Småföretagare, moms

Jordgubblime

Trådstartare
Vi flyttar snart till vår efterlängtade gård, tanken är att driva en mindre verksamhet på våra 5 hektar med lite höns, får och hundkurser.
Hur som, vi planerar nu så smått inför vad som kan behövas i form av verktyg, utrustning, fordon (minilastare/traktor) osv.
Det måste ju finnas fler småföretagare här, hur fungerar det med att t.ex. köpa in en mindre traktor för säg 200’ när ens omsättning inte är så hög? Jag har letat efter information om var jag hittar gränser för vad jag kan dra av momsen på och inte men har svårt att hitta.
Beror det på vad det är som köps in? Eller beror det på summan?
Vad avgör att jag får köpa in utrustning till företaget och dra av momsen helt enkelt? Kan jag inte det om vi inte går plus och har utgående moms att kvitta mot? Eller kan jag med hjälp av avskrivningar få större inköp att ”matcha” företagets omsättning bättre?
Var hittar jag mer information?
 
Vi flyttar snart till vår efterlängtade gård, tanken är att driva en mindre verksamhet på våra 5 hektar med lite höns, får och hundkurser.
Hur som, vi planerar nu så smått inför vad som kan behövas i form av verktyg, utrustning, fordon (minilastare/traktor) osv.
Det måste ju finnas fler småföretagare här, hur fungerar det med att t.ex. köpa in en mindre traktor för säg 200’ när ens omsättning inte är så hög? Jag har letat efter information om var jag hittar gränser för vad jag kan dra av momsen på och inte men har svårt att hitta.
Beror det på vad det är som köps in? Eller beror det på summan?
Vad avgör att jag får köpa in utrustning till företaget och dra av momsen helt enkelt? Kan jag inte det om vi inte går plus och har utgående moms att kvitta mot? Eller kan jag med hjälp av avskrivningar få större inköp att ”matcha” företagets omsättning bättre?
Var hittar jag mer information?

Är det en lantbruksfastighet?

Antingen är det en avdragsgill kostnad i verksamheten, eller så är det inte en avdragsgill kostnad i verksamheten. Det finns inga mellanting.

Ska ni vara momsregistrerade? Om inte, går det heller inte att dra av moms.
 
Är ni momsregistrerade (vilket ett företag inte är per automatik, utan det söks separat) så får ni dra av momsen på de avdragsgilla kostnader som verksamheten har. Under förutsättning att säljaren är momsregistrerad (ingen moms att dra av om ni köper en begagnad traktor av en privatperson, tex). Momsen är ett eget, fristående skattesystem och har ingenting med företagets resultat (vinst) eller omsättning (total försäljning) att göra. Det finns däremot vissa krav som gäller för att en kostnad ska vara avdragsgill. Moms på avdragsgilla kostnader dras av, moms på försäljning etc läggs på, och mellanskillnaden fås tillbaka eller betalas om.

På Skatteverkets hemsida finns massor av bra information om moms och hur systemet fungerar, även broschyrer att ladda ner och läsa. Där framgår också tydligt vad som gäller för att en ska få dra av momsen.
Finns också mycket om annat som hör företagandet till. Bra och lätta att förstå.

Jag kan också rekommendera Skatteverkets informationsträffar. De är gratis och ganska basic, men de jag varit på har varit bra och en får med sig mycket information. Det finns träffar/föreläsningar om allt från att starta eget/från att ansöka om F-skatt etc, till moms, till moms för oss som handlar med utlandet, till en massa annat. Mer info om det, datum, orter etc finns på Skatteverkets hemsida.
 
Senast ändrad:
Tack för svar!
Ja lantbruksfastighet och vi kommer vara registrerade.
Jag har drivit enskild firma tidigare så har koll på grunderna, aldrig behövt göra några större inköp (framförallt tjänsteföretag). Mannen menar att det inte går att göra större inköp (typ traktor) och då göra avdrag för momsen utan att det finns något typ av undantag. Så det är det vi försöker bli kloka på.
Har läst på skatteverkets hemsida, men ska kolla närmare på avdragsgilla kostnader och se om vi hittar våra svar där!
Kanske även ska passa på att gå på en sådan information nu under våren för att fräscha upp minnet 👍🏻
 
Det är tyvärr inte självklart. Just vad gäller traktorer så har SKV på senare tid krånglat till det. Jag vet ett exempel där de medgav avdrag för halva momsen eftersom man hade skog som inbringade pengar men jordbruket gjorde det inte. Detta överklagades och jag vet inte om det är avgjort så möjligen kan det finnas prejudikat. Grundprincipen är såklart att all moms är avdragsgill men som sagt, ja det finns undantag.

Har för mig vi har diskuterat detta förut här på buke så kanske kan du hitta mer info genom att söka.
 
Överlag är det lite knöligt att medges avdrag för moms om man inte har intäkter. Det framstår så som man försöker dra personliga omkostnader.
 
Tack för svar!
Ja lantbruksfastighet och vi kommer vara registrerade.
Jag har drivit enskild firma tidigare så har koll på grunderna, aldrig behövt göra några större inköp (framförallt tjänsteföretag). Mannen menar att det inte går att göra större inköp (typ traktor) och då göra avdrag för momsen utan att det finns något typ av undantag. Så det är det vi försöker bli kloka på.
Har läst på skatteverkets hemsida, men ska kolla närmare på avdragsgilla kostnader och se om vi hittar våra svar där!
Kanske även ska passa på att gå på en sådan information nu under våren för att fräscha upp minnet 👍🏻
Menar såklart MOMS-registrerade och inte bara registrerade, så går det när en försöker städa upp efter middag och natta barn samtidigt som du ska skriva begripligt...🙈
 
Det har ganska nyligen skärpts vilka lantbruksföretag som får dra moms och inte. (typ 5 år sedan)
Om man inte uppfyller de vanliga "näringskriterierna" utan det är enbart för att jordbruksfastigheter automatiskt ska hanteras som en näringsverksamhet som det blir det så får man inte dra momsen. Att verksamheten inte har reella möjligheter att börja producera vinst inom en rimlig tidsram är väl det som många faller på. (som förr kunde göra det i permanenta förlustverksamheter som @athena säger)

Kan inte exakta formuleringen, men det var samtidigt som man tog bort möjligheten att hantera momsen i inkomstdeklarationen. SKV har en stor brochyr om moms som är bra, där mycket av det man behöver veta står. Läs om vem som måste resp. får momsregistrera sig så bär det stå.
 
Som sagt, normalt sett är moms alltid avdragsgill på lantbruk.
Ja det är väl lite det som kom upp här nu som mannen säkert har hört och har i bakhuvudet (han jobbar i lantbruksbranschen).
Tanken är en liten minilastare för att kunna flytta foder, mocka ur lösdrift osv, osv.
Vi kommer ta hjälp av revisor som är inriktad lantbruk och även försöka få hjälp från LRF för att få allt rätt.
 
Det har ganska nyligen skärpts vilka lantbruksföretag som får dra moms och inte. (typ 5 år sedan)
Om man inte uppfyller de vanliga "näringskriterierna" utan det är enbart för att jordbruksfastigheter automatiskt ska hanteras som en näringsverksamhet som det blir det så får man inte dra momsen. Att verksamheten inte har reella möjligheter att börja producera vinst inom en rimlig tidsram är väl det som många faller på. (som förr kunde göra det i permanenta förlustverksamheter som @athena säger)

Kan inte exakta formuleringen, men det var samtidigt som man tog bort möjligheten att hantera momsen i inkomstdeklarationen. SKV har en stor brochyr om moms som är bra, där mycket av det man behöver veta står. Läs om vem som måste resp. får momsregistrera sig så bär det stå.
Precis vad vi pratade om, att det går ju inte att bara stå och göra en massa inköp och lyfta moms utan det måste ju bli en viss balans i det hela.
Vår förhoppning är att verksamheten i alla fall ska gå +-0, på så vis att fåren betalar för sitt eget uppehälle. Det är svårt att få någon stor lönsamhet i det utan kommer ju framförallt vara en hobby.
 
Rekomenderar varmt Björn Lundéns bok om Jord- och skogsbruk som förklarar allt som är speciellt med ekonomin kring jordbruksfastigheter på ett jättebra sätt.
https://www.blinfo.se/bocker/jord--skogsbruk__16039

Ett bra råd är att redan från början tänka igenom var man har gränsen mellan det privata och verksamheten så är det mycket lättare sedan att hålla den konsekvent och veta vad man ska lägga in i bokföringen och inte. Vilka djur/aktiviteter/redskap/byggnader. En del gemensamma kostnader som t.ex. elräkningen får man dela på lägga det som förbrukas av verksamheten som kostnad där. (se boken... :))
 
Ja det är väl lite det som kom upp här nu som mannen säkert har hört och har i bakhuvudet (han jobbar i lantbruksbranschen).
Tanken är en liten minilastare för att kunna flytta foder, mocka ur lösdrift osv, osv.
Vi kommer ta hjälp av revisor som är inriktad lantbruk och även försöka få hjälp från LRF för att få allt rätt.

Ska ni ha hästar? Då har jag för mig att det är lite olika regler. Men är osäker. Har en kompis som har gård och hästar och de var inte som vanligt jordbruk då.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 917
Senast: L8P8
·
J
Hästmänniskan Hej, Jag har registrerat ett enskilt företag/lantbruk. Om jag köper en häst av privatperson som inte betalar in moms (får alltså...
Svar
15
· Visningar
2 445
Senast: nala
·
S
Hästmänniskan Hoppas att någon kan hjälpa mig hitta information om detta. Jag har köpt en jordbruksfastighet med tax.kod 120, finns boningshus o ett...
Svar
8
· Visningar
4 735
Senast: jolly_jumper
·
I
Hästmänniskan Jaha, det är nästan så att man allvarligt börjar fundera på att ta bort hästen istället för att hon ska hamna hos någon oseriös igen...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 380
Senast: MiaS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp