Bukefalos 28 år!

småhundar

A

Anja586

har tänkt köpa en liten hund. alltså en pytteliten typ chichuaua eller någon liknande. har nån några förslag?
 
Sv: småhundar

typ... dvärj- eller toypudel är ju rätt små... osså släpper dom inge hår men det betyder ju att man måste raka dom och så rätt ofta...
 
Sv: småhundar

Ja det finns ju många men ex som du skrev chihuahua eller yorkshireterrier,powder puff,
osv enklast är att gå in på allt om hundar eller vovve.net och kollar på deras ras index samt läsa om olika hundraser.
 
Sv: småhundar

Varför pytteliten? Ärdet en acessoar att klä ut i matchande randiga kläder och glitter, att ha i handväskan eller?
 
Sv: småhundar

Anja586 skrev:
har tänkt köpa en liten hund. alltså en pytteliten typ chichuaua eller någon liknande. har nån några förslag?

Jag instämmer med martha - papillon vore kanske något?
Eller varför inte, som någon nämnde, yorkshireterrier.

Jag tycker inte det var schysst att ifrågasätta varför man skall ha en liten hund, "för att den skall vara en accessoir, eller?"

Men jag är lite nyfiken, varför en pytteliten hund?

Personligen tycker jag att det verkar lite otäckt med de där riktigts små. Om de blir klämda, bitna eller råkar äta något giftigt - så är det så lite kropp och hunden kan så lätt dö. :cry:

Men jag kan också se behändigheten i att ha en pyttehund, den är ju välkommen överallt. :)
 
Sv: småhundar

Jag har Dvärgspetsar och dom är INTE ömtåliga hundar, har också Golden och skillnaden är att en Golden är mycket svårare att ta med överallt! Så många dvärghundar är "stora"hundar i litet format. Har inte haft någon hund som skadat sig för att dom varit så små, utan mina leker med dom stora hundarna och är oftast den som bestämmer i leken!!
 
Sv: småhundar

Varför får man inte fråga varför den skall vara pytteliten? Kan ju vara bra att veta vad hon tänkt att använda hunden till, eller är alla dvärghundar likadana?

Har sett alldeles för många små utklädda fyrbeningar som sitter i en väska eller cykelkorg, på diverse tv-kändisar och så vidare för att inte dra åt mig öronen när folk börjar tala längtansfullt om pyttehundar.
 
Sv: småhundar

Dorro skrev:
Varför får man inte fråga varför den skall vara pytteliten? Kan ju vara bra att veta vad hon tänkt att använda hunden till, eller är alla dvärghundar likadana?

Har sett alldeles för många små utklädda fyrbeningar som sitter i en väska eller cykelkorg, på diverse tv-kändisar och så vidare för att inte dra åt mig öronen när folk börjar tala längtansfullt om pyttehundar.


Jag skrev väl inte att man inte får fråga? :smirk: Jisses, jag frågade ju själv! LÄS!

Det jag vände mig emot var din fördomsfulla attityd. Bara för att vissa kändisar har småhundar i handväska, så kanske inte trådskrivaren har det som främsta mål?

Jag tycker att det är helt ok att fråga varför, men lite stil hade inte skadat. Med din attityd så hade du aldrig fått något svar från mig. Lite allmän hövlighet är inte för mycket begärt.
 
Sv: småhundar

Chihuahuan är en mycket trevlig liten hund. Tyvärr har den ju blivit alldeles för populär på kort tid. Detta gynnar naturligtvis inte rasen på något sätt då efterfrågan på valparna är mycket högre än tillgången på dem :( Det säljs valpar till hutlösa priser, även budgivning förekommer :eek: Sen förekommer en annan variant av försäljning av valpar, nämligen olagligt importerade valpar som inte är veterinärbesiktigade, vaccinerade eller registrerade. Dessa valpar säljs ofta billigare. Det har kommit in valpar i Sverige som är mycket sjuka på detta vis.

Tänk på att alltid kontakta SKK innan köp av valp!
 
Sv: småhundar

Jag har en dvärgpinscher som jag är så otroligt nöjd med. Det är mycket hund i liten förpackning. Det jag tycker är så skönt med en liten hund är att hon lätt kan följa med överallt och fast än hon är liten orkar hon hur mycket som helst.
Sen kan jag inte säga annat än att jag älskar att ha en knähund. Hon sover i min famn just nu medan jag sitter här och varje natt kryper hon ner under täcket. Nätterna blir inte lika ensamma med henne i huset.
Julie24.jpg
 
Sv: småhundar

Men hon är ju en beeebis!
En chihuahua är väl en 20 cm, en dvärgpinscher är ca 30 cm. Stor skillnad. :P
 
Sv: småhundar

Jag tror helt ärligt att jag inte skulle palla att ha en mindre hund. Då skulle man ju verkligen vara rädd att trampa på dom. :o
 
Sv: småhundar

Nej, inte jag heller. Jag tycker Doris är tokliten. Det kanske är jag som är för lång, men jag måste ju böja mej dubbel för o nå henne. ;)
 
Sv: småhundar

Så typiskt för icke småhundsägare att säg.Jag får ideligen höra detta när man kommer med chihuahuan ,men faktum är att hon flyttar sig bättre än de stora.Så vilken hund är smartast???De små eller stora? :devil: :devil:
 
Sv: småhundar

Jag har haft några Chihuahuaor under årens lopp och jag har inte trampat ihjäl någon ännu ;) Min 11 månaders valp väger idag 1,7 kilo och hon lär inte bli mycket större.

Visst måste man vara lite extra försiktig och tänka sig för men jag har aldrig upplevt det som något problem. Jag har fått en hasande, släpande gång och lyfter knappt på mina fötter när jag går :rofl: Inte heller kan man slänga sig i soffan eller sängen hur som helst för vavvorna ligger gärna och kurar där någonstans, gärna inkrypna i örngottet.
 
Sv: småhundar

Anja586 skrev:
har tänkt köpa en liten hund. alltså en pytteliten typ chichuaua eller någon liknande. har nån några förslag?

chihuahua är en underbar ras, stor hund i liten förpackning :love:
även toypudel är underbar (dock extremt mkt pälsvård med pudlar), yorkie är ju bara såååå söta :love: men nästan lika lång kö hos dom uppfödarna som hos chihuahua....

alla småraser verkar det vara stor efterfrågan på nu, inköp på valp ligger kring 10-12 på alla de raserna :) men vill man ha en liten vän för livet är dessa raser helt underbara. Skulle dock rekommendera chihuahua i första hand då pälsvården är minimal :banana:
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 158
Senast: Fetaost
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 343
Senast: Dentaku
·
Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
335
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp