Bukefalos 28 år!

"Smaka på din egen medicin"

Jegra

Trådstartare
\"Smaka på din egen medicin\"

... sa medryttaren till mig tidigare i våras. Hon tyckte att jag skulle strunta i all dressyr och rida ut, ett råd jag ger till mina egna elever lite titt som tätt. "Går inte!" sa jag. "Jag lyckas ändå jobba, även om jag rider ut." Envis, jag? :o

Nåväl, idag var en sån där dag där jag bara ville rida ut, så jag tog grimman, och klättrade upp. Var ute drygt en timme, busred längs en gräsväg och skrittade sedan genom skogen hemåt. Satt och bara upplevde hans rörelser, gjorde mitt bästa för att hela tiden sitta mitt över honom och i balans. Att inte hindra hans rörelser så att han höll så jämna steg som möjligt över stock och sten.

En nyttig övning, inte minst för min korsrygg som nu hotar med att gå i strejk i morgon. :crazy:

Det var länge sedan jag verkligen njöt av att vara ute i skogen, en så ljuvlig sommarkväll! Enda "vettiga" jag lyckades åstadkomma var en högeröppna i galoppen (och den blev riktigt hyfsad :D). Att rida kravlöst, och bara uppleva hästen, är något jag tror vi skulle göra lite till mans då och då, det är så lätt att hamna i "prestationsträsket"...

Go'natt!
 
Re: \"Smaka på din egen medicin\"

haha! beat ya'to it! Har gjort precis det i en vecka! Jag kom på en annan "övning" som var helnyttig när vi var ute, jag stod i fältsits (HÄDERSKA!!) i trav, och koncentrerade mig på att hålla mig själv BLICK stilla och bara fjädra i alla leder, svårt men nyttigt!
Något jag låter mina ridskolelever göra jämt, men jag glömmer av det själv :o

Men du tjejen, har du tänkt på en sak? Att sitta och känna efter rörelser och det är OCKSÅ jobb, för oss ;)
Så vi har ännu kvar att rida utan att TÄNKA ETT DUGG!!
 
Re: \"Smaka på din egen medicin\"

*darn*

Fast SÅ mycket tänkte jag inte på vad jag gjorde, jag njöt mest faktiskt. :-) (Och jag tänker baske mig inte stå i fältsits utan sadel! ;-))

I morgon är det nog dags för engelska, gamla, gamla hoppsadeln och lite cantring. Han har skaffat sig en duktig mage i sommar. :-/
 
Re: \"Smaka på din egen medicin\"

*skratt* inte? men..men.. det får juh mina ungar göra!!
Nä, jag förstår dig, det går men är fasiken ingen njutning :) Luke har fått "valkar" fast han knappt sett gräs ännu, får nog göra dig sällskap på cantringen...
 
Re: \"Smaka på din egen medicin\"

Vad e det för oförskämd medryttare du har? :mad: ;)

Men JÖSSES!!! En hel ridtur. :eek:
Det e ju nästan så jag e lite stolt över dig.. :D
 
Re: \"Smaka på din egen medicin\"

. Satt och bara upplevde hans rörelser, gjorde mitt bästa för att hela tiden sitta mitt över honom och i balans. Att inte hindra hans rörelser så att han höll så jämna steg som möjligt över stock och sten.
Men varför inte leta efter samma känsla även när du "dressyrar"? Jag tycker det lät bra mycket nyttigare än att hela tiden ha en massa prestationskrav och stress på sej... *huva*

All min ridning går ut på det där numer :) - kanske beror det på att fålarna är såpass "svårskolade", eller så är det nåt annat. Men jag ser absolut inga motsatsförhållanden i att njuta -bara sitta och följa med, och att rida dressyr. Det är samma sak för mej!
 
Re: \"Smaka på din egen medicin\"

Det är för mig en väldig skillnad att rida känslan och att bara uppleva den. Att inte påverka hästen utan följa dess rörelser när den själv väljer väg - jämfört med att arbeta, där är det ju också följsamhet som krävs men det är en väldig skillnad för i den följsamheten är det jag som anger takt, tempo och riktning.

Jag ser inte dressyrandet som ett krav, det njuter jag verkligen av, men det senaste året har jag haft bekymret att även om jag rider ut och VILL koppla av så är jag där och pillar, känner, påverkar och arbetar. Jag har inte lyckats bara rida ut och vara, men igår gjorde jag det och det var så mysigt.
 
Re: \"Smaka på din egen medicin\"

Ja, du ser vad jag får stå ut med! :D

Det är en härlig känsla att bara rida med grimma och ett grimskaft, och så fara runt i skogen och bara leka. :-) Man får ju onekligen perspektiv på ridningen.
 
Re: \"Smaka på din egen medicin\"

Jo visst e det.

O leka e ju nått han e ganska bra på oxå.
Kast med liten medryttare e nått som han har blivit riktigt duktig på. :D

Vi får försöka planera in massage nån dag oxå. Inte för att det hjälper så mkt mot den växande kalas kulan. men det e definitivt dax för det.

O så som det lät på dig ang. ländryggen, så e det kanske dags att ta en omgång på dig med. :)
 
Re: \"Smaka på din egen medicin\"

åhh det eså mysigt att rida ute och busa med hästarna, måste vara på min vakt med mitt hbl bara han e inte riktigt säker ute för det är SPÖKEN!!!!!!! överallt :rofl: :D

brukar bara träna ute på gärdet eller i manegen annars när vi rider ut så kräver ja inget jobb.
blir snurrig lyssnar på musik samtidigt som ja skriver så jag skriver fel hela tiden :crazy: :rofl:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 547
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 410
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 980
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 028
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp