Smärtstillande och tid

Madick

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av kortisonbehandling och smärtstillande? Först Metacam sen bytt efter fyra dagar till butta som nu getts i fyra dagar (en vecka kvar att ge).

När borde man se skillnad på hästen, alltså ”frisk men smärtlindrad” om ni förstår?
 
Vad har ni för erfarenheter av kortisonbehandling och smärtstillande? Först Metacam sen bytt efter fyra dagar till butta som nu getts i fyra dagar (en vecka kvar att ge).

När borde man se skillnad på hästen, alltså ”frisk men smärtlindrad” om ni förstår?
Min upplevelse är att om man behandlar en ganska färsk skada får man ett snabbt resultat, redan på några dagar. Jag har aldrig upplevt någon stor förbättring på ledproblem med NSAID. Däremot kan det ju lindra smärtan efter behandlingen och hjälpa mjukdelarna. Varför vill de byta metacamen efter ett par dagar till butta? Är det problem i hoven?
På mig själv har jag ondare än innan något dygn innan det kommer en snabb förbättring.
 
Vad har ni för erfarenheter av kortisonbehandling och smärtstillande? Först Metacam sen bytt efter fyra dagar till butta som nu getts i fyra dagar (en vecka kvar att ge).

När borde man se skillnad på hästen, alltså ”frisk men smärtlindrad” om ni förstår?

Utan att veta bakgrunden så metacam är ju ett mildare och fenylbutazon starkare.

Beroende på varför man ger samt skada så blir ju svaren olika .
 
Jag tycker man märker skillnad efter ca 2 timmar efter man gett metacam och ngn timme längre med butta. Om man inte märker skillnad alls med något av det kan dosen behöva höjas eller att det är smärta från nerv som inte NSAID rår på. Butta är ju mer smärtstillande än antiinflammatorisk och Metacam mer antiinflammatorisk än smärtlindrande.
 
När min hade fång upplevde jag att Metacam verkade ganka snabbt. När jag började fasa ut och hon fick puls igen var den borta på nån timme efter ny metacamdos. Däremot gör metacam verkligen ingen skillnad på ledproblematik.
 
Ingen skillnad med Metacam så det var veterinärens val att byta till butta, ges 2ggr/dag. Vi skulle höras på måndag och utvärdera. Problematiken är förslitningar i halskotpelaren, troligtvis av trauma då det är på mitten två kotor och ena sidan. Ger ataxi och smärta i hela kroppen.
 
Ingen skillnad med Metacam så det var veterinärens val att byta till butta, ges 2ggr/dag. Vi skulle höras på måndag och utvärdera. Problematiken är förslitningar i halskotpelaren, troligtvis av trauma då det är på mitten två kotor och ena sidan. Ger ataxi och smärta i hela kroppen.

Vad är tänkt utifrån den diagnosen och smärtstillande? Även att nu hästen inte svarar på ?
 
Ingen skillnad med Metacam så det var veterinärens val att byta till butta, ges 2ggr/dag. Vi skulle höras på måndag och utvärdera. Problematiken är förslitningar i halskotpelaren, troligtvis av trauma då det är på mitten två kotor och ena sidan. Ger ataxi och smärta i hela kroppen.
Oj då :(
Vi provade med Metacam till en häst jag hade med liknande problem och det gjorde ingen skillnad på honom. Det gav ingen smärtlindring.
@mackan Det kan vara så att förändringar i området trycker på muskler och ligament som ger svullnader och smärta som man vill behandla med smärtstillande/antiinflammatoriskt
 
Har hästens svarat på NSAID tidigare? Inte alla hästar gör det tyvärr. På hästar som svarat har jag sett skillnad ganska snart. Inom en timme har de varit betydligt mer bekväma och riktigt effektiv smärtlindring inom ett dygn. Jag håller med de som skriver att man till vissa hästar får bättre effekt av att ge två gånger/dygn. Det är väldigt individuellt.
 
Vad är tänkt utifrån den diagnosen och smärtstillande? Även att nu hästen inte svarar på ?
Behandlade inflammationer på tre ställen i halsen (ovanför de kotor som är friska), lossande av spända muskler (gav stor skillnad i rörelse samma dag) och smärtstillande för att hon ska våga använda kroppen. Smärtan kom tyvärr snabbt tillbaka och verkar inte bry sig om det smärtstillande.
 
Har hästens svarat på NSAID tidigare? Inte alla hästar gör det tyvärr. På hästar som svarat har jag sett skillnad ganska snart. Inom en timme har de varit betydligt mer bekväma och riktigt effektiv smärtlindring inom ett dygn. Jag håller med de som skriver att man till vissa hästar får bättre effekt av att ge två gånger/dygn. Det är väldigt individuellt.
Ingen aning, hon har liksom inte varit skadad förr.
 
Ingen aning, hon har liksom inte varit skadad förr.
Ja då kan man ju inte veta. Jag har till min som inte svarar på vanlig NSAID gett boswellia istället i samråd med behandlande veterinär. Jag har också provat djävulsklo vid ett tillfälle även det i samråd med behandlade veterinär men för min häst fungerade det sämre. Både boswellia och djävulsklo har liknande egenskaper som kemiskt framställd NSAID men framförallt boswellia är snällare mot magen.

Ett observandum när jag nu skriver sådant man kanske egentligen inte bör på ett öppet forum.
Jag vill poängtera att man självklart aldrig experimenterar själv med mediciner oavsett om det är något veterinären skrivit ut eller om det är naturmedel utan man tar diskussionen med behandlande veterinär så att ingen tror att jag tycker att det är fritt fram att bara ge för det är det verkligen inte utan hästen ska vara bedömd av veterinär innan. Smärtlindring vid vissa skador kan förvärra skadan och det får såklart inte ske.
 
Behandlade inflammationer på tre ställen i halsen (ovanför de kotor som är friska), lossande av spända muskler (gav stor skillnad i rörelse samma dag) och smärtstillande för att hon ska våga använda kroppen. Smärtan kom tyvärr snabbt tillbaka och verkar inte bry sig om det smärtstillande.

Usch Vad tråkigt 😞
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Habina
·
Hästvård Fick diagnos 40-50% blödning i stora böjsenan igår på min häst. Just nu vila + metacam. Plus zinkbandage. Har ni några solskenshistorier...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Andira
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 511
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp