Smaklig blötmat

Wysiwyg

Trådstartare
Mammas 16-åriga huskatt blir förstoppad och tappar matlusten till och från. Är kollad av vet gånger flera utan annat fynd än förstoppning. Behandlas nu med Lactulos en gång per dag eller ibland kurer på tre doser per dag.

När hon tappar matlusten funkar Orijen torrfoder jättebra. Kruxet är ju bara att torrfoder inte är så bra för förstoppningen.. Köpte blötmat speciellt för äldre katter från Royal canin igår men de påsarna äter hon inte. Hon äter pussi portionspåsar vanligtvis.

Förslag på riktigt smakligt blötfoder?
 
Tycker hon inte om Pussi längre? Mina äter i princip bara Sheba tonfisk, men det är ju inte ett fullfoder. Gourmet gold lax går ner med, men där äter dom, går därifrån, går tillbaka och äter lite senare osv.
 
Mammas 16-åriga huskatt blir förstoppad och tappar matlusten till och från. Är kollad av vet gånger flera utan annat fynd än förstoppning. Behandlas nu med Lactulos en gång per dag eller ibland kurer på tre doser per dag.

När hon tappar matlusten funkar Orijen torrfoder jättebra. Kruxet är ju bara att torrfoder inte är så bra för förstoppningen.. Köpte blötmat speciellt för äldre katter från Royal canin igår men de påsarna äter hon inte. Hon äter pussi portionspåsar vanligtvis.

Förslag på riktigt smakligt blötfoder?


Vad har ni testat? Mina lever på bozita mjukmat, det funkar för oss. Finns olika smaker, i tetra så väldigt lätt att hantera.

Ska de få lyxmiddag får de Sheba mousse.

Mjau? Applaws?
 
Mammas 16-åriga huskatt blir förstoppad och tappar matlusten till och från. Är kollad av vet gånger flera utan annat fynd än förstoppning. Behandlas nu med Lactulos en gång per dag eller ibland kurer på tre doser per dag.

När hon tappar matlusten funkar Orijen torrfoder jättebra. Kruxet är ju bara att torrfoder inte är så bra för förstoppningen.. Köpte blötmat speciellt för äldre katter från Royal canin igår men de påsarna äter hon inte. Hon äter pussi portionspåsar vanligtvis.

Förslag på riktigt smakligt blötfoder?
Är det utrett varför hon får förstoppning ?
 
Mammas 16-åriga huskatt blir förstoppad och tappar matlusten till och från. Är kollad av vet gånger flera utan annat fynd än förstoppning. Behandlas nu med Lactulos en gång per dag eller ibland kurer på tre doser per dag.

När hon tappar matlusten funkar Orijen torrfoder jättebra. Kruxet är ju bara att torrfoder inte är så bra för förstoppningen.. Köpte blötmat speciellt för äldre katter från Royal canin igår men de påsarna äter hon inte. Hon äter pussi portionspåsar vanligtvis.

Förslag på riktigt smakligt blötfoder?
Prova lägg Orijen i blöt?
 
Tycker hon inte om Pussi längre? Mina äter i princip bara Sheba tonfisk, men det är ju inte ett fullfoder. Gourmet gold lax går ner med, men där äter dom, går därifrån, går tillbaka och äter lite senare osv.

Jodå hon äter pussi när hon är "som vanligt". När hon får sina episoder att hon inte vill äta så verkar inte pussi smaka.

Vad har ni testat? Mina lever på bozita mjukmat, det funkar för oss. Finns olika smaker, i tetra så väldigt lätt att hantera.

Bozita, Mjau och Appalaws har vi testat tidigare. Hon vill inte ha dem ens när hon äter ordentligt. ;)

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_vatfoder/cosma/cosma_original/250500

Det här är ett våtfoder båda mina katter tycker om, det är riktiga köttfibrer i det och inte formpressade bitar eller mousse :) Observera dock att kyckling inte är ett helfoder. Det ger jag mina katter. Råkade beställa fisk en gång, gav bort till en kompis vars katter älskade det

Tack för tips!
 
Uppblött torrfoder bör inte stå så länge, tänk på det. Mina har aldrig tyckt om uppblött torrfoder, hoppas ni har bättre tur ❤
 
Har du provar MUSH? Mina blir som rovdjur när jag ska servera en bulle var. De måste ha nåt i magen innan annars blir dom olidliga
 
Har du provar MUSH? Mina blir som rovdjur när jag ska servera en bulle var. De måste ha nåt i magen innan annars blir dom olidliga

Jag hade velat ge mush men mina blir så matfixerade monster att det inte går :eek:

Ger just nu ett blött veterinärfoder från RC, gastro intestinal, och det verkar vara bland det godaste som finns för tom blötmarsvägraren som motstått 14 års försök till omvändning äter det glatt. Dyrt som skam dock.
 
Mammas 16-åriga huskatt blir förstoppad och tappar matlusten till och från. Är kollad av vet gånger flera utan annat fynd än förstoppning. Behandlas nu med Lactulos en gång per dag eller ibland kurer på tre doser per dag.

När hon tappar matlusten funkar Orijen torrfoder jättebra. Kruxet är ju bara att torrfoder inte är så bra för förstoppningen.. Köpte blötmat speciellt för äldre katter från Royal canin igår men de påsarna äter hon inte. Hon äter pussi portionspåsar vanligtvis.

Förslag på riktigt smakligt blötfoder?

Varför kan hon inte äta pussis blötfoder om hon nu gillar det ? Allt blötfoder som går är bättre än inget . Bra att ni ger laktulos 😄
 
Jag hade velat ge mush men mina blir så matfixerade monster att det inte går :eek:

Ger just nu ett blött veterinärfoder från RC, gastro intestinal, och det verkar vara bland det godaste som finns för tom blötmarsvägraren som motstått 14 års försök till omvändning äter det glatt. Dyrt som skam dock.

Provat vanlig köttfärs eftersom de gillar musch ? 😄
 
Låter som mina 3 .. De är väldigt kräsna, det är i perioder de äter vissa matsorter .. Vi har nog prövat allt från Pussi, Mjau , Applaws , Bozita osv. Försöker varva lite då äter de. Men vissa saker är godare en annat och rå mat eller liknande äter de inte ;) Tror jag uppfostrat tre små matmonster .. Men godast här är Whiskas kyckling blöt mat, de går ned även när de är griniga på mig även den äldsta kissen 16 år äter gärna då. Annars äter de spannmålsfritt torrfoder från granngården.
 
Provat vanlig köttfärs eftersom de gillar musch ? 😄

Nej tack, det räcker med att ha galet ylande utanför köksdörren (numera med djupa klomärken) när jag skär kyckling. :meh:
Första katten kunde äta kycklingvingar och få barf och ändå skilja på sin mat och min, men jag inser såhär i efterhand att han var ett mildsinnat unikum i koratvärlden. Eller så ansåg han att jag inte hunnit dit i min läroplan som kattägare än. Den ständiga utmaningen är att hitta något som är tillräckligt gott för att ätas upp direkt men inte så gott att de är beredda att gå över (mitt) lik för att få det NU!
 
Nej tack, det räcker med att ha galet ylande utanför köksdörren (numera med djupa klomärken) när jag skär kyckling. :meh:
Första katten kunde äta kycklingvingar och få barf och ändå skilja på sin mat och min, men jag inser såhär i efterhand att han var ett mildsinnat unikum i koratvärlden. Eller så ansåg han att jag inte hunnit dit i min läroplan som kattägare än. Den ständiga utmaningen är att hitta något som är tillräckligt gott för att ätas upp direkt men inte så gott att de är beredda att gå över (mitt) lik för att få det NU!
Fast om de får sån mat vänjer de sig att ta det lugnt också 😄
 
Fast om de får sån mat vänjer de sig att ta det lugnt också 😄

Nope. Jag har fött upp två av tre själv. De är uppvuxna på barf. I vuxen ålder går det inte längre. De (eller åtminstone en av dem) hetsäter, och ägnar hela dagarna åt att stå i köket och skrika. Han är tyvärr ganska kraftigt överviktig trots minimala portioner av enbart bozita, så det finns inte utrymme för smakligare mat där. De andra två är små honor som serveras precis hur mycket de vill, men håller idealvikt genom att röra sig. Fetknoppen skulle helst sova i matskålen, han måste vara en bortbyting. :devil:

Den som äter gastro intestinal gör det pga sjukdom, men hon har vägrat blötmat hela livet. Jag har lyckats ställa om alla jag köpt (ungarna får som sagt lära sig från början), men hon har alltid hållit sig på undervikt i så fall, bara petat i sig så mycket att hon inte tynat bort helt. Därför har hon fått äta torrfoder tills nu. Är hemskt tacksam att gastro intestinal funkar, och hon kommer förmodligen behöva det livet ut så det får väl kosta då. Har hon gått 14 år utan ett enda veterinärbesök tidigare så är det gott nog.
 
Nope. Jag har fött upp två av tre själv. De är uppvuxna på barf. I vuxen ålder går det inte längre. De (eller åtminstone en av dem) hetsäter, och ägnar hela dagarna åt att stå i köket och skrika. Han är tyvärr ganska kraftigt överviktig trots minimala portioner av enbart bozita, så det finns inte utrymme för smakligare mat där. De andra två är små honor som serveras precis hur mycket de vill, men håller idealvikt genom att röra sig. Fetknoppen skulle helst sova i matskålen, han måste vara en bortbyting. :devil:

Den som äter gastro intestinal gör det pga sjukdom, men hon har vägrat blötmat hela livet. Jag har lyckats ställa om alla jag köpt (ungarna får som sagt lära sig från början), men hon har alltid hållit sig på undervikt i så fall, bara petat i sig så mycket att hon inte tynat bort helt. Därför har hon fått äta torrfoder tills nu. Är hemskt tacksam att gastro intestinal funkar, och hon kommer förmodligen behöva det livet ut så det får väl kosta då. Har hon gått 14 år utan ett enda veterinärbesök tidigare så är det gott nog.

Jag menade mest att det är ju ingen större skillnad ang dyrt MUSH och tex billig köttfärs i sammanhanget om man endast ger katterna sånt som komplement 👍
 
Jag menade mest att det är ju ingen större skillnad ang dyrt MUSH och tex billig köttfärs i sammanhanget om man endast ger katterna sånt som komplement 👍

Du har inte förväxlat mig med TS nu, eller har jag helt missat något? Jag har inga problem med priset på mush? Jag kan inte ge det för att mina katter inte kan hantera att äta rått. Hade jag kunnat ge rått som tillskott hade jag i första hand gett ben, eftersom tuggande är något som är svårt att ersätta. Nu får de klara sig utan eftersom jag upplever att matstress och fixering är värre för dem än uteblivet gnagande.

Har btw inga som helst planer på att byta foder. Mina katter får bara blötmat. Friska katter äter Bozita, katt med behov av specialfoder får det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 334
Senast: Tarnin
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: Liten
·
Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
757
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp