Smärtstillande efter kastration?

Finadyne kan man spruta vilket inte ger samma lokala retning på magslemhinnan. Jag vet att butta ibland kan ha vissa fördelar men det är ett urgammalt preparat som för länge sen förbjudits till folk pga för mkt o för allvarliga biverkningar, på häst är den farligaste biverkningen en dödlig påverkan på blodbilden, vanliast på ponnier efter långtidsbehandling.
Att såret sväller igen vid öppen kastration är den vanligaste biverkningen o kan till en del motverkas med inflammationsdämpande men i de flesta fall går det utmärkt ändå. Det viktigaste är att hålla igång hästen så att dräneringen blir ok.
Vet inte vad du menar med entrapment eftersom det kan betyda olika saker medicinskt. Tarm fastnat det begriper jag men vilken o hur o vilken op-öppning.
PL
 
jag menar en operation av mjuka gommen där det öppnas ett stort hål som behålls öppet(förmodligen för att det bildas otroligt mycket slem där)
 
OK, operationen för att förhindra "epiglottic entrapment" problemet är att om man nu skall använda engelska så är "nephrispleenical entrapment o the large colon" lika vanligt som uttryck. Entrapment säger ingenting (betyder att ngt fastnat i en fälla).
Problemet när det gäller öppen kastration är att pungen trots att den normalt är tunn snabbt kan svullna häftigt o stänga in sårvätskan.
PL
 
Alltså, det här med butta.

Jag är väl medveten om att magtarmstörning och magsår anses som en hyfsat vanlig biverkning.

Men hur vanlig är egentligen vanlig.. Jag har gett upp till treveckorskurer med butta till ett antal olika hästar, utan minsta lilla yttepyttepåverkan på magen. Inte ens fångstoets mage reagerade det minsta.

Jag VET andra hästar som fått problem med magen, men hur vanligt/ovanligt är det egentligen?

Mina kan ju inte ha/ha haft plåtmagar ALLIHOPA? =)

Däremot fick ponnyn magsår av 2 veckors finadynabehandling i pulverform. Det kan förvisso ha en hel del att göra med att han åt väldigt dåligt samtidigt, men..
 
...och vid öppen kastration är motion av viktig betydelse, så såret INTE skall gå igen för fort.....jag har aldrig upplevt att en häst har ont efter en sån (eller heller en sluten) kastrering...OM inte en infektion sätter in....
MÄRK VÄL att jag på inget vis tror att hästar INTE kan känna smärta(man söver ju eller lokalbedövar)men att härröra till känslighet mellan en fluga att hästen skulle vara extra smärtkänslig det kan man inte köpa.....JAG känner oxå flugor....blir kittlig av lätta smekningar, men mer handfasta smekningar känns bättre....
Däremot smärtlindring efteråt KAN vara av ondo...t ex om hästen har en fraktur...då dom inte förstår att dom skall hålla sig stilla
Man ser i ögonen och allmäntillståndet, på febern o puls om hästen har ont så den behöver smärtlindring....och ibland behövs det, men jag vill nog påstå att vid en normal kastrering utan komplikationer så är det helt onödigt att stoppa i hästen sånt...
 
Sen tycker jag det är viktigt att komma ihåg att olika individer har olika smärttröskel. Dvs man bör VÄNTA OCH SE innan man ger ev smärtlindring.

Min valack t ex har en extremt hög smärttröskel. Helt onödigt att ge honom smärtlindring "bara för att". En annan mycket pipigare häst däremot kanske tycker den har ooont och ska i så fall ha smärtlindring. Men avgör det när man sett hur individen reagerat och inte "per rutin"

(Jag håller således med Martha)

Valacken hade ett fuuult spiktramp in i strålbensbursan, dessutom fick han infektion som gick ända upp och fick fäste i hovbenet.

Han var OHALT i skritt, en aningens halt i trav. Men kokhet hov och en helsikes infektion som sagt. Men HAN tyckte inte det gjorde speciellt ont =)
 
En skillnad är att finadyn inte är godkänt för längre behandling än 5 dagar vilket butta är. Jag vet inte varför men skall kolla upp det vid tillfälle.
Om kastrationssåret går igen för tidigt beror det ofta på att hästen inte rör sig ordentligt de första dagarna, att vänta o se innebär att man ofta får sätta in både NSAID(finadyn butta el dyl) o antibiotika om det krånglar. Jag är inte den som säger att man SKALL sätta in NSAID men det finns modern forskning som talar för att man skall vara frikostigare med att behandla förebyggande vid smärtsamma ingrepp det har visats ge bättre sårläkning. Det är den tidiga behandlingen som blockerar smärt/inflammations-mediatorerna bäst.
Den som säger att kastration inte är ett smärtsamt ingrep är ute o cyklar, variationen är stor men många har mer eller mindre ont.
PL
 
Fast jag har ju inte saft att själva kastrationen inte skulle vara smärtsam :confused: därav lokalbedövning o lugnande...eller sövning......
Men tiden efter ÄR inte så smärtsam....och jag har svårt att tro att jag skulle vara så fullständigt blind att jag inte skulle se om en häst hade ont....min som var kastrerad igår sprang och brallade ihagen idag ...som om allt var som vanligt....slängde sig i maten, ingen feber och normal puls...varför skulle jag ge honom smärtlindring för??? ...och lika har alla andra kastrerade betett sig... den eventuella infektionen brukar vänta på sig på mellan 5-10 dgr.
 
Men det är väl en stor skillnad på "obehagligt" och "ont"?
De nykastrerade jag sett verkar ibland ha mer eller mindre "obehag" men som du säger, så har jag faktiskt inte sett ngn nykastrerad häst som verkat ha "ont"?!

De äter som vanligt, är intresserade av sin omgivning, rör sig gärna, ser inte halta eller spända ut osv.

Skillnad är ju om det blivit komplikationer under kastreringen.

Min ena häst är en riktig "sjåpis", han beter sig som om han brutit benet om han kliver fel och sådant fjant.
Har bla haltat "för säkerhets skull" flera steg när han haft en hovböld som tagits bort.
Men som nykastrerad var han helt obekymrad...
 
Som jag säger så är jag inte den som propagerar för att man måste behandla alla hästar. Resonemanget om sårläkning gäller dock minst lika mycket den antiinflammatoriska effekten som den smärtstillande. Jag har i vilket fall sett ett antal hästar som har tillräckligt ont/obehag för att inte röra sig i normal omfattning vilket kan räcka för att såret skall krångla spec som många hästägare inte bryr sig tillräckligt för att verkligen hålla igång hästen.
PL
 
...jag fattar hur du menar....men.....då är det ju hästägaren det är fel på och inte att det skall vara smärtlindring....och ibland måste man ju (i öppna kastrationer) vara med o hjälpa att hålla öppet innan det är försent
 
Det är delvis därför jag inte anser att man skall rekomendera det allmänt, när det gäller en del hästägare blir det som att säga : du behöver inte bry dig.
Det finns ändå forskningsresultat som visar att NSAID ger bättre sårläkning efter operationer men såvitt jag vet inget spec när det gäller kastration på häst, på hund har jag sett en klar effekt men där är häftig svullnad mycket vanligare än på häst.
PL
 
Nu är hingsten kastrerad. På eftermidddagen efter kastreringen (öppen) gav jag honom Butta. Han var då helt klart smärtpåverkad. Efter en natt inne var han lite svullen men efter att vi busat i hagen och fått tömt ut sårväskan verkade han inte ha ont. Även på morgonen idag fick vi busa så att han sprang och tömde sig.
Han har inte verkat smärtpåverkad och därmed inte fått något för smärtan. Som jag ser det är det svullnaden som kan uppstå som gör ont.
Naturligtvis använder man inte buttan för att "slippa" att se till att hästen rör sig. Jag ville bara gardera mig ifall detta var smärtsamt för honom.
Jag tycker det är helt rimligt att kunna ge smärtstillande/inflammationshämmande om det skulle behövas.
Nu får jag passa så att han tömmer sig varje dag, veterinären sa att de är de första tre dagarna som infektionsrisken är som störst.
 
God smärtlindring ökar förutsättningarna för snabbare tillfrisknade.
Försök att hålla så flugfritt som möjligt,en av anledningarna att man kastrerar på hösten vintern,tidig vår,det flugor som är i särklass största smittspridana.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 146
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
613
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
602
Senast: Hazel
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 648
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp