Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Ravishing

Trådstartare
Min älskade lilla Vicke har fått ont i ryggen igen efter fyra månader.

Bakgrund: I slutet av oktober började han en morgon att skaka hysteriskt, hässja, krumma ryggen och släppa svansen. Han gick omkring som en osalig ande och verkade inte veta var han skulle ta vägen. Jag ringde självklart till vet och åkte in akut med honom. Väl där har han slutat skaka och är sitt vanliga glada jag, vet palperar och tycker han ömmar lite över ryggen. Vi röntgar och hittar inget där. Hon säger att det kan vara magen som gör att han reagerar över ryggen.

Jag bokar till för u-ljud för att göra klart att det inte är magen. Det visade ingenting.. Vet som gjorde uljudet skrev ut rimadyl och tyckte vi skulle testa, vilket vi gjorde i 3 dagar utan någon effekt alls. Ringde då in till djursjukhuset och frågade vad vi skulle göra och fick då utskrivet kortison (prednizolon) och efter två dagar är han helt smärtfri och såå pigg och glad!! Fick kortison 10 dagar och har varit frisk fram tills idag.

Idag är det exakt samma beteende som i okt. han har verkligen paniskt ont, han vet inte var han ska ta vägen för smärtan verkar vara enorm. Har gett honom lite kortison som jag hade kvar och ska in till vet imorgon. Skulle kanske inte gett honom, men jag kände att jag kunde inte låta honom ha så fruktansvärt ont, bara för att vet imorgon ska kunna konstatera det jag redan vet. Alltså, att han kanske har lite ont i ryggen...men att hon inte hittar ngt fel på honom. Som sagt ska jag in med honom igen och diskutera vad vi ska göra nu...antar att han ska få en till kur med kortison men vi får väl se hur länge.

De tankar jag sitter med nu, är väl:
- Hur långa kommer perioderna mellan kortisonbeh. i framtiden vara? När är det "inte värt det" längre.
- Jag är alltid den som tycker att man ska ta bort en hund som lider och inte kan leva ett normalt liv. Men när är det så?

Man ser verkligen på honom att han har fruktansvärt ont. Jag har suttit och gråtit för att jag tycker så synd om honom!!! Det är hemskt att se... För några v sedan började jag se tecken som ev. hade kunnat gå att koppla till dagens "anfall" sas. Han började hänga med svansen, vilket han inte gör annars. Däremot var han fortfarande aspigg på promenaderna! Jag vet att om jag i framtiden om 2 mån ser att han hänger med svansen så kommer jag ge honom en ny kortisonkur. När jag ser tillbaka på de senaste v. har det funnits tecken på att smärtan varit på väg tillbaka.

Jag är säker på en sak: Att han INTE ska äta kortison längre perioder. Kortison är inte bra för kroppen och det är liksom dokumenterat. Jag tycker inte att man ska låta sitt djur leva till VARJE pris. Även fast jag haft honom i 8 år och jag älskar honom högt, så tycker jag att han måste kunna leva ett normalt, aktivt liv. Annars är livet inte värt att leva liksom...

Suck. Detta blev långt och svamligt och jag vet egenltigen inte vad jag vill. Men har någon varit i en liknande situation, kanske någon åsikt om hur jag bör resonera? Vill tillägga, att det är inte något litet svanssläppande eller haltande vi har med att göra här, utan det är en högt smärtpåverkad hund som skakar i hela kroppen, krummar med ryggen i allt han gör (sitter, ligger, går) och hässjar oavbrutet. Jag överdriver tyvärr inte...
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Kanske ett diskbråck hunden har fått? Det kan smärta oerhört och syns ofta inte på vanlig röntgen. Se till att få en ordentlig utredning, inte bara kortison och hem igen! Hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Det är väl det vi tyvärr tror... Jag vet inte vad för utredning man kan tjata till sig? Man opererar ju inte diskbråck på hundar liksom...
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Men... opererar hundar för diskbråck gör man väl? Jag har i alla fall hört och läst om flera hundar som opererats för just diskbråck.

Var man säker på att det var ryggen som var problemet förra gången han blev dålig? Känns ju som att det är lite konstigt att han blev bra igen efter förra gången om det nu skulle vara något allvarligt ryggproblem, typ diskbråck.

Kollade de även tarmarna när man kollade magen?

Eller prostatan, om han inte är kastrerad - min ena hane fick rejält ont och vi trodde det var ryggen men det visade sig vara en kraftigt förstorad prostata.

Hoppas ni kan hitta vad som är felet, inte roligt när de mår dåligt och har så ont. :(
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Han är kastrerad.. Konstig vet då :p. Googlade nu och hittade lite mer info. Han kan ju gå och fungera som "normalt" han har bara helvetiskt ont. Op. skulle jag inte göra, då skulle jag ta bort honom.

De ultraljudade hela magen och hittade inget konstigt, så. Får höra vad de säger imorgon...tycker så synd om honom.

De var väl aldrig säker på att det var ryggen, men symptomen stämmer ju in på det iom att han krummar ryggen för att avlasta, samt släpper svansen.
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Måste du avvakta till imorgon med att åka in? Det är väl bättre om veterinären ser hur hunden ser när han har akut ont, då kan det vara lättare att hitta felet kan jag tänka?

Har de röntgat ryggen?
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Den är röntgad.

Jag har åkt in två gånger tidigare när han haft ont och han slutar när jag är där så vet har liksom inte fått se beteendet även fast jag skulle önskat det. ... annars hade jag åkt in nu. Det är så konstigt för det har alltid varit på morgonen han börjat skaka, aldrig på em.

Första gången jag åkte in kände jag mig som en idiot när jag satt inne på rummet med en aspigg och glad hund som inte hade ett dugg ont någonstans typ.
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Filma beteendet då och ta med och visa vet när du ändå är där.
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Visst opererar man diskbråck på hundar! Har två i min närhet som har gjort det på senare tid, med bra resultat. Sen är naturligtvis prognosen olika från fall till fall. Och konvalecensen är inte helt enkel.

När du beskriver din hunds beteende (och i synnerhet det snabba tillfrisknandet) första gången kommer jag att tänka på min lilla terrier som ibland får "en fis på tvären", typ magknip. Han blir jättelåg, krummar med ryggen, svansen mellan benen (där den ALDRIG är annars) och vill helst inte gå alls, och om han måste så går det långsamt. Han ser verkligen lidande ut, och har jätteont. Detta brukar gå över på ungefär en timme, och får han göra "nummer 2" så brukar det släppa. Jag kan även känna att magen är ganska spänd på honom, och senaste gången det inträffade pep han även till när jag tryckte på magen/masserade.

Vid ett tillfälle var det så bra timat att jag hade tid hos veterinären för vaccination, men när vi kom in (efter 20 minuter) var han naturligtvis "frisk", och lika pigg som vanligt. När vet. hörde symptomen höll hon med om att det troligen handlade om någon sort magknip. Fick rekommendationen att ge honom Minifom-droppar (kolikmedicin för barn) nästa gång det hände, och det verkar faktiskt hjälpa. Doseringen av dropparna är 1 droppe/kilo hund.

Kan ju inte uttala mig om det är detta som händer din hund, men delvis låter ju symptomen likadana. Har svårt att tänka mig att Minifom-droppar skulle skada, så det kanske kan vara värt att prova? Eller åtminstone diskutera med veterinären?
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Kan diskutera det imorgon! Var ute med honom så han fick kissa och bajsa bara, även fast han hade ont. Han bajsade men jag märkte ingen skillnad i beteendet. Brukar din bli bättre när han gjort ifrån sig?

amkm: Det kan jag ju göra.. smart.
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Kan diskutera det imorgon! Var ute med honom så han fick kissa och bajsa bara, även fast han hade ont. Han bajsade men jag märkte ingen skillnad i beteendet. Brukar din bli bättre när han gjort ifrån sig?

amkm: Det kan jag ju göra.. smart.

Ibland har "tillfrisknandet" varit direkt kopplat till att han har fått bajsa, men inte alltid, så det är lite diffust.
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Okej, det är ju bra för din iaf! Tror tyvärr inte att min har det problemet..även om jag hade varit överlycklig om det var det. Ska fortf. ta upp det med vet... Men, han borde ju inte blivit bra av kortison då? Kortison är väl allt annat än snällt mot magen tyvärr.
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Den är röntgad.

Jag har åkt in två gånger tidigare när han haft ont och han slutar när jag är där så vet har liksom inte fått se beteendet även fast jag skulle önskat det. ... annars hade jag åkt in nu. Det är så konstigt för det har alltid varit på morgonen han börjat skaka, aldrig på em.

Första gången jag åkte in kände jag mig som en idiot när jag satt inne på rummet med en aspigg och glad hund som inte hade ett dugg ont någonstans typ.

Den känslan känner jag igen, jag är inne på fyra besök med en hund som verkar hur glad och pigg som helst och som låter helt normalt.
Oljuden kommer ju bara när han vilar och det gör han ju inte :D
En dålig ljudinspelning gav inte många ledtrådar Men nu veterinären på "mitt" ställe gått ned och tittat honom i halsen vid två tillfällen och sett den fysiska orsaken till problemet och hört honom när han varit sövd och förstår att jag inte är tokig:o eller hypokondrisk.
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Okej, det är ju bra för din iaf! Tror tyvärr inte att min har det problemet..även om jag hade varit överlycklig om det var det. Ska fortf. ta upp det med vet... Men, han borde ju inte blivit bra av kortison då? Kortison är väl allt annat än snällt mot magen tyvärr.

Nej egentligen tror jag väl inte att det är samma, men tyckte ändå jag kunde berätta. Man vet ju aldrig... Och helt krasst... du VET ju inte vad som hänt om han inte fått cortison första gången?

Lycka till!
 
Sv: Smärtpåverkad hund...hjälp?!

Absolut, jag är jätteglad att du delade med dig! Det blir väl lätt att man snöar in kanske... Nej, det vet jag ju inte. Jag kan bara spekulera eftersom han gick utan kortison ganska lägne :)

Escodobe: Jaa, man undrar ju om dom inte tror att man är lite väck i huvudet eller något. Typ hallucinerar och sådär :p. Jag får väl vackert avvakta och höra vad vet säger. Inte för att jag tror att de kommer komma på något nytt men... Måste dit för att få ett nytt kortison recept så.
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: Lyan
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 107
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 589
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 363
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp