Småhundar och rumsrenhet

hundtant

Trådstartare
Småhundar är svåra att få rumsrena, sägs det ofta. Hur är det med det egentligen? Finns det en fysisk förklaring eller är det ägarna som inte jobbar tillräckligt med det i början?
 
Jag har dvärgschnauzer och det är aldrig några problem med rumsrenheten.

Vet att italiensk vinthund kan vara jättesvåra, men det beror mycket på att de inte uppskattar kallt, blåsigt, blött väder och är bekväma av sig (dvs hellre gör sina behov inne där det är varmt). Så med en italienare får man nog vara ännu mera noggrann och ihärdig.

Annars tror jag mycket att det är ett ägarproblem ärligt talat. Om en chihuahua kissar inne blir det liksom inte så stora pölar/högar. Att ha en vuxen schäfer som kissar inne är betydligt jobbigare…
 
Jag har dvärgschnauzer och det är aldrig några problem med rumsrenheten.

Vet att italiensk vinthund kan vara jättesvåra, men det beror mycket på att de inte uppskattar kallt, blåsigt, blött väder och är bekväma av sig (dvs hellre gör sina behov inne där det är varmt). Så med en italienare får man nog vara ännu mera noggrann och ihärdig.

Annars tror jag mycket att det är ett ägarproblem ärligt talat. Om en chihuahua kissar inne blir det liksom inte så stora pölar/högar. Att ha en vuxen schäfer som kissar inne är betydligt jobbigare…
Aha. Ja det låter ungefär så som jag funderar. Att de med de minsta hundarna kanske inte är lika noga. Och samtidigt förstärks ju deras syn då av alla som säger att det är sådär med småhundar, helt enkelt.
 
Jag har haft både stor och små hundar och har aldrig haft problem med rumsrenheten på nån av dem. Jag tycker dock att det inte verkar vara helt ovanligt att hundar av mindre raser inte är helt rumsrena.

Jag tror att det kan ha till viss del med avel att göra. Tänker att det inte är lika problematiskt med en liten hund som kissar inne som med en stor och därmed har såna individer gått i avel. Det verkar vara vanligare inom vissa raser och folk som tidigare haft stora hundar råkar ut för icke rumsrena hundar trots att de är noga. Jag tror det är att förenkla att bara skylla på ägarproblem.
 
Jag har haft både stor och små hundar och har aldrig haft problem med rumsrenheten på nån av dem. Jag tycker dock att det inte verkar vara helt ovanligt att hundar av mindre raser inte är helt rumsrena.

Jag tror att det kan ha till viss del med avel att göra. Tänker att det inte är lika problematiskt med en liten hund som kissar inne som med en stor och därmed har såna individer gått i avel. Det verkar vara vanligare inom vissa raser och folk som tidigare haft stora hundar råkar ut för icke rumsrena hundar trots att de är noga. Jag tror det är att förenkla att bara skylla på ägarproblem.
Intressant. Du tänker att svårigheten att bli rumsren delvis kan vara genetisk, den nedärvs alltså?
 
Personligen tror jag att det till stor del är medfött och genetiskt, gissningsvis är det flera olika faktorer som samverkar. Att svårigheter är vanligare i vissa raser tycker jag talar för att det är genetiskt. Jag har haft några valpar av olika sort som haft olika lätt för att bli rumsrena, och den senaste blev rumsren så tidigt att det är uppenbart att det inte berodde på att jag tränade honom till det. Jag har också haft en valp som tog bra tid på sig innan poletten trillade ner, trots rumsrenhetsträning enligt konstens alla regler. Min upplevelse är att ägarens inblandning är nödvändig i olika grad, men den största faktorn är valpindividens medfödda förutsättningar.

Håller med @snorp om att det troligen är mer utbrett i mindre raser därför att en liten innekissare inte upplevs som ett stort besvär för en del uppfödare som då valt att avla vidare på såna hundar. Kanske är det inte avelsdjuren själva som haft svårt att bli rumsrena, utan deras syskon t ex. och uppfödaren tänker inte på att deras rumsrena avelsdjur kan nedärvda samma rumsrenhetssvårigheter som syskonen uppvisar.
 
Personligen tror jag att det till stor del är medfött och genetiskt, gissningsvis är det flera olika faktorer som samverkar. Att svårigheter är vanligare i vissa raser tycker jag talar för att det är genetiskt. Jag har haft några valpar av olika sort som haft olika lätt för att bli rumsrena, och den senaste blev rumsren så tidigt att det är uppenbart att det inte berodde på att jag tränade honom till det. Jag har också haft en valp som tog bra tid på sig innan poletten trillade ner, trots rumsrenhetsträning enligt konstens alla regler. Min upplevelse är att ägarens inblandning är nödvändig i olika grad, men den största faktorn är valpindividens medfödda förutsättningar.

Håller med @snorp om att det troligen är mer utbrett i mindre raser därför att en liten innekissare inte upplevs som ett stort besvär för en del uppfödare som då valt att avla vidare på såna hundar. Kanske är det inte avelsdjuren själva som haft svårt att bli rumsrena, utan deras syskon t ex. och uppfödaren tänker inte på att deras rumsrena avelsdjur kan nedärvda samma rumsrenhetssvårigheter som syskonen uppvisar.
Trist om det är så. Det vore ju tråkigt om man kämpar länge med rumsrenheten enligt konstens alla regler, som du säger, och sedan lyckas man ändå inte.
 
Jag läste en tråd i en papillongrupp där många skrev att deras hanhundar markerar inne. De flesta verkade tycka att de inte är något göra åt. Är det så med papillon alltså?
 
Jag som har haft både små och stora hundar har inte märkt att de små varit svårare att få rumsrena. Däremot är det som jag upplever det mer passning på liten hund då de just är små och det lättare att man missar olyckor och något svårare att ha uppsikt över.
 
Jag läste en tråd i en papillongrupp där många skrev att deras hanhundar markerar inne. De flesta verkade tycka att de inte är något göra åt. Är det så med papillon alltså?
Jag har Papillon sedan 33 år och är inne på 7:e pappisarna. Ingen har haft problem med rumsrenhet. Nu har jag bara haft tikar. Men känner ju många andra med pappisar som haft hanhundar. De har inte kissat inne.
Så jag känner inte alls igen det och blir förvånad.
 
Jag tror som sagt att det är att förenkla att bara skylla på ägaren om hunden inte är rumsren men om problemet väl uppstått kan det bli ett ägarproblem. Vet man med sig att man har en hund som kan kissa inne så har man som ägare ett extra stort ansvar att hålla koll. Håller man inte koll så är det ju ett ägarproblem men det är ju när grundproblemet redan finns.
 
Min lilla dvärgpudel-korsning var i princip rumsren från början. Kan räkna antalet olyckor totalt på mina fingrar. Tror inte det bara har med storlek att göra, är säkert större skillnad mellan olika raser. Vet tex flera goldens som haft jättesvårt att bli rumsrena (typ varit ute hur länge som helst och sen kissat direkt när de kommit in osv).
 
Jag har Papillon sedan 33 år och är inne på 7:e pappisarna. Ingen har haft problem med rumsrenhet. Nu har jag bara haft tikar. Men känner ju många andra med pappisar som haft hanhundar. De har inte kissat inne.
Bra att du säger det. I tråden jag läste är det ett 30-tal som säger att deras papilloner gör det. En del när de är hemma hos någon annan, någon där de skaffade katt men de flesta verkar tycka att "såna är de, inte mycket att göra". För några har de försvunnit med (kemisk) kastrering, för andra har det fortsatt trots det.
Men: de flesta i den gruppen verkar ha sina papilloner som gulligt sällskap, de verkar inte träna något. Så de kanske inte har medvetna nog att lägga ner mycket tid på rumsrenheten i början.
 
Tog evigheter att få våra papilloner rumsrena jämfört med kooikern. Kooikern var rumsren i princip efter en vecka. Papillonerna fortsatte att markera inne regelbundet resten av deras liv. Detta var dock två okastererade hanar. När den ena dog slutade den andra.
 
Min chihuahua var jätte jobbig att få rumsren och han kunde även i vuxen ålder kissa inne ibland på bortaplan.

Därför blev jag så chockad hur mina större valpar har blivit rumsrena och i princip av sig själva 🤷‍♀️ lade helt klart mer än 100gånger så mycket energi och engagemang på chihuahuans rumsrenhet.

Tror det är lite rasbundet i kombination med att en plutteliten hund är svårare att hålla koll på inomhus av naturliga orsaker eftersom de inte syns på samma sätt som en större valp.
 
Bra att du säger det. I tråden jag läste är det ett 30-tal som säger att deras papilloner gör det. En del när de är hemma hos någon annan, någon där de skaffade katt men de flesta verkar tycka att "såna är de, inte mycket att göra". För några har de försvunnit med (kemisk) kastrering, för andra har det fortsatt trots det.
Men: de flesta i den gruppen verkar ha sina papilloner som gulligt sällskap, de verkar inte träna något. Så de kanske inte har medvetna nog att lägga ner mycket tid på rumsrenheten i början.
Vi både tränade med våra papilloner på brukshundklubben, gick långa promenader och la ner oerhört många månader på rumsrenhetsträningen, hjälpte inte. Tror du förenklar om du tänker att ägarna är sämre hundägare. Om 30 personer skriver detta är det ju ett problem i rasen. Finns inte 30 personer på ett kooikerforum som skriver att de har detta problem, eftersom det inte existerar i rasen. Sen betyder det inte att alla papillonhanar markerar inne.
 
Tog evigheter att få våra papilloner rumsrena jämfört med kooikern. Kooikern var rumsren i princip efter en vecka. Papillonerna fortsatte att markera inne regelbundet resten av deras liv. Detta var dock två okastererade hanar. När den ena dog slutade den andra.
Markerade de alltså revir mot varann inomhus?
 
Jag läste en tråd i en papillongrupp där många skrev att deras hanhundar markerar inne. De flesta verkade tycka att de inte är något göra åt. Är det så med papillon alltså?
Nej det skulle jag inte påstå. Min syster är en pappis-kvinna sedan 25 år tillbaka precis som tuaphua och ingen av hennes har gjort det, hon har bara haft hanar.

Edit: Fast det kan ju vara nedärvning eftersom Braccos pappisar inte fungerat 🤔
 
Vi både tränade med våra papilloner på brukshundklubben, gick långa promenader och la ner oerhört många månader på rumsrenhetsträningen, hjälpte inte. Tror du förenklar om du tänker att ägarna är sämre hundägare. Om 30 personer skriver detta är det ju ett problem i rasen. Finns inte 30 personer på ett kooikerforum som skriver att de har detta problem, eftersom det inte existerar i rasen. Sen betyder det inte att alla papillonhanar markerar inne.
Nej, sämre hundägare skriver jag inte.

Att 30 skriver det behöver inte betyda att det är jätteutbrett. Nu frågade en person om deras hundar gjorde det, och ett 30-tal svarade ja. Innan hon frågade har jag inte sett att det alls nämnts i gruppen, där jag hängt i några månader.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 203
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: attheedge
·
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 966
Senast: tanten
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 400
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp