Smakligt krafftfoder?

maria_b

Trådstartare
Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar fort på maten.

Jag får inte i henne mer än 15kg hösilage, torrsubbstans 76% per dag. Hon får hur mkt hon vill men mer än det lämnar hon. Detta hösilage tycker hon ändå om, i höstas fick jag i henne ännu mindre. Hon pillar även lite med fröhalm men blir nog max nått kilo per dag.

Jag har prövat att ge lussern, betfibermix, hippo alfta grow och hippo alfa action, samt olja. Hon äter det i 1-3 veckor, sedan tröttnar hon och struntar i krubbmaten. Under perioden som hon tycker om krafftfodret äter hon oftast mindre av hösilaget. Morötter har hon lärt sig äta och det har hon inte tröttnat på utan äter dagligen, så jag hoppas det går att hitta nått mer foder som behagar damen

Hon är tre i vår, en energisk dam som hellre gosar eller tittar på det som händer runt om än att äta. Jag behöver som sagt få upp henne i vikt. Jag har funderat lite på kornkross. Det får inte vara ett foder som sätter sig för mycket i huvudet. Hade ju såklart önskat att få i henne mer grovfoder.

Hon är kollad tänder o avmaskad.

Någon som har tips på smakligt foder i syfte att få upp hullet, som inte blir för hett mellan öronen?

Foderanalysen 76 i ts, energi 7.7MJ/kg 10.0MJ kg/ts, smältbart råprotein 51g/kg 66g/kg ts.
 
Mina har också gillat StHippolyt och Pavo.

Du kanske kan testa någon sorts mash som blöts i varmvatten? Brukar vara mums. Låter vara hur pass näringstätt det är, men brukar själv använda mash för att lyckas smyga i dem annat foder och det har fungerat bra. Finns i olika varianter och det går ju utmärkt att tillreda egen också.
 
Hur får hon grovfodret? Min ena slutade äta nästan helt som unghäst om hon fick fritillgång. Då åt hon någon halvtimme några gånger/dag bara. Fick hon däremot i givor så att hon hade hö i två-tre timmar och att det var slut någon timme eller två emellan givorna åt hon alltid upp allt. Ger jag hö på golvet inne äter hon max 0,5 kg men ger jag i småmaskigt hönät så äter hon max 2 kg. Resten ratas och sprids ut i boxen.
Man får vara lite experimentell med sådana hästar och testa diverse saker. Att det skulle fungera bättre att ge i småmaskigt hönät som ju för tankarna till att förlänga ättiden istället för att öka på intaget trodde jag inte på egentligen men det var värt att testa och det fungerade. Likaså att ge i givor, jag ville ju helst att hon skulle äta hela tiden både för att hon var tunn och för att hon växte så det knakade men hästarna vill ha det som de vill ha det och det är bara att anpassa sig.

Jag hade alltså i första hand testat olika sätt att ge grovfoder på. I andra hand hade jag blandat betfiber och lucern. Skivat morötter och blandat i. Har du tur så kanske hon äter det.
 
Till vår oroliga själ fick vi ändra fodringsrutinerna. Han fick en separat krubba ute och därmed gå själv, han ville ha koll på omgivningen medan han åt. Frukost inne ratades helt.

Inne hade han en krubba för lusernhack, och det var noga att man inte blandade betforen och riskli (blötmat) med det torra, då åt han inget.
 
@maria_b kornkross har ju ett ”mindre poppis rykte” osv i folkmun, med åsikter om smältbarhet etc.

Jag har mycket god erf av det genom alla år på hästar som behöver upp i hull , och även många andra mer renommerade. Det är smakligt och hästarna äter det gärna .

Jag har en ”småkräsen” häst sen många år, som även om den numera inte är svårfödd som den var som unghäst, ändå är relativt kräsen. Äter grovfodret långsamt, står gärna över/lämnar om den får för mycket, ratar en del kraftfoder specifikt osv. Även grejer som ren betfor eller en del krafts pelletsar trots att de har stor smaklighet. Känslig för olika smaker rent generellt - glöm tex extra salt i mat eller vatten oavsett liten mängd, äppeljuice i vattenhinken de gånger man behövt /velat få den dricka mera osv.

Jag ger mash sen några år - otroligt smakligt och då funkar även att blanda i lite betfor och selo-E tex. Vetekli och olja går att blanda i och allt slinker ner pga mashen. Han står och väntar på den efter ridning även om det dröjer innan han får den (han skippar då grovfodret totalt under tiden - mashblandningen är verkligen höjdpunkten tydligen) .

Kornkross i sak äter han som det är, utan blandande med ngt annat alls med iver. Även samtliga övriga hästar i stallet gör det.

(Jag har öht inte tagit värdena på din grovfoderanalys i beaktning i mitt svar).
 
Senast ändrad:
Hur får hon grovfodret? Min ena slutade äta nästan helt som unghäst om hon fick fritillgång. Då åt hon någon halvtimme några gånger/dag bara. Fick hon däremot i givor så att hon hade hö i två-tre timmar och att det var slut någon timme eller två emellan givorna åt hon alltid upp allt. Ger jag hö på golvet inne äter hon max 0,5 kg men ger jag i småmaskigt hönät så äter hon max 2 kg. Resten ratas och sprids ut i boxen.
Man får vara lite experimentell med sådana hästar och testa diverse saker. Att det skulle fungera bättre att ge i småmaskigt hönät som ju för tankarna till att förlänga ättiden istället för att öka på intaget trodde jag inte på egentligen men det var värt att testa och det fungerade. Likaså att ge i givor, jag ville ju helst att hon skulle äta hela tiden både för att hon var tunn och för att hon växte så det knakade men hästarna vill ha det som de vill ha det och det är bara att anpassa sig.

Jag hade alltså i första hand testat olika sätt att ge grovfoder på. I andra hand hade jag blandat betfiber och lucern. Skivat morötter och blandat i. Har du tur så kanske hon äter det.


Hon får i givor, jag har ju fått ”minska” ner till 15 kg, ger jag mer trampar hon runt det o då är det inte intressant längre

Betfiber o lucern kommer säkert funka en stund som det mesta, men hon har ju fått just betfiber o lusern innan, o hon har börjat rata det efter 1-3 veckor, dock gillar hon till en början så mkt är nyhetens behag, efter en längre tids uppehåll kan man testa igen men det blir ju inte hållbart o hålla på så. Jag har prövat skiva i små skivor morötter med o då ratar hon det, om de tär nerblandat i blötmaten. I torr krafft så sorterar hon ut det
 
Till vår oroliga själ fick vi ändra fodringsrutinerna. Han fick en separat krubba ute och därmed gå själv, han ville ha koll på omgivningen medan han åt. Frukost inne ratades helt.

Inne hade han en krubba för lusernhack, och det var noga att man inte blandade betforen och riskli (blötmat) med det torra, då åt han inget.

Min är lite tvärt om, hon äter som bäst när hon går med kompisarna i hagen. Hon gillar inte att vara själv i hagen heller. Helst står hon och äter ur samma hög som kompisarna. Hon är ju bara tre år så det sociala känns viktigt med. Hon får flera givor hö ute + fröhalm i hagen, tyvärr ej fri tillgång i hagen då de hon går med behöver begränsat med mat.
 
@maria_b kornkross har ju ett ”mindre poppis rykte” osv i folkmun, med åsikter om smältbarhet etc.

Jag har mycket god erf av det genom alla år på hästar som behöver upp i hull , och även många andra mer renommerade. Det är smakligt och hästarna äter det gärna .

Jag har en ”småkräsen” häst sen många år, som även om den numera inte är svårfödd som den var som unghäst, ändå är relativt kräsen. Äter grovfodret långsamt, står gärna över/lämnar om den får för mycket, ratar en del kraftfoder specifikt osv. Även grejer som ren betfor eller en del krafts pelletsar trots att de har stor smaklighet. Känslig för olika smaker rent generellt - glöm tex extra salt i mat eller vatten oavsett liten mängd, äppeljuice i vattenhinken de gånger man behövt /velat få den dricka mera osv.

Jag ger mash sen några år - otroligt smakligt och då funkar även att blanda i lite betfor och selo-E tex. Vetekli och olja går att blanda i och allt slinker ner pga mashen. Han står och väntar på den efter ridning även om det dröjer innan han får den (han skippar då grovfodret totalt under tiden - mashblandningen är verkligen höjdpunkten tydligen) .

Kornkross i sak äter han som det är, utan blandande med ngt annat alls med iver. Även samtliga övriga hästar i stallet gör det.

(Jag har öht inte tagit värdena på din grovfoderanalys i beaktning i mitt svar).


Jo jag funderar på o testa kornkross. Mash har jag funderat på med, men bara det inte blir att hon ratar det andra ännu mer för att hon helst vill ha mashen tänker att det kanske inte blir tillräckligt näringsmässigt i syfte o få upp vikten... sen är jag ju inte 100 på att mash går hem, betfor gillar hon inte alls... får testa mig fram, funderar även på o testa något foder i musliform, kanske går hem bättre?
 
Vi har två som vägrar äta betfor, men älskar mash. Så det är helt klart värt att testa. Om du är orolig att hon ska rata det andra fodret kan du väl blanda med mashen så gott det går och se om det funkar?

Jag gillar också kornkross för hästar som behöver få upp eller hålla hullet, men utan att ge dem energi som sätter sig direkt i huvudet.
 
Jo jag funderar på o testa kornkross. Mash har jag funderat på med, men bara det inte blir att hon ratar det andra ännu mer för att hon helst vill ha mashen tänker att det kanske inte blir tillräckligt näringsmässigt i syfte o få upp vikten... sen är jag ju inte 100 på att mash går hem, betfor gillar hon inte alls... får testa mig fram, funderar även på o testa något foder i musliform, kanske går hem bättre?

Mashen är ju så nära müsli du kan komma fast blött. Min äter alla tillskott när det blandas med mashen . Betfor är den inte intresserad av utan att det blandas med marsh eller kornkrosset.

Men vissa hästar gillar inte blött foder och då kan kanske muslin funka att blanda i tex mera kornkross i . Tycker dock sällan müsli i fråga om innehåll funkar i själva värdena på foderstaten på häst som behöver upp i hull - enklare med ”rena” foder - olja, havre, korn osv . Mashen jag ger har inget med övriga foderstaten att göra alls - fodrar endast i syfte att blanda i övrigt som den annars inte äter.
 
Vi har två som vägrar äta betfor, men älskar mash. Så det är helt klart värt att testa. Om du är orolig att hon ska rata det andra fodret kan du väl blanda med mashen så gott det går och se om det funkar?

Jag gillar också kornkross för hästar som behöver få upp eller hålla hullet, men utan att ge dem energi som sätter sig direkt i huvudet.
Det är värt att testa, mash o kornkross. Äter hon mashen kan jag nog få i henne olja med :)
 
Mashen är ju så nära müsli du kan komma fast blött. Min äter alla tillskott när det blandas med mashen . Betfor är den inte intresserad av utan att det blandas med marsh eller kornkrosset.

Men vissa hästar gillar inte blött foder och då kan kanske muslin funka att blanda i tex mera kornkross i . Tycker dock sällan müsli i fråga om innehåll funkar i själva värdena på foderstaten på häst som behöver upp i hull - enklare med ”rena” foder - olja, havre, korn osv . Mashen jag ger har inget med övriga foderstaten att göra alls - fodrar endast i syfte att blanda i övrigt som den annars inte äter.
 
Mashen är ju så nära müsli du kan komma fast blött. Min äter alla tillskott när det blandas med mashen . Betfor är den inte intresserad av utan att det blandas med marsh eller kornkrosset.

Men vissa hästar gillar inte blött foder och då kan kanske muslin funka att blanda i tex mera kornkross i . Tycker dock sällan müsli i fråga om innehåll funkar i själva värdena på foderstaten på häst som behöver upp i hull - enklare med ”rena” foder - olja, havre, korn osv . Mashen jag ger har inget med övriga foderstaten att göra alls - fodrar endast i syfte att blanda i övrigt som den annars inte äter.

Tänker att jag prövar mash o kornkross, äter hon det kan jag förhoppningsvis tillsätta olja med:)
 
Om du kan är ett tips att fodra henne utomhus.Vi har haft en nån som varit svårfödd, det har avhjälps med att vi gjort små foderhagar i hagen.Av någon anledning verkar (ialla fall våra) äta bättre ute speciellt när grannen eller de utanför foderhagen står utanför hungriga och mer än gärna skulle vilja in i foderhagen och äta;).Vi ger Lympos kraftfoder
 
Säger också mash! Vet några hästar som just inte gillat nån annan mat men som varit tossiga i mash. Kornkross ger jag dock inte mycket för. Det är svårtsmält med all sin stärkelse, så hästen ser tjockare ut men det är snarare svälld mage än att hästen lägger på sig hull.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 513
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 204
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 326
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp