Smärtgräns för försäkringar - Hästedition

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :)

Själv skulle jag nog säga att min smärtgräns ligger på kring 10-12 000 kr/år. Skulle premien vara mycket över det, skulle jag nog fundera över att göra om försäkringen.

Min försäkring idag kostar ungefär 8 000 kr/år.
För det får jag:
- Fast självrisk ca. 3 000 kr med 100 dagar självriskperiod.
- Ca. 30 000 kr livvärde utan användbarhet.
- 50 000 kr vetvård med följande restriktioner:
- Ej mediciner
- Ej rehab/dylikt
. Belopp upp t.om. dubbla självrisken (alltså ca. 6 000 kr) ersätts bara upp t.om. 60%.
. Belopp mellan dubbla och tredubbla självrisken (ca. 6 000 - 9 000 kr) ersätts bara upp t.om. 70%.
. Belopp över tredubbla självrisken (ca. 9 000 kr) ersätts upp t.om. 80%.

Självriskperioden, den fasta självrisken och att belopp över ca. 9 000 kr ersätts med upp t.om. 80% av kostnaden tycker jag är bra, men i övrigt är jag inte jättenöjd med försäkringen. Tycker den är något dyr i förhållande till vad man får. Hade dock inget annat val än att ta över den när jag köpte H.H, så ska väl klaga lagom mycket kanske. :)

Så, hur ser era försäkringar ut och vad är era smärtgränser?
 
Min försäkring jag har på hästarna kostar ca 1200kr/ år/ häst.
Den heter vetvård begränsad och egentligen anpassad till trav och galopphästar så sjukdomar och vissa skador ersätts.
Inget liv eller användbarhet.

Kommer inte ihåg om jag tryckte i att medicin skulle ingå eller inte :o
 
Min kostar en femhundring i månaden så 6000:-/år. Tror smärtgränsen går runt 8000:- i dagsläget, då skulle jag se över den.

40.000:- i liv/användbarhet.
100' i veterinärvård. Rehab, mediciner, buköppning och lite sånt ingår också.

2800:- i självrisk, tror självriskperioden är 90 dagar. 80 % ersätts med 'tak' för vissa utredningar om jag inte minns fel (typ CT, MR).

Din försäkring verkade inte alls bra @Dressyrtjejen_97 :crazy:

Tecknade en ny på min häst när han köptes, tidigare oförsäkrad.
 
Min connemara kostar ca 4.000:-/år i Dina.
20.000 i liv/användbarthet
120.000 i vetvård. Mediciner, specialbeslag och viss rehab ingår.
Självrisk på 2.200:- och ersätter 80%.
Självriskperiod på 120 dagar tror jag.

Min import av halvblodsras kostar ca 8.500:-/år i Sveland.
30.000 i liv/användbarthet.
120.000 vetvård. Reservationer på OCD och andra dolda fel iom att han är importerad.
Självrisk 2.700:- och ersätter 80% däröver.
Självriskperiod har jag för mig är marknadens längsta med 150 dagar.

Jag är nöjd med mina försäkringar, de har *peppar peppar* fungerat felfritt med ersättning och efter fång, luftvägsinfektioner, bakknäoperation, överben och mystiska hältor som krävt klinikbyte har jag utan tvekan gått plus på mina försäkringar!

Håller kostnaden så att den funkar för mig. Skulle de bli mycket dyrare hade jag sänkt livdelarna, men kommer inte kompromissa bort en hög vetvård. Tex sårskador och infektioner kan dra iväg rejält.
 
Senast ändrad:
Häst nr 1 kostar runt 300 kr i mån och då ingår liv, användbarhet (35 000), 130 000 i vetvård, ambulans, mediciner, utkörning av veterinär, hovbeslag upp till 5000 tror jag det är m.m

Häst nr 1 kostar 100 kr i mån, då ingår vård för vissa sjukdomar (typ de vanligaste, kolik, fång, hovproblem, tandfrakturer, rupturer osv. Inget liv (tror jag). Det är hennes galoppförsäkring som jag har kvar.
 
Häst nr 1 kostar runt 300 kr i mån och då ingår liv, användbarhet (35 000), 130 000 i vetvård, ambulans, mediciner, utkörning av veterinär, hovbeslag upp till 5000 tror jag det är m.m
Vilket bolag är så billigt på ett halvblod? Har kollat runt vartenda gång jag köpt ny häst och så lågt har jag inte ens kommit med ponnierna i något bolag.
 
If har jag. Sen hon föddes. Vet inte hur det är nu mer nyteckning men den rullar bara på hos mig. O tänk så mycket de har lagt ut på min häst ;)
Jag sänkte livvärdet till ett minimum på mitt äldsta halvblod jag har hos if sen jag köpte henne för 12 år sen eftersom dom höjde massvis varje försäkringsperiod och hon (peppar peppar) alltid har varit frisk av sig och nu dessutom är gammal och inte värd speciellt mycket. Betalar runt 260 kr i månaden för 50000 i vet. vård och typ 6000 kr i liv och det är trots 10% rabatt.

Unghästen har jag haft hos agria sen innan hon var född och har även där valt ett rätt lågt livbelopp men 120000 i vet. vård. Och hon kostar ca 4500 kr om året.
 
Jag har sedan många år tagit bort försäkringarna på mina hästar. Har sparat en bit över 200.000 totalt på det, genom åren, med alla veterinärkostnader inräknade.

Det jag gör med mina hästar veterinärt idag kostar så lite att det mesta hamnar på summor där jag inte får ett enda öre på försäkringen. Händer det några större saker får jag fatta beslut efter situationen, där kostnad, konvalecens och prognos får räknas in.
Till saken hör också att vi bor 4 timmars resväg från närmaste djursjukhus som har jouröppet och möjlighet till stationärvård. Och det är få skador eller sjukdomar som motiverar att transportera hästen så långt, utan att utsätta den för onödigt lidande. Vi har bestämt att aldrig buköppna och det är väl ungefär det man behöver de stora summorna i försäkringen till.
 
Liv 50k, vetvård på 25k, betalade 800 i månaden. Ungefär där drog jag smärtgränsen. Låg vetvård pga alldeles för långt till akut buköppning och "djursjukhus".
 
Storhästen har IF.
25.000kr Liv
80.000 kr i Veterinärvård
Självrisken runt 3000 kr
1700:- per år

Shettisen har Agria
10.000 kr Liv
80.000 kr Veterinärvård
Självrisk ca 5000 kr
1000:- per år

Veterinärvården kan ligga på 70.000 kr, är inte helt säker
 
Vilket bolag är så billigt på ett halvblod? Har kollat runt vartenda gång jag köpt ny häst och så lågt har jag inte ens kommit med ponnierna i något bolag.

Har också IF. Man får rabatt om man har andra försäkringar där plus att man kan få 10% för medlemskap i beridna högvakten (kostar 250kr/år), sen får man även rabatt på friska år. Sen sparar man ihop till självriskpremie som dras av vid skada.

HBL i IF
15 000 A1,
130 000 i vetvård, ambulans, mediciner, utkörning av veterinär, hovbeslag upp till 5000. Självrisk 2700+20%. 100 dgr självriskperiod.
Innan skada 3500 per år, nu 5500 per år.

Min smärtgräns är hög, hans skador i år har kostat ca 25 000 utan att vara särskilt allvarliga.
 
Jag sänkte livvärdet till ett minimum på mitt äldsta halvblod jag har hos if sen jag köpte henne för 12 år sen eftersom dom höjde massvis varje försäkringsperiod och hon (peppar peppar) alltid har varit frisk av sig och nu dessutom är gammal och inte värd speciellt mycket. Betalar runt 260 kr i månaden för 50000 i vet. vård och typ 6000 kr i liv och det är trots 10% rabatt.

Unghästen har jag haft hos agria sen innan hon var född och har även där valt ett rätt lågt livbelopp men 120000 i vet. vård. Och hon kostar ca 4500 kr om året.

Är det inte så att den äldre ligger kvar på fasta självrisken? det hade jag på min tant, den kostade mer än unghästen pga han har rörlig självrisk.
 
Betalar 420 kr /månad på stora hästen. 40000 A1 liv, 100000 vetvård. Inkl rehab, buköppning, viss medicin. Har 5 timmar till närmsta djursjukhus som kan utföra buköppning så den kommer jag aldrig att utnyttja men det skillde så lite i pris. 2800kr + 25% självrisk.

Ca 300/månad för fölet med 80000 i vetvård och 30000 kombinerad A1/A2 livförsäkring.
 
Är det inte så att den äldre ligger kvar på fasta självrisken? det hade jag på min tant, den kostade mer än unghästen pga han har rörlig självrisk.
Nej, den fasta självrisken försvann för flera år sendan. Kom en liiiten notis om uppdaterade försäkringsvillkor i samband med det årliga försäkringsbrevet. Självklart försökte dom även höja premien som vanligt. Jag ringde och var skitförbannad varefter dom faktiskt gav mig rabatt motsvarande höjningen. Enda anledningen till att jag valde If till att börja med var att dom hade fast självrisk så kommer inte ha fler hästar där men det känns dumt att byta bolag på en nittonårig häst.
 
Betalar för min Haflinger i Agria 2758 kronor om året.
Då har han:
- Livförsäkring 25 000 kronor
- A1 safe Veterinärvård för 80 000 kronor
- Agria A1 Guld som tillägg.
- Fast självrisk på 3500 plus 20 procent rörlig.
 
Nej, den fasta självrisken försvann för flera år sendan. Kom en liiiten notis om uppdaterade försäkringsvillkor i samband med det årliga försäkringsbrevet. Självklart försökte dom även höja premien som vanligt. Jag ringde och var skitförbannad varefter dom faktiskt gav mig rabatt motsvarande höjningen. Enda anledningen till att jag valde If till att börja med var att dom hade fast självrisk så kommer inte ha fler hästar där men det känns dumt att byta bolag på en nittonårig häst.

Jag fick behålla min. Tog bort tant maj 2018 och i samband med det hade vi lite veterinärkostnader som gick på den fasta självrisken. så smutt.
 
@Pontevecchio tror minsann jag ska bli medlem i beridna högvakten. jag har IF på vuxna hästen. Har 50 i vet, 60 i användbarhet och betalar 1900 i månaden. Har sänkt från 70+70 i liv och användbarhet då det blir helt orimligt eftersom jag har två hästar.
Förra året betalade jag drygt 27600, 2300 i månaden. Där kände jag att min gräns gick.

Har samlat bil- och hemförsäkring också hos dem men rabatterna är minst sagt blygsamma. Men eftersom han har blivit opererad för struppipning två gånger och haft massa trassel med bakknän så har jag nästan gått plus på försäkringen ändå, i alla fall de två första åren jag hade honom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 700
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vad kostar era försäkringar och har ni någon smärtgräns för var ni börjar ifrågasätta om det är värt det. Tidens försäkring landar detta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 452
Senast: Åsa A
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 444
Senast: Sockerbit
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 703
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp