gick.

Har samlat bil- och hemförsäkring också hos dem men rabatterna är minst sagt blygsamma. Men eftersom han har blivit opererad för struppipning två gånger och haft massa trassel med bakknän så har jag nästan gått plus på försäkringen ändå, i alla fall de två första åren jag hade honom.

Ja väl värt pengarna! Kul ändamål också.
Hmm tror jag har ytterligare 15% pga andra betalningar. Men fler skadedrabbade år tror jag drar upp premien. Tycker ändå de är snabba och enkla, alla regler som nämns i ts inlägg känns krångliga.
 
Smärtgränsen för mig går nog runt 7000kr/häst och år. Men såklart beroende på vad som ingår i försäkringen. Då vill jag ha åtminstone 40' i A1 livförsäkring.

Tillägger att jag skulle kunna betala lite mer för en lägre rörlig självrisk.
 
Ja väl värt pengarna! Kul ändamål också.
Hmm tror jag har ytterligare 15% pga andra betalningar. Men fler skadedrabbade år tror jag drar upp premien. Tycker ändå de är snabba och enkla, alla regler som nämns i ts inlägg känns krångliga.
Ja de är supertrevliga och har aldrig krånglat trots knasiga diagnoser. Ska nog ändå ringa och fråga om det skulle ge mig någon rabatt, jag skulle tjäna in 250 kr på typ 40 dagar..
 
Så dyrt det verkar vara!

Jag har sex hästar fullförsäkrade 2 st 1 åringar, 1 st 2-åring, 1 st 3 åring, en 11 år och en 12 år, liv mellan 20.000 (1-åringarna) upp till 50.000, veterinärvård 80.000 på alla, samt alla möjliga tillägg som går att ha, de har varit försäkrade sedan födseln. 3.500 i självrisk, samt 20 % rörlig inom 125 dagar.

Jag betalar 13.893 kr/år för samtliga hästar, alltså ungefär 2600 per häst...

Men det beror väl på rasen antar jag, Nordsvenskar allihopa.

Skulle försäkringsbolaget höja premierna drastiskt, så skulle jag nog i första hand sänka livvärdena på hästarna så att alla fick ha 20.000 som livvärde.

Och jag har faktiskt använt försäkringarna. Det ena stoet har en tendens att ha kvarbliven efterbörd, och behövt behandlas.
Det andra stoet "fick något i ögat" häromåret, som blev helt bra, men som innebar en del veterinärbesök.

Unghästarna brukar helt enkelt inte bli sjuka (peppar-peppar, ta i trä).
Blir dom halta så är det endera hovböld, eller så har de lekt och sprungit "för mycket", sådant som går över av sig själv.
 
Detta är ett diskussionsforum och trådar utvecklas ofta i takt med att andra användare skriver inlägg och diskuterar med varandra. Jag svarade inte på TS inlägg utan en annan användares. Jag tycker det också är rätt klart att jag personligen sänkt livvärdet på mina hästar eftersom jag tyckte det blev för dyrt att försäkra dom för vad de egentligen är värda på pappret.

Självklart är det så, men det var synd att tråden redan på första sidan blev en tråd där det bara stod uppradat vad folk har idag istället för att handla om det trådstarten frågar om.
 
Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :)

Själv skulle jag nog säga att min smärtgräns ligger på kring 10-12 000 kr/år. Skulle premien vara mycket över det, skulle jag nog fundera över att göra om försäkringen.

Min försäkring idag kostar ungefär 8 000 kr/år.
För det får jag:
- Fast självrisk ca. 3 000 kr med 100 dagar självriskperiod.
- Ca. 30 000 kr livvärde utan användbarhet.
- 50 000 kr vetvård med följande restriktioner:
- Ej mediciner
- Ej rehab/dylikt
. Belopp upp t.om. dubbla självrisken (alltså ca. 6 000 kr) ersätts bara upp t.om. 60%.
. Belopp mellan dubbla och tredubbla självrisken (ca. 6 000 - 9 000 kr) ersätts bara upp t.om. 70%.
. Belopp över tredubbla självrisken (ca. 9 000 kr) ersätts upp t.om. 80%.

Självriskperioden, den fasta självrisken och att belopp över ca. 9 000 kr ersätts med upp t.om. 80% av kostnaden tycker jag är bra, men i övrigt är jag inte jättenöjd med försäkringen. Tycker den är något dyr i förhållande till vad man får. Hade dock inget annat val än att ta över den när jag köpte H.H, så ska väl klaga lagom mycket kanske. :)

Så, hur ser era försäkringar ut och vad är era smärtgränser?

Jag har A1 veterinärvård, 80 000:- men inget livvärde. Betalar ca 4.000:- per år för halvblods/ponnykorsning. Har tagit över förra ägarens försäkring, kommer framöver prata med mitt ombud om livvärdet också.

Tycker jag betalar helt ok idag men smärtgränsen går nog nånstans runt det dubbla.
 
Jag funderar en del på detta, förr när jag hade häst minns jag att jag betalade typ 1000-1200 kr i månaden och det är fan mycket pengar. Försäkringarna har inte direkt blivit billigare sedan dess heller..
Själva poängen med försäkring är (för mig) att känna mig trygg om något händer. Då försvinner syftet lite om man begränsar försäkringen en massa för att få ner kostnaden.. Det är ju framförallt livdelen som gör att det drar iväg..
 
Min smärtgräns går vid 6000 per år. Nästa år funderar jag på att helt ta bort livvärdet på min häst. Då den var väldigt billig i inköp och jag är beredd på att förlora dessa pengar.
 
Minns inte exakt vad jag betalar men runt 700 kr/mån. Har Folksam så det är väl 120' i vet vård tror jag? Har 65 i liv (komb. A1 och A2).. Tror 1000 kr/mån är absoluta smärtgränsen för mig. Börjar det dra iväg så blir det väl i första hand livförsäkringen som får ryka. Vågar inte tumma på vet. vården. Förra året kostade vår ponny närmare 40' i veterinärvård - olika skador och sjukdomar.
 
Betalat drygt 12 000 kr per år för 35 000 i liv och användbarhet och 80 000 kr i vetvård. Självrisk 1800 + 20 % och 125 dgr självriskperiod. Medicin osv ingår. Ingen begränsning för hältor.

Det är eg över min smärtgräns redan där. Livgöräkringen ligger på ungefär 4 000 så det är vet vården som är dyrast. Har funderat på att ta bort liv men känner sen inte riktigt det är värt några hundralappars skillnad i månaden. Men nästa år ryker den troligen för nu är det över min smärtgräns. Jag satte ursprungligen vetvård till 80 för att få ner priset, men under tre år har premien ökat drygt 2000 kr så den vinsten är uppäten. Och fröken blir 16 nästa år så liv kommer börja urholkas ändå
 
Min blandras kostar ca 3.800:-/år i Folksam
Ridhäst Bas
20.000 i liv
100.000 i vetvård A1.
Självrisk på 2.600:- + 25%
självriskperiod omfattar 125 dygn räknat från första veterinärbesöket
 
Jag har Sveland.
Veterinärvård 100 000
Liv+Användbarhet 15 000 + 15 000
Självriskperiod 150 dagar
Självrisk fast 2700 + 20% rörlig
Premien är på 2361kr/år (197 kr/månad)
Det är en kallblodstravare och unghäst. Försäkrad som ridhäst.
Jag tummar aldrig på veterinärvården men livvärdet skulle jag kunna tumma på om det behövdes. Min smärtgräns går nu runt 300-400 kr/ månad då jag är arbetslös. Haft islandshästar förut och de var betydligt dyrare att försäkra och var äldre så de hade högre livvärde. Dessutom 2 andra bolag varav den ena är dyrast av alla skulle jag tro. Haft otur med mycket skador och sjukdomar på alla 3 tidigare hästar så jag vet hur viktig veterinärvårdsförsäkringen är. :meh::meh:
 
Ja de är supertrevliga och har aldrig krånglat trots knasiga diagnoser. Ska nog ändå ringa och fråga om det skulle ge mig någon rabatt, jag skulle tjäna in 250 kr på typ 40 dagar..


Som medlem i Föreningen för den Beridna Högvakten får du följande medlemserbjudande hos If:
·15% rabatt på hem- och villaförsäkringar
·10% rabatt på sjuk-och olycksfallsförsäkring eller Vuxen 50+
·10% rabatt på häst-, hund- och kattförsäkringar
Utöver din medlemsrabatt får du även Ifs egna förmånsrabatter på ytterligare 10-15%.

Typ ett av mina bästa ekonomiska tips haha.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 699
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vad kostar era försäkringar och har ni någon smärtgräns för var ni börjar ifrågasätta om det är värt det. Tidens försäkring landar detta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 452
Senast: Åsa A
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 441
Senast: Sockerbit
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 702
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp