Bukefalos 28 år!

Småhundar

Mynta2

Trådstartare
Har vi/ni haft denna tråd förut ? ingen aning...men är det en kytum för de som har småhundar att INTE uppfostra dom ?

Senario: Jag går med hund samt barnvagn ner på vårat torg. Där har vi rabatter uställda lite hur som helst MEN inte i fothöjd utan i midjehöjd. Där står en Pappilon ( ja ja, säkert felstavat)

Vi ska till minuten som är ca 5 meter från denna rabatt med hund. NÄR denna lilla hunden ser oss ger han upp ett skall/yl...och studsar ner från rabatten och springer fram. I värsta CM stil hejdar jag hunden ( sett på tv), då morrrar den lille hunden åt oss, jag går fram och hotar...den springer i väg. Matte som var fullt upptagen med att skvallra med väninnor ser detta. Ropar i högan sky..MEN då ser hunden en 10 årig kille på torget, som den börjar attackera. Och jag lovar...det var verligen attack. Killen springer i sick sack och springer förbi oss...med TÅRAR i ögonen. Det var en invandrarkille som troligtvis INTE är hundvan.

Matte får tag i hunden...fortsätter snacka med vänninnorna...TROTS att hon lätt kunnat hinna ifatt killen och be om ursäkt eller förklaring.

PÅ torget finns även en frisörsalong. Hon som äger salongen har en Chihuahua. Den får hela dagarna sitta i hennes skyltfönster och BJÄBBA, och den är BRA ilsk. Några gånger under dagen går hon ut och rastar den i rabatterna på torget..MEN så fort hon ser en annan hund så plockar hon upp den.

Jag har en granne, eller granne och granne, hon bor på gata mittemot. Hon har en Malteser som är så inninordens ouppfostrad. Den gapar i högan sky så fort den ser en annan hund. Den attackerade en hund jag känner som är bra mycket större än min. Matte gör INGENTING. När vi är ute på tex kvällsrastning och hunden ser oss, så korrigerar hon INTE hunden.Den får yla, slita och dra hur mycket den vill. En gång hamnade vi på samma trottoar och INGEN chans fanns till att gå över gatan. Då plockade hon upp hunden, höll för ögonen samt gick 5 meter in på sidan.

Jag gick en gång en hundkurs med min hund. Där fanns 2 Chihuahuor med i kursen samt någon toy pudel. Det var så häftigt att se dessa småhundar förvandlas från bjäbbiga/oregeliga saker till lydiga hundar.

Så frågan är: Varför uppfostrar inte folk sina småhundar ? Är det för att det är LÄTT att tex avstyra bråk ? Man känner sig säker på sin hund pga storleken ? Eller vad är det som gör denna slapphet ? Skulle min hund som inte är sådär värst stor ( medel-nånting) uppföra sig som en del små gör skulle folk skrika avlivning eller annat. Åtminstone skulle jag få så mycket skäll i alla fall.
 
Sv: Småhundar

Så frågan är: Varför uppfostrar inte folk sina småhundar ? Är det för att det är LÄTT att tex avstyra bråk ? Man känner sig säker på sin hund pga storleken ? Eller vad är det som gör denna slapphet ? Skulle min hund som inte är sådär värst stor ( medel-nånting) uppföra sig som en del små gör skulle folk skrika avlivning eller annat. Åtminstone skulle jag få så mycket skäll i alla fall.
Jag som själva har chihuahua som jag tränat en hel del med tycker ju att det är en självklarhet att man "har pli" på sina hundar, men även att man har en kontakt mellan sig själv och hunden.

Jag förstår inte heller varför vissa inte uppfostrar sina hundar, men att det har med just småhundar att göra vet jag inte. Det finns en kvinna här i området som har två stycken afganer som skäller som galningar så fort de ser en annan hund. Men, having said that, det finns även en kvinna i huset bredvid som har 2 st chihuahuor som är lika illa. Ingen av dessa ägare korrigerar eller ens säger "snälla sluta".

Men i huset mitt emot bor det en kvinna med dotter som har två stycken shitzus som är hur lydiga som helst. De går aldrig i koppel, de lyssnar jättefint på kvinnan och dottern (som är typ 10-12 år). Dottern går ut med dem själv ibland och det går jättefint.
 
Sv: Småhundar

Man ska väl alltid vara försiktig med att dra alla över en kam.

Det finns hundar i alla storleksklasser vars ägare skiter i att uppfostra dem (sen finns det de som misslyckas också men det hör väl inte riktigt hit). Det verkar dock vara vanligare hos småhundar, och jag tror det beror just på att de fortfarande går att hantera trots att de är ouppfostrade.

En stor hund som gör utfall är farlig. En stor hund som drar är extremt jobbig för man får ont i ryggen och kan även få svårt att kontrollera den. En stor hund som skäller är läskig.

En liten hund som gör dessa saker är helt enkelt "bara" jobbig.
 
Sv: Småhundar

Så frågan är: Varför uppfostrar inte folk sina småhundar ? Är det för att det är LÄTT att tex avstyra bråk ? Man känner sig säker på sin hund pga storleken ? Eller vad är det som gör denna slapphet ? Skulle min hund som inte är sådär värst stor ( medel-nånting) uppföra sig som en del små gör skulle folk skrika avlivning eller annat. Åtminstone skulle jag få så mycket skäll i alla fall.

Jag tror det är mer acceptabelt för småhundar att hålla på lite hur som helst. Det blir lite vardagsmat för samhället. "Han är liten och småhundar bjäbbar" typ.

Dock har jag sett både det värsta av det värsta i småhundsuppfostran (eller ouppfostran), men även kanonfina, snälla, väluppfostrade och duktiga småhundar!

Ett par exempel på detta är mina föräldrars grannes hund. Shitzuh/Papillon blandning som är så ouppfostrad. Springer runt, skäller och morrar (dock kan tilläggas att han är grymt osäker när han tappar kontroll över situationer i sin omgivning). En sak har han lärt sig och det är han faktiskt duktig på, han lämnar inte tomten utan lov.

Exempel nr 2 är en kvinna här där jag bor som har en Shitzuh som är himla snäll. Hon bryr sig knappt om andra hundar eller folk utan bara går där och ser hur stabil och trygg ut som helst. När hon får lov av matte att hälsa så är hon supermysig och social.

Jag tycker mest synd om hundarna som inte får den viktiga uppfostran som alla hundar bör få. Med gränser blir hunden trygg och behöver inte springa runt och bli stressad vid möte med främmande människor och andra hundar eftersom den inte vet hur den ska hantera situationen.
 
Sv: Småhundar

Det är väl precis som med stora hundar, det är från hund till hund (och från matte/husse till matte/husse).

Precis som dom andra skrivit kanske en del småhundsägare tar lättare på hunduppfostran efter som små hundar är ganska lätta att ha att göra med ändå. Men det är långt ifrån alla.

Jag har själv två stycken småhundar (shih tzus). Som småhundsägare tycker jag inte det är kul att folk drar alla över en kam, som man gör med det påståendet. Mina hundar är inte ouppfostrande och skälliga. Jag träffar ofta på folk som säger att småhundar bara är "bjäbbiga". Men om dom vet flera ouppfostrade småhundar kanske dom tror att det är så. Men så är det ju faktiskt inte, det är ju bara okunnighet.

Att säga att alla småhundar är ouppfostrade är ju som att säga att alla "kamphundar" är livsfarliga och attackerar.
 
Sv: Småhundar

Vi har flera gånger fått frågan "bits han?" från folk som hör vi har dvärgpudel. En kompis som vet hur vi handskas med våra hundar sa "äntligen får jag träffa en dvärgpudel som inte bits!";)

Många små hundar har en hel del skärpa, men de är ju så små och söta, lite valpaktiga hela livet. Matte och husse överser med sin lilla älskling som tagit över bästa soffan och biter gäster...

(Och nej, Hans Pudliga Höghet bits inte:p )
 
Sv: Småhundar

Den där lilla faen är betydligt tuffare och svårare att uppfostra än rottisen....
Men jag arbetar på det *s*
 
Sv: Småhundar

Små hundar kommer förmodligen lättare undan den uppfostran som på något sätt blir "ett måste" för en större hund. Många tänker med stor sannolikhet att den lilla hunden inte skadar någon annan eller ser farlig ut.

Har skrivit om det förut i en liknande tråd, men den Pomeranian som vi har övertog vi just av denna grund. De var underbara människor som skaffade en "enkel, bekväm och liten hund". Han blev rabiat och sprang, högg och skällde på allt och alla. Idag är han den mest väluppfostrade i hundflocken. Han har krävt många gråa hår .....
 
Sv: Småhundar

Jag förstår att du känner som du gör. Fördomar är sällan roliga för den som blir utsatt för dem.

Jag har upplevt både och bland storleken mindre hundar. Men det har jag iofs med modellen större också. Så visst är det individuellt (både från ägarens och hundens sida) och beror otroligt mycket på vilken inställning ägaren har från början till slut med sin hund.

Men jag måste tillägga att det inte finns mycket som slår när en liten hund av ex.v. sällskapstyp gå in på lydnadsplanen och göra bra ifrån sig! Jag tycker det är så roligt att dessa ägare lägger ner så pass mycket tid med sin hund att det duger för tävling och när man ser ekipaget ihop så ger det så mycket. Man ser vilken fin relation ägare och hund har :)
 
Sv: Småhundar

Varför uppfostrar inte folk sina STORA hundar? Varför ska jag som småhundsägare i panik försöka tränga oss undan stora hundar som inget annat vill än att attackera mina hundar? Varför envisas hundägare till stora hundar att ha sina hundar i flexikoppel så att dom med ett lätt ryck kan dra omkull sina ägare för att sedan slita sig ifrån denne och attackera mina SMÅ hundar i KOPPEL. Otaliga är dom gånger då jag fruktat för mina älskade små Dvärgpinschrars liv och de har ENBART varit stora hundar inblandade då.
Sådana här trådar är alltid tråkiga. De generaliseras för mycket i dom och man kommer aldrig fram till något klokt svar.
En hund är en hund oavsett storlek och behöver uppfostran, regler och mycket kärlek OAVSETT storlek!
 
Sv: Småhundar

Det känns som om jag har tur. De flesta småhundar (eller hundar öht) som jag möter här i kommunen jag bor i, uppför sig otroligt bra.

Senast igår blev jag riktigt glad när jag såg ett ungt par vara ute med sin dvärgpincher. Den hunden gick så fint i kopplet, såg så glad ut och min första spontana tanke var "Åh, den där hunden måste det vara roligt att äga. Tänk om allt alltid var så underbart".

Idag mötte jag en stor hund som jag såg redan på långt håll att tänkte göra utfall. Den var stor som en större schäfer, kraftig och tja, det var knappt att tanten som höll den orkade med att hålla den. Nu kan den säkert ha blivit triggad mer än vanligt av att min ena dåre skällde på ett mindre trevligt sätt och hade gjort utfall om jag inte hållit henne kort vid min sida, men jag hade många gånger hellre mött en liten hund då.

Jag försöker att lägga fokus på och komma ihåg, de trevliga hundar jag sett under dagen. För trots allt så ser jag en hel del, men det är ju mest de otrevliga som märks och blir därför lättare att komma ihåg. Jag har börjat titta på de trevliga hundarna istället och tänka "kan de så kan jag".
(Ingen av mina hundar går fint i koppel vid hundmöten. Den ena gör utfall pga osäkerhet/rädsla och den andra studsar som en boll för att hon vill leka.. :crazy:)
 
Sv: Småhundar

Den där lilla faen är betydligt tuffare och svårare att uppfostra än rottisen....
Men jag arbetar på det *s*
:rofl::rofl::rofl:
Ja, det är nog en av anledningarna också. Större raser tenderar att vara samarbetsvilliga och arbetsvilliga = ta åt sig av träningen de får. Småhundar har inte samma arbetsbehov, varpå de rycker på axlarna när man vill lära dem någonting!
 
Sv: Småhundar

Delvis KL

Om man inte glömmer utav den lilla rackaren Jack Russel Terriern, som många gånger känns som den har arbetsbehovet som alla stora raser tillsammans ... :D

Skämt å sido. Jag tror att många har ouppfostrade (små)hundar av flera skäl. Men en av anledningarna tordes också vara just att människor inte inser att många av de små rackarna gånger faktiskt har ett stort arbetsbehov, trots sin litenhet.
 
Sv: Småhundar

Den där lilla faen är betydligt tuffare och svårare att uppfostra än rottisen....
Men jag arbetar på det *s*

Haha..har själv fått börja erfara det. En kinesisk nakenfis som ligger o sprattlar på rygg var 10:e m under promenaderna för att inte anfalla bilar, gaffla mot människor och kasta sig efter cyklister. Ska väl tilläggas att det ligger tidigare sociala problem bakom.

Småhundar är nog svårare att handsaks med känns det som! :o
 
Sv: Småhundar

Jag har själv småhundar och har, i mitt tycke, hyffsad pli på dem.

Men är det inte så att om en stor hund missköter sig som en del odrägliga småhundar gör, blir den avlivad pga att den då är farlig.
Och att de stora hundarna, för det mesta, uppfostras bättre från början, just för stt de inte går att ta under armen och gå iväg med om de blir jobbiga som vuxna.

Syns om inte annat på hundstallen som omplacerar hundar sällan det är småhundar där.
 
Sv: Småhundar

Fast nu tror jag knappast att det var arbetande småhundar som TS menade, utan mer sällskapshundar!
 
Sv: Småhundar

Det är nog en diskussion i sig, vilka småhundar som behöver arbeta och inte. I mitt tycke ett mycket fåtal hundar. Tråden handlade ju som jag förstod det, faktiskt om varför många småhundar inte är uppfostrade. Det inkluderar anser jag, mindre hundar som inte får den stimulans de behöver - just för att de är små ....
 
Sv: Småhundar

Arbetande hundar är säkerligen uppfostrade...för hur ska de kunna arbeta utan uppfostran ??

Det det gäller är ju de som skaffar en liten hund, dvs småhund och låter den bete sig hur den vill. För om en småhund skäller eller hoppar så anses det i stora drag som gulligt.
 
Sv: Småhundar

Det är klart du inte gillar folk som dra alla över en kam...MEN när merparten har bjäbb hundar så gör man ju det. Handlar egentligen INTE om en ras, utan småhundfenomenet.
 
Sv: Småhundar

Det är klart du inte gillar folk som dra alla över en kam...MEN när merparten har bjäbb hundar så gör man ju det. Handlar egentligen INTE om en ras, utan småhundfenomenet.

Ja, fast då får du då inse att du drar alla över en kam och det inte stämmer på alla, för såhär skrev du

"Så frågan är: Varför uppfostrar inte folk sina småhundar ?"

Varför uppfostrar inte VISSA folk sina småhundar, borde då vara en korrekt fråga.

Om jag vill sätta en hundgrupp i facket som ouppfostade hundar, så hade jag satt blandraser. För jag har träffat fler ouppfostarade blandraser än småhundar. Men jag fattar att långt ifrån alla blandraser är ouppfostrade, så jag skapar ingen sån tråd.

Det är klart man inte gillar folk som drar allt över samma kam. Kolla på "kamphundar". Dom drar många över samma kam. Hur roligt är det att höra för någon som har en uppfostrad och trevlig amstaff t ex.
 

Liknande trådar

0
Hundhälsa Jag och min kille tar hand om en rottweiler och en chihuahua åt min moster för hon jobbar så mycket. Vi tar alltså hand om dom ca 5...
Svar
18
· Visningar
4 648
Senast: 0000
·
Övr. Hund Jag vet att ämnet är gammalt som gatan, men jag kan för mitt liv inte förstå att folk inte tänker bättre, eller tänker överhuvudtaget...
Svar
15
· Visningar
994
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund I går kväll när jag kvällsrastade min hund, så blev hon attackerad av en Rottis. Rottisen som var bra stor var givetvis lös och kom...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 247
Senast: bernersennen tjalle
·
Övr. Hund Gammal hund - blivit \'bjäbbig\'? Lilla blandisvovven (cavalier x papillon) blir 13 år i maj. Har sina krämpor och skavanker men inget...
Svar
4
· Visningar
2 598
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp