Smärtgräns för försäkringar - Hästedition

Varmblods travare som är ridhäst försäkrad, betalar ca 7200kr/år.

120" i veterinärvård
Typ 5" i liv eller något sådant.

Tog den lite dyrare för att kunna få hjälp med avlivning. Liv är inte så mycket värt för mig valde det högsta jag kunde få på veterinärvård. Fast självrisk + 20% på beloppet (har jag för mig)
Inte nyttjat den på ca 2 år så här inte riktigt koll:o
 
Min blandras kostar ca 3.800:-/år i Folksam
Ridhäst Bas
20.000 i liv
100.000 i vetvård A1.
Självrisk på 2.600:- + 25%
självriskperiod omfattar 125 dygn räknat från första veterinärbesöket

Kan ju svara mig själv att jag inte vill betala mer än 500kr i månaden på försäkringen. Där ligger min gräns :)

Vill generellt inte ha så hög livförsäkring då hästens pris inte var högt. Prio för mig är veterinärvården. Gärna en lägre självrisk.
Av erfarenhet så skenar det lätt iväg när man väl står där (gärna en helg också :banghead: )
 
Senast ändrad:
Mina hästars försäkringar ligger på kring 10-12.000 i året/häst... Så rundt räknat 1.000 kr/mån.

Då har jag Agrias vet. försäkring inkl hälta, mediciner och resor upp till 100.000,- i året, och liv på varierande summor mellan 70 - 150.000.

Som oftast har jag gått +/- i noll förutom något enstaka år då jag betalat in mera än vad försäkringssällskapet har betalat ut för mina hästar... :p Men det blir mycket pengar, jah.
 
Jag kan inte sätta ett generellt pristak för vad jag är beredd att betala, det beror ju helt på försäkringens omfattning och de specifika delarna. Nuvarande hästens livförsäkring är t.ex inte "fullbetald" förrän hon är över 20, då är det ju inget att ens fundera på. Skulle priset vara så att jag betalade summan på betydligt färre år än så skulle jag fundera över om det inte vore mer värt att spara istället. Veterinärvård ska det mycket till innan jag tummar på. I dagsläget kostar den väl mig ca 4500 kr/år inkl. allt som går, i princip (med lite rabatter) och jag föredrar alla dagar i veckan att lägga ut några tusenlappar väl förberett en gång om året framför att få en oväntad faktura på 40 000 utan förvarning... Så när det gäller veterinärvården är smärtgränsen rätt hög.
 
Jag blir lite chockerad över vilka priser ni betalar!
Och jag blir lite fascinerad över att så många faktiskt ofta verkar använda sina försäkringar så att det nästan går jämnt ut sett till kostnaden. Har haft egna hästar i 15 år och har fortfarande (lyckligtvis) aldrig kommit upp i veterinärkostnad som ens kommer upp till självrisken för försäkringen och då har jag mina hästar i ”riktiga hagar”, har avelssto, unghäst, haft tävlingshästar osv. Börjar fundera över om jag har haft otrolig tur eller mina hästar ofta är skadade utan att jag märker det :nailbiting:
 
Och jag blir lite fascinerad över att så många faktiskt ofta verkar använda sina försäkringar så att det nästan går jämnt ut sett till kostnaden. Har haft egna hästar i 15 år och har fortfarande (lyckligtvis) aldrig kommit upp i veterinärkostnad som ens kommer upp till självrisken för försäkringen och då har jag mina hästar i ”riktiga hagar”, har avelssto, unghäst, haft tävlingshästar osv. Börjar fundera över om jag har haft otrolig tur eller mina hästar ofta är skadade utan att jag märker det :nailbiting:

Jag har haft hästar i 40 år och även jag otroligt förskonad. Dock har jag haft oerhörd nytta av försäkringen de fåtal gånger en häst skadat sig akut och fått stå uppstallad på klinik en vecka. Den kostnaden har gått loss på närmare 50 papp vid de tillfällena och att då försäkringen tagit 90% av kostnaden har varit värt det så att säga.

Jag har häst försäkrad lägre i liv (30) och högre i veterinärvård (50) självrisk 2600 nånting och 20% rörlig. 120 dagar. Har Folksam och aldrig haft problem med dem ang försäkringen.
 
Senast ändrad:
Och jag blir lite fascinerad över att så många faktiskt ofta verkar använda sina försäkringar så att det nästan går jämnt ut sett till kostnaden. Har haft egna hästar i 15 år och har fortfarande (lyckligtvis) aldrig kommit upp i veterinärkostnad som ens kommer upp till självrisken för försäkringen och då har jag mina hästar i ”riktiga hagar”, har avelssto, unghäst, haft tävlingshästar osv. Börjar fundera över om jag har haft otrolig tur eller mina hästar ofta är skadade utan att jag märker det :nailbiting:
Jag ligger kraftigt på plus med min 3-åring nu i alla fall... Och när jag tänker efter ligger jag nog, stört nog, plus totalt sett också.

Dock handlar det inte för mig om att inte gå back i slutändan, jag har liksom inte försäkring för att "tjäna pengar", utan för att slippa lägga ut stora summor pengar helt oförberett. Att gå back på en försäkring skulle jag ju snarare bara se som positivt, det betyder ju att mina hästar hållit sig hela och friska. :)
 
Jag ligger kraftigt på plus med min 3-åring nu i alla fall... Och när jag tänker efter ligger jag nog, stört nog, plus totalt sett också.

Dock handlar det inte för mig om att inte gå back i slutändan, jag har liksom inte försäkring för att "tjäna pengar", utan för att slippa lägga ut stora summor pengar helt oförberett. Att gå back på en försäkring skulle jag ju snarare bara se som positivt, det betyder ju att mina hästar hållit sig hela och friska. :)

Precis så resonerar jag också .
 
Jag ligger kraftigt på plus med min 3-åring nu i alla fall... Och när jag tänker efter ligger jag nog, stört nog, plus totalt sett också.

Dock handlar det inte för mig om att inte gå back i slutändan, jag har liksom inte försäkring för att "tjäna pengar", utan för att slippa lägga ut stora summor pengar helt oförberett. Att gå back på en försäkring skulle jag ju snarare bara se som positivt, det betyder ju att mina hästar hållit sig hela och friska. :)
Nej, självklart har man inte försäkringar för att tjäna pengar och man vill inte behöva använda dom. Jag tyckte mest det var intressant eftersom jag själv, efter att ha betalat sisådär 100 000 i premier genom åren utan att använda en krona, seriöst börjat överväga om det kanske är smartare att stoppa dom pengarna på ett sparkonto för att täcka eventuella veterinärkostnader. Hästeriet är för mig en hobby där jag i princip accepterat att pengar som stoppas in i det är förbrukade. Därav att jag rätt lättvindigt tagit bort nästan hela livvärdet.
 
Nej, självklart har man inte försäkringar för att tjäna pengar och man vill inte behöva använda dom. Jag tyckte mest det var intressant eftersom jag själv, efter att ha betalat sisådär 100 000 i premier genom åren utan att använda en krona, seriöst börjat överväga om det kanske är smartare att stoppa dom pengarna på ett sparkonto för att täcka eventuella veterinärkostnader. Hästeriet är för mig en hobby där jag i princip accepterat att pengar som stoppas in i det är förbrukade. Därav att jag rätt lättvindigt tagit bort nästan hela livvärdet.
Absolut, och det är ju en rimlig tanke. Under förutsättning att man har ett bra startkapital och tillräckligt mycket om man har fler hästar. Egentligen är väl den enda frågan man behöver ställa sig om man hellre lägger ut 50/100 000 (vad man nu har för tak) i ett svep oförberett framför att betala 5/10 000 en gång om året (alt. månadsvis). :) Där har man ju svaret, tänker jag.
 
Min smärtgräns för vad jag vill betala för en hästförsäkring är alltså av förklarliga skäl ganska låg men samtidigt är jag en sån kund som bolagen tjänar mest pengar på.
 
Nej, självklart har man inte försäkringar för att tjäna pengar och man vill inte behöva använda dom. Jag tyckte mest det var intressant eftersom jag själv, efter att ha betalat sisådär 100 000 i premier genom åren utan att använda en krona, seriöst börjat överväga om det kanske är smartare att stoppa dom pengarna på ett sparkonto för att täcka eventuella veterinärkostnader. Hästeriet är för mig en hobby där jag i princip accepterat att pengar som stoppas in i det är förbrukade. Därav att jag rätt lättvindigt tagit bort nästan hela livvärdet.
Har själv gått en mellanväg och har inte försäkrat benen men är försäkrad för kolik på juldagen, sår som behöver sys på midsommar och likande som kan bli riktigt dyrt.

Premien går mer massor vid hög självrisk och om man tar bort hältor men är ändå väl försäkrad mot sjukdomar mm.
 
Min smärtgräns för vad jag vill betala för en hästförsäkring är alltså av förklarliga skäl ganska låg men samtidigt är jag en sån kund som bolagen tjänar mest pengar på.

Men det spelar väl ingen roll i sammanhanget att f-bolaget tjänar pengar i vissa fall och i andra fall får punga ut deluxe pga försäkringstagaren ?

Du väljer du ju helt själv huruvida du vill ha en försäkring eller ej .
 
Men det spelar väl ingen roll i sammanhanget att f-bolaget tjänar pengar i vissa fall och i andra fall får punga ut deluxe pga försäkringstagaren ?

Du väljer du ju helt själv huruvida du vill ha en försäkring eller ej .
Självklart men visst spelar det roll eftersom folk som ”har tur” med sina djur och sällan behöver använda försäkringen antagligen har en lägre smärtgräns för vad de tycker är rimligt att betala och kanske är mer motiverade att se efter andra alternativ om det blir för dyrt. Medan andra som har behov av att använda försäkringen ofta sänker lönsamheten för bolaget och på så sätt drar upp priserna. Menar absolut inte att anklaga folk för att de använder en försäkring de betalar för utan bara att jag börjar förstå hur premierna kan öka så förbannat år efter år.
 
Självklart men visst spelar det roll eftersom folk som ”har tur” med sina djur och sällan behöver använda försäkringen antagligen har en lägre smärtgräns för vad de tycker är rimligt att betala och kanske är mer motiverade att se efter andra alternativ om det blir för dyrt. Medan andra som har behov av att använda försäkringen ofta sänker lönsamheten för bolaget och på så sätt drar upp priserna. Menar absolut inte att anklaga folk för att de använder en försäkring de betalar för utan bara att jag börjar förstå hur premierna kan öka så förbannat år efter år.

Hur menar du då?
Jag har inte upplevt att premierna ökar så extremt på redan försäkrade hästar /djur ?
 
Mina försäkringar har kraftigt ökat. Bolaget säger att det beror på att veterinärkostnaderna ökar.

Det har jag inte upplevt alls. Då har jag ändå en dyr ras (fullblod) . Min premie har aldrig dragit iväg/ändrats särskilt trots att jag haft den hästen väldigt många år nu.

Samma ang kattförsäkringarna genom åren .
 
Har själv gått en mellanväg och har inte försäkrat benen men är försäkrad för kolik på juldagen, sår som behöver sys på midsommar och likande som kan bli riktigt dyrt.

Premien går mer massor vid hög självrisk och om man tar bort hältor men är ändå väl försäkrad mot sjukdomar mm.
Är det begränsad veterinärvård du har då ? Jag funderar själv över mina försäkringar just nu. Jag vill inte stå helt oförsäkrad, men vet inte hur jag ska göra. Något som är min värsta mardröm är väl just kolik, buköppning eller svåra sårskador som kräver operation.
 
@sassiball om du generellt känner att du vill ha hästarna försäkrade som täcker buköppning, så kostar det extra försäkringsmässigt.

I övrigt räcker en högre veterinärvårdsförsäkring generellt rätt långt ang resten - sårskador-trauman osv
 
Senast ändrad:
@sassiball om du generellt känner att du vill ha hästarna försäkrade som täcker buköppning, så kostar det extra försäkringsmässigt.

I övrigt räcker en högre veterinärvårdsförsäkring generellt rätt långt ang resten - sårskador-trauman osv
Det där är nog olika från bolag till bolag, jag har Dina och buköppning ska ingå i hel vetvårdsförsäkring. Det gjorde det även i Sveland när jag fick buköppna en häst 2012, hade inga extra tillägg eller så.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 699
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vad kostar era försäkringar och har ni någon smärtgräns för var ni börjar ifrågasätta om det är värt det. Tidens försäkring landar detta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 452
Senast: Åsa A
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 439
Senast: Sockerbit
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 702
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp