småhundsägare noll respekt?

Sv: småhundsägare noll respekt?

Haha, nej det har jag faktiskt aldrig gjort ;) Såå hård brukar ja inte vara :p

Det har inte alls med storleken på hund att göra. Det är väl bara att ta tag med tummen och pekfingret. Det handlar ju inte om att göra illa hunden eller ruska den i kinderna. Utan att hålla fast den. Vissa stora går inte heller att ta i kinderna utan det räcker med ett: Hörru du... med barsk röst och samma resultat uppnås som om jag hade tagit tag i kinderna i en mindre känslig hund.

Men det verkar som om småhundsägare har svårare att ta en konfrontation med sina hundar för att den är liten till storleken och att det är lättare att lyfta upp den eller hala in den. Jag tycker att det är lika viktigt med en hund som vet hut vara sig den är stor eller liten. Och tyvärr är det väldigt många hundägare som inte är "hundmänniskor" ute på allmänna platser som inte vill, vågar eller har kunskapen hur man gör när man ska lära hunden vad som är okej och inte. Ofta är den här hundägaren en tant i övre medelåldern som har en ganska liten hund. Tyvärr kan det här leda till tråkigheter som i värsta fall leder till döden för hennes "älskling".

Det har inte alls med storleken på hund att göra. Det är väl bara att ta tag med tummen och pekfingret. Det handlar ju inte om att göra illa hunden eller ruska den i kinderna. Utan att hålla fast den. Vissa stora går inte heller att ta i kinderna utan det räcker med ett: Hörru du... med barsk röst och samma resultat uppnås som om jag hade tagit tag i kinderna i en mindre känslig hund.
Ja det lät nog lite mer barskt än vad det var. Jag brukar köra med den arga rösten, och nackskinnet mest, eller örat...Men som sagt är det inte så kul då när andra folk i ens omgivning tycker man är elak, djurplågare och inte tillräckligt snäll...tyvärr...
Antingen har manb inte pli på sin hund för att man inte säger till den när den gör fel....eller så är man världens djurplågare bara för att man gör det...
Tyvärr är det lite så här där jag bor :( :crazy:

Det tror jag inte. Jag tillrättavisar mina små hundar om det behövs. Även ifall folk tittar etc. Många småhundsägare är rädda för vad andra människor ska säga ifall de tar tag i sin lilla hund, men det skiter jag fullständigt i.

Dessutom kan jag lova dig att min chihuahua har mer social kompetens än de flesta stora hundar jag träffat.

Det tror inte jag heller. Tror det är rätt lika i procent mellan olika storleksgrupper.

Inte för att jag någonsin tar min hund i kinderna. örona är stora och fina att hålla lite lätt i om han tappat bort fokus totalt :angel:

Det tror jag inte. Jag tillrättavisar mina små hundar om det behövs. Även ifall folk tittar etc. Många småhundsägare är rädda för vad andra människor ska säga ifall de tar tag i sin lilla hund, men det skiter jag fullständigt i.

Dessutom kan jag lova dig att min chihuahua har mer social kompetens än de flesta stora hundar jag träffat.

Det är vi ju verkligen fler som gör :) Jag behandlar mina som om de vore stora hundar, det faller sig naturligt eftersom jag under hela mitt liv bara haft stora innan jag skaffade chihuahua.

Här i kvarteret finns ett gäng hundar som borde uppfostras, värst är en dvärgpinnekorsning men det är verkligen ägarfel, sen finns det en staffe som tyvärr får gå lös på lite väl långt avstånd från husse för att det ska kännas bra, och ett par ridgebacks som gärna visar garnityret.

Det finns ett par rabiata till i området men deras ägare verkar verkligen jobba med problemet, går undan ett antal meter bort när man möter osv. De stör mig inte alls. Ägarna låter inte hundarna komma så nära o då skiter jag i att hundarna är griniga för jag känner mig trygg med att ägarna vet vad de har i kopplet.

De riktiga påhopp vi råkat ut för senaste halvåret är av en huskey o en dvärgpinne. 50-50 stor o lite alltså. Men visst finns det många småhundsägare som tycker allt är ok för hunden "är så liten". Puckon.

I en sådan situation hade jag lagt ner den andra hunden på marken för att tala om att det inte var okey att den gick till attack mot din flock.
Såna där små har en förmåga att pipa/skrika när dom blir handgripligen tillsagda men så länge men inte gör något skadande så är det bara dens självförtroende som får en touch. Lägg ner den med ett bestämt grepp på rygg och säg skarpt "Nej!".

Sen ropar du till dig den andra ägaren och säger åt den att koppla sin lilla odåga!

Jag är själv småhundsägare men tolererar lika lite att han tar sig friheter som jag skulle tolererat en stor schäfer.
Liten som stor, dom ska ändå ha uppfostran är min åsikt!
Även om folk reagerar mer när jag säger ifrån åt min lille än när jag sa ifrån åt min gamle schäfer.
Kvittar - uppfostran och respekt till flockledaren ska finnas, för hela flocken och annan omgivnings skull!

Jag med tre småhundar tycker prexis tvärtom.
Jag kan nog inte komma på en endaste gång när jag mött en lös attackerande småhund, men stora kan jag göra en liten lista.
Det är definitivt inte roligt när en hund i + 40 kg klassen kommer dånandes oavsett om den är snäll eller inte.
Och jag kan nog räkna på En tumme de storhundar som kan umgås med en liten hund!!!
Det ska alltid jagas eller slås efter med tassarna, tacka för den att de små blir rädd/får panik och alla vet hur en hund i panik reagerar!

Kan göra en liten jämförelse, hade en supersnäll häst i 600 kg klassen som bara älskade att leka och fara runt med hundar i hagen.
Toksnälla avsikter men de hundar som inte var van fick panik, försvarade sig eller drog iväg som en blixt!
Hur stor hunden än var så reagerade den prexis som en liten hund gör vid ett storhundsmöte och i detta fall blir ju storleksproportionen den samma...

Sen tycker jag det är rätt fegt att skylla på den andra hunden om min egen inte kan uppföra sig.
Jag har tre stycken, vilket gör en liten flock, men jag som flockledare accepterar inte att mina hundar reagerar på mötande hund, oavsett om den tyst stirrar, skäller så fradgan flyger eller nått annat.
Mina hundar passerar i kontakt med mig och litar på att jag löser situationen, inte dom!

Så lösa hundar eller hundar som inte kan uppföra sig...det beror INTE på om dom är stora eller små!

De flesta storhundsägare i min närhet, är prexis som du upplever småhundsägare.
Ingen korrigering alls utan man står där så förnöjt och lutar sig bakåt i kopplet lite småleendes som för att se om mina småttingar ska reagarear.
När reaktion uteblir brukar det komma nån kommentar som -oj dom är inte skälliga, eller vad trevliga småhundar...
Har sån lust att varje gång svara - ja tyvärr kan man ju inte säga det samma om din...men lusten blir aldrig handling.

Det andra lustiga är, att när man har med sig mammas relativt stora schäfer, då blir situationen plötsligt en helt annan.
Hundar kopplas och korrigeras och man går åt sidan och är ordentliga hundägare, och ändå tror jag mammas vovve är snäppet mesigare än mina små =)

Det andra lustiga är, att när man har med sig mammas relativt stora schäfer, då blir situationen plötsligt en helt annan.
Hundar kopplas och korrigeras och man går åt sidan och är ordentliga hundägare, och ändå tror jag mammas vovve är snäppet mesigare än mina små =)

Jag funderar lite på om det här är den springande punkten. Att folk drar sig för att släppa fram stor hund till stor hund, det kanske är därför som jag med schäfer tex inte möter så många som sumpar fram stora hundar. Dock blir jag inte klok på alla de med små hundar som glatt gör det samma, jag skulle vara rädd för att få min lilla hund skadad. De vet ju inget om de stora hundar de möter.

Säkert tillhör du en minoritet. För som jag skrev; jag har aldrig sett någon hundförare ta tag i kinderna på sin lilla hund och läsa lusen av den under de 16 år som jag har haft egen hund. Men har jag sett det åtskilliga gånger vid korrigeringar av stora hundar. Däremot skiljer sig inte berömmandet och belöningen av olika storlekar på hundar.

Hur många småhundar träffar du då på? Inte kan det vara många om du inte ser tillrättavisningar av småhundar.
(Dock finns det, i alla fall på min hund, betydligt bättre sätt att få som man vill än att skälla ut den. Be om kontakt till exempel).

Kicki: Att jaga och slå med tassarna är ju sätt som många (de flesta?) hundar leker på, oavsett storlek.

Nu har jag ju både stora och små hundar och jag skulle aldrig ta tag i någons kinder i "korrigerings-syfte"!!
Vad skulle det fylla för funktion?

Jag ogillar ALLA hundägare som låter sina ohyfsade hundar OAVSETT storlek springa fram till mina!

Däremot så erkänner jag glatt att min lilla hund inköptes för att vara först och främst soff- och sängvärmare! INTE som träningshund!
Jag har inte alls samma detalj-koll på henne som jag har på mina stora, men det beror ju helt på MEJ och inte på hunden.
Min bristande kontroll av henne innebär dock inte att hon får springa "vind för våg"! Däremot att hon gärna får agera störning och springa runt och vara "ivägen" när vi tränar lydnad samt att jag inte kräver samma stadga av henne som av de andra.

/Swat

Nu har jag ju både stora och små hundar och jag skulle aldrig ta tag i någons kinder i "korrigerings-syfte"!!
Vad skulle det fylla för funktion?

Jag ogillar ALLA hundägare som låter sina ohyfsade hundar OAVSETT storlek springa fram till mina!

Däremot så erkänner jag glatt att min lilla hund inköptes för att vara först och främst soff- och sängvärmare! INTE som träningshund!
Jag har inte alls samma detalj-koll på henne som jag har på mina stora, men det beror ju helt på MEJ och inte på hunden.
Min bristande kontroll av henne innebär dock inte att hon får springa "vind för våg"! Däremot att hon gärna får agera störning och springa runt och vara "ivägen" när vi tränar lydnad samt att jag inte kräver samma stadga av henne som av de andra.

/Swat

(min fetstil)

:bow: Håller med fullständigt!!

/MosterMia, också ägare till både småhund och storhund ;)

För den lilla hunden är det inte lek!
Det gör fruktansvärt ont och är ångestladdat att bli nedslagen över ryggen, och kan ge både men och skador för livet.
Ingen av storhundarna i våran bekantskapskrets leker med små hundar på ett sådant vis.
Man måste lära sina stora hundar om vad som är tillåtet och inte med en liten hund och det går!

Men så är det tyvärr ofta. Storhundsägaren tycker det är så gulligt när deras hund far och jagar en liten med tassarna och sen tycker man den lilla är tvär och bjäbbig.
Den stackaren har väl dödsångest...

Att små hundar skäller och lever rövare mot stora, beror nog ofta på att dom just fått detta bemötande av större hundar.
Klart dom är rädd!
Vad förknippar dom storhunden med? Skräck och smärta!
Oavsett hur välmenande den stora hundens hälsningsinviter med tassarna är!!!
Lär man stora hundar att inte skrämma slag på de små, och man lär små hundar att stora är helt ok och att dom får träffa just rätta storhunden så brukar det fungera.
Mina små får inte umgås med stora hundar som inte kan småhundar, men kanske därför jag har tre underbara små som älskar alla hundar oavsett storlek
30784367.jpg

Kunde varit jag som skrev det där, så jag lånar dina ord. Har inte alls lika bra koll på min lilla som på den stora, just för att jag inte behöver det, jag ska inte tävla elelr så med henne. Vilket dock inte säger att hon får göra vad som helst, hon får inte springa fram till folk elelr beté sig hur som för det.

Det där är nog väldigt olika i så fall. Har varit med om lek på många olika sätt men aldrig att min hund piper eller säger ifrån för att det gör ont. Då har han ändå rätt lätt för att pipa till om det skulle göra ont i andra situationer.

Frågan jag ställer mig är om det verkligen är en vanlig lekinvit om hunden lägger tassen på så att det gör riktigt ont?

Givetvis måste man lära hundarna (de större) att vara försiktigare om problemet finns där, det är inte det jag ifrågasätter :)

KL!!

Tips till alla "småhundsägare"!

Det finns faktiskt en sak som snabbt och snyggt förhindrar näst intill alla "fula påhopp" på ens lilla hund!
Oavsett om påhoppen sker av främmande hundar ELLER främmande personer som "bara vill klappa den lilla, söta hunden!"

Nämligen: MINST TVÅ EGNA STORA HUNDAR! :D :) :D

Vid ett par tillfällen har främmande hundar - iof med vänlig inställning - "tagit sikte" på min lilla hund. Dessa hundar har dock ALLTID avbrutit sina "närmanden" när två, tre eller fyra 30+ kilos hundar slutit upp vid hennes sida ;)

Och exakt samma effekt brukar det faktikst bli på "Nej-men-vilken-liten-söt-man-vill-ju-bara-äta-upp....."-personerna! :D

/Swat

Hahaha, ja det vore ju något :D

*KL*

Måste bara berätta om en hundägare jag mötte i höstas:
Det kom en tant med två små blandrashundar. Jag stod mellan flera gångbanor på en öppen gräsyta och tränade kontakt med min hund när tanten kom. Hon stannar och glor på oss och hennes hundar skäller och beter sig och hon sliter och rycker i dem samtidigt som hon skriker åt dem. Min hund är tyst, tittar som hastigast på vad som händer och håller full fokus på mig. Efter ett tag ropar tanten något till mig, men jag hörde inte vad hon sa så jag frågade henne om hon försökte fråga mig ifall hundarna skulle få hälsa, eller vad hon ville. Då tycker jag att hon svarar att "Du får komma hit", varpå jag tar några steg mot henne för att vi ska kunna prata så man hör vad som sägs. Då får tanten något ryck och börjar skrika och vifta, pekar och skriker att vi ska gå bort, DIT (hon pekar vart). Alltså, hon stannar på gångbanan och ska bestämma att vi ska gå bort från den lilla gräsplätt på gräsplanen där vi stod först. Det är ändå en stor öppen gräsyta så att det är knappast så att vi kan ha stått ivägen. Jag blev ganska sur, men gick ändå. När jag vänder mig om ser jag tanten göra en 80 graders sväng från gångbanan, gå rakt över gräsplätten och precis över samma grässtrån(!) som vi stått på. Sedan fortsätter hon rakt upp i en kulle där det finns en leksplats, och trots att gångbanan går förbi lekplatsen och det finns bra många fler sätt att ta sig till lekplatsen på än att köra bort oss för att få trampa på samma grässtrån som vi stått på. Usch vad jag blev arg! :mad:

Jag stöter på ungefär lika många stora som små, lösa hundar. En liten lös dvärgschnauzer vars daghusse gör mig fullkomligt galen! Det är en hanhund som alltid går lös, den rymmer och springer fram till ALLA hundar den ser. Den blev påflugen av en större hund när gubben lämnade den utanför sin trappuppgång helt ensam, men den blev inte skadad, men inte lärde sig gubben något av det. Ibland kommer gubben och säger att "han är här någonstans, han lyssnar lite dåligt nu när det finns löptikar i området"... Idioter finns och de har både stora och små hundar helt enkelt.

Hur många småhundar träffar du då på? Inte kan det vara många om du inte ser tillrättavisningar av småhundar.
(Dock finns det, i alla fall på min hund, betydligt bättre sätt att få som man vill än att skälla ut den. Be om kontakt till exempel).

Kicki: Att jaga och slå med tassarna är ju sätt som många (de flesta?) hundar leker på, oavsett storlek.

Kan tyvärr inte ge dig ett antal men jag jobbar på Östermalm i Stockholm och där är de små hundarna väl representerade. Är på brukshundsklubben varje vecka och har stall där folk tar med sig sina hundar och bor bredvid en gång- och cykelbana som används till promenadstråk för ett stort villaområde med många hundägare så en hel del är det.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 105
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker... 23 24 25
Svar
492
· Visningar
39 113
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag och min sambo har ett för mig STORT problem med vår BC på 3 år fyllda. Vi har väldigt mycket promenadvägar härikring där vi bor och... 2
Svar
31
· Visningar
5 403
Senast: lil-sis
·
Övr. Hund Hur gör man egentligen när man möter en lös hund? Visst är det lag på att man måste hålla hunden kopplad? Iallafall i bostadsområden...
Svar
13
· Visningar
1 624
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka