Smärtstillande efter kastration?

N

najo

Min lille hingst ska kastreras imorgon, det måste göra hur ont som helst efter ingreppet :cry:
Varför ger man inte smärtstillande efter en sådan operation, de jag talat med har inte gjort det.
Det är ju klart att han måste få ont.
Kan jag ge honom fenylbutazon ett par dagar eller vad tror ni ?
 
Varför butta? Det ger man vid inflamationer. Och vid en kastration så är det infektion man oroar sig för.
Nej man ger ingenting, och tvättar inte och pillar inte heller för då har man infektion som ett brev på posten.
efter något dygn motioneras hästen en stund varje dag, så svullnad och ev gammalt blod åker ut.
lycka till!
hälsningar gulan fd.gulla
 
När jag kastrerade min shettis i fjol verkade det inte som om han hade särskillt ont efteråt. Dagen efter ingreppet sprang han i hagen som om inget hade hänt.
 
Nej, det tycker jag inte du ska göra, i och med att han kommer ha lite ont de första dagarna så gör det också att han kommer hålla sig lite lugnare och inte springa runt lika mycket som han förmodligen gör i vanligt fall så det kan läka ihop bättre, men självklart skall han röra på sig och vara ute som vanligt.
 
Min 2 åring blir oxå kastrerad imorgon...han skall läggas, och jag gör inget förutom att ge honom homeopatisk arnica D200, då det hjälper till med läkningen....får dom infektion så tar man det då isåfall och inte innan
Hästar har en helt olika smärtbild mot oss människor....
 
Vad är det som säger att hästens smärtbild skulle vara mindre utveckald än vår,har du belägg för det.
Att bytesdjur inte visar smärta med höga ljud finns det belägg för,men att ett djur som känner en fluga som går på ryggen,skulle vara mindre okänslig för ingrepp ,det tror inte jag.
För inte så många år sedan opererades spädbarn utan bedövning ,pga att dessa saknade förmågan att känna smärta påstods det,men det visade sig vara fel.
Hundar som genomgått diskbråcksoperation och får smärtlindring efter operationen visar en klart mycket bättre tillfrisknadsprognos.
 
djur och små barn ÄLTAR inte i sin smärta....därmed okar smärttröskeln....om djuren visar sin smärta så är dom snart ett lätt byte....eftersom jag har haft konvalecenter i dryga 8 år med alla de sorts sjukdomar så kan jag nog säga att deras smärttröskel är hög....en kastrerad hingst tex visar ingensomhelst smärta förrän den får en ev infektion...dom kan bli påverkade av en narkos några dagar efter och magen tar stryk....men hade jag människor istallet med samma sjukdomsbild som hästarna så hade det varit en helt annan sak.. :crazy:
 
Han får smärtlindring i testikeln och i huden där såret görs och det räcker för att han inte ska känna något. Annars är det som andra skrivit, det gör inte ont efter ett sådant ingrepp på samma sätt som om vi skär oss. Till största delen beror det dock på att det finns plats för att sårkanterna ska svullna eftersom pungens hud är så lös. Hästar brukar ju visa ganska tydligt att de har ont vid tex en hovböld, där det inte finns plats att öka volymen och därför ökas trycket istället.

Hoppas allt går bra! :)
 
Enkelt översatt till däggdjuret homosapines skulle lama,dövstumma ,vara onödigt att smärtlindra för de inte har förmåga att uttrycka smärta,enligt ditt sätt att se ?
 
det går ju faktiskt att mäta om ett djur har ont eller inte, dels genom att titta på det, känner man sitt djur vet man om det har ont eller inte. dels genom att mäta puls och andningsfrekvens, är de förhöjda så tyder det på smärta. och djur har inte samma smärtkänsla som människor då de inte tycker synd om sig själva. jämför med att du tröstar ett barn som slagit sig, då gör det genast mer ont än om du satt på ett "mirakelplåster".

generellt ska man inte ge smärtstillande i onödan, hästen måste ju känna att den ska vara lite försiktig. du kan ju inte be den att ta det lugnt.
 
Det är inte fel att ge inflammationsdämpande (NSAID)vid kastration , minskar svullnaden, ökar hästens rörlighet o därmed dräneringen. Om man talar om en öppen kastration så är ju inte såret sterilt vilket är ok så länge dräneringen är ok. Vad man är rädd för är att såret skall svullna igen inte i första hand infektion.
Nu fungerar det oftast ok även utan NSAID.
Som djurägare bör man kunna diskutera saken med veterinären.
PL
 
Idag är min hingst kastrerad och vår veterinär tyckte det var en god ide att ge smärtstillande (Butta) i ett par dagar.
Han berättade att man kommit till insikt om att t ex efter operation på hundar så ger man idag smärtstillande och minskar i och med detta konvalecenttiden betydligt.
Är hästen smärtstillad så rör den ju sig dessutom mer, vilket är mycket viktigt de första dagarna efter en kastration.
Man får precis som Peter L skrev minskad svullnad, ökad rörlighet och därmed dränering.
 
Nackdelen med butta och alla andra smärtstillande medel är att det är en stor risk för magkatarrer/sår..
Min häst är oxå kastrerad idag, han är lagd och har alltså inget öppet sår....skall både tempa o pulsa honom i morgon (utan smärtstillande)
..återkommer :)
 
Man skall inte överdriva den risken vid några dagars behandling som det är fråga om här, ffa inte om man ger tex finadyn el dyligt som har mindre biverkningar än butta o dessutom inte ger livstids karens.
PL
 
va? är det livstids karens på butta? har det inte varit lite turer med det läkemedlet? har för mig att det skulle förbjudas för några år sedan :confused:
 
finadyn och quadrisol har samma effekt på magen som butta..
Jag kan ju bara gå till alla hästar jag haft som har varit op för entrappment, där kan man slafsa o tvätta såret helt obehindrat utan smärtstillande, och dom "öppningarna" ser ju verkligen snuskiga ut...men hästarna reagerar inte.. :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 606
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 556
Senast: sthu
·
Hästvård Det börjar bli dags att kastrera min lille huligan men jag tvekar lite eftersom jag får så olika bud när det gäller eftervården. Jag har...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp