Småknep el tips vid stallbygge?

V

veronican

Min stallkompis har en nära bekant som är bonde och som nu tänker bygga ett stall. Eventuellt ska jag också flytta dit när det blir klart och med mig några fler av mina nuvarande stallkompisar. Det är sagt att de som vill stå där får vara med och hjälpa till lite också, så går det snabbare och så blir det roligare :)

Bonden ska bygga om ett f.d. svinstall och han är väldigt öppen och tacksam för tips och idéer så allt blir så bra som möjligt. Takhöjden är mätt och kommer bli ca 2.40 så vi kan inte ha alltför bamsestora hästar, men det är en godkänd takhöjd iaf.

Förutom att det ska röjas och det gjutna golvet "jämnas till" (ta bort foderbås osv) så ska en halv vägg upp, ett torkrum byggas, en sadelkammare och ett större utrymme för foder. Det ska också byggas en spolspilta och en uppstallningsplats och så blir det ca 6-7 boxar. En stor bred huvudutgång men också två mindre dörrar som kan användas som nödutgångar eller bara för oss tvåbenta :D
Förmodligen köps det färdiga boxar med skjutdörrar.

Bakom stallet ska det gjutas gödselplatta och en egen dörr dit finns redan. Han har massa marker och två större fält bakom stallet ska nog bli hagar och där ska också en ridbana byggas. :banana: :bump:

Nu inser jag att det finns tusen saker att hålla reda på vid stallbygge, men jag fiskar lite småtips och knep och sånt man kanske glömmer, dvs de små detaljerna.

T.ex. när man har skjutdörrar, hur löser man smartast problemet med täckeshängare? Hur skulle ni inreda ett separat rum som ska vara för torkning av täcken? Naturligtvis ska alla elledningar och vattenledningar tas ner och göras om, stallkompisens pappa är elektriker och ska också fixa belysningen till padocken.

Hur kan man göra vid lunchfodringar av hö i hagen om vintrarna eller när det är som blötast i marken? Där jag stått innan har de antingen fått äta skitigt hö på marken (mycket spill och säkert inte nyttigt) eller så har vi haft foderhäck -hemmabyggd men där gick bara två hästar och det funkade okej, ibland blev min häst bortkörd =( Kanske kan man bygga sådana själv, fast ganska många?

Vad glömmer man lätt? :confused:
Om hela projektet går igenom ska det bli jättekul att få vara med från scratch och kunna påverka lite hur stallet och rutinerna ska bli.

Då denna bonden inte är hästmänniska själv vill man ju gärna hjälpa till och fundera så mycket man kan, dock har han planerat och funderat på detta i flera år och frågat många hästmänniskor och min stallkompis m familj har lagt fram många "krav" till honom :D

Så småtips? En stor rejäl whiteboardtavla kan vara smart va? Vet att det ska finnas en brunn i golvet i stallet, men ska man "slipa" nåt på golven i boxarna så det blir lättare vid städning osv?? :confused:

:bump: :bump: OM detta blir av, vilket det absolut verkar som, ska det bli jättekul! Skrapa ihop ett gäng från nuvarande stallkompisarna som trivs bra ihop och tillsammans skapa ett stall och en miljö som vi alla gillar :D :bow:

Tips! Tips! :bow: :bow:
 
Re: Skaffa boken

Även småtips??

Det bästa/roligaste vore ju att få chans att åka runt och kolla i många mindre stall hur folk löst det, men det kan ju bli svårt att genomföra.. :smirk:
 
Re: Skaffa boken

Boken "Att bygga häststall" är verkligen suverän, och får en att verkligen tänka till en gång extra. T ex vad gäller ventilationens dimensionering, vilken höjd eventuell krubba bör sitta i, ett kapitel om hästens värld och vad som är viktigt för denna.

Helt klart oumbärlig!!

Annars var vårt besök på Strömsholm väldigt inspirerande, och tidningen Ridsport har haft en bra artikelserie med tips från läsare. Kolla på ditt bibliotek!
 
Potentialutjämna utsatta metalldelar! Det är lag på det!
Installera jordfelsbrytare och kontrollera utlösningsvilkoret!
 
har byygt om en ladugård... eller håller på...
golven där sluttar och det finns golvbrunnar lite överallt, vilket är bra om man vill spola hela stallet på sommaren. Vattnet rinner ju bort direkt... Ett annat tips är att ha gjutna kanter runt alla boxarna, annars mår ofta träväggarna dåligt av all fukt... jag tycker inte att det gör något om det blir en "tröskel" för hästarna att gå över när de ska in/ut ur boxen. hästarna drar ju inte med sig allt stöet ut då...
problemet med att bygga om ladugårdar och svinstall är ju takhöjden... Min pålle får precis stå i vårat stall... där är 2,40 och då får hästen vara max 1,60....
gör ordentligt stora boxar om där finns plats... Det är alltid bra...

Hoppas erat stall blir bra...
 
gud vad kul! själv är jag i samma tanker även om det inte kommer bli möjligt förrän om några år.. men jag har läst en hel del om det ändå!
till höet kan ni bara bygga/köpa en hökärra eller vad det nu heter. fråga en kobonde, de har alltid sådana!
jag undrar nog om det inte är lag på att cementgolvet ska vara räfflat för att minska halkrisk, så det är nog ingen bra idé att slipa ner det...
det är ju väldigt viktigt att kolla upp alla bestämmelse och lagar som faktiskt finns, om t.ex. luftkonditionering och liknande, men det har ni väl redan tänkt på förstås.

om ni köper skjutdörrar så kan man oftast köpa med en täckeshängare som man monterar längs dörren, men nackdelen med det är ju att det kan bli mycket grejer om man har en trång gång. annars kan det ju vara smart att bara köpa någon praktisk hängare till sadelkammaren.

ända sedan jag var liten har jag drömt om att bygga ett eget stall och fixa hinder och allt praktiskt... jag får drömma på! :)
var någonstans i landet byggs detta skojiga stall?
 
hihi ja det är jätteroligt!! :bump:
Jag har det senaste året stirrat mig blind på hästgårdar, drömt och fantiserat om när jag blir Stor (är 21 :angel:) och kan köpa egen hästgård och flera gånger sagt åt mina ickehästgalna föräldrar att de borde köt hästgård för 10 år sen ;) :D

Nu blir ju inte detta som ett eget stall, nej nej, men det blir en chans att få vara med från början, påverka och hjälpa till lite och det känns som att tjejen som känner bonden och jag tycker lika i väldigt mycket, så det blir säkert jättebra det här. Hon och hennes familj är noga och vettiga. De skulle inte ställa sin häst i ett stall som inte var rejält, bra och hästvänligt till max.

Bonden vill ju att vi som vill stå där ska vara med och hjälpa till lite och att vi tillsammans utformar detta känns det som, så det ska bli väldigt roligt. Visst har jag lite ångest över att lämna den underbara anläggning där jag har min häst nu (2 ridhus, 3 padockar, stor terrängbana och massa egna fält, underbar natur) men stallet där är lite för stort för att jag ska få sån där myskänsla och för att pållan ska trivas som allra allra bäst (15 privathästar och 25 lektions i ett stall). Dessutom kommer jag få halva besinkostnaden (åker nu 4 mil om dagen) och stallhyran nästan hälften så billig... :bow:

Hökärra? Är det en sån i trä? Får höra mig för :bow:

Jag hoppas detta blir som jag hoppas, för av allt jag hört från stallkompisen verkar bonden jättehärlig och positiv, men det låter nästan FÖr bra ibland :D

Detta stallet ska byggas utanför Kalmar serru. Vart bor du måntro?
 
Vi byggde stall förra året så jag har massor av småtips.
Så låg takhöjd ger dålig luft i stallet så att skafffa en BRA ventilation är nödvändig.
Dörrar och täckeshängare: Av nån konstig anledning så brukar dörrarna tillverkas med titta ut glugg i dörren vilket gör att hästen kan dra ner allt från täckeshängaren hela tiden. Jag byggde om det där och har tittgluggen i fasta gallret , dvs inte i dörren så att täcket får hänga ostört.
Såna där inskjutsbara krbbur ångrar jag att jag inte tog, s¨praktiskt att kunna förbereda maten och så lätt bara slänga till pållarna käk.
 
:bow: :bow: Nåt tips på bästa ventilationen? Läst lite ritningar och info om det hela, bäst är väl att ha luftintag ganska lågt och sedan luftutsläppet högt?
 
jag har hört att det är väldigt bra att borra hål i nederdelen av boxen, så att luften förflyttar sig bättre.
ja hökärran är väl som en slags skrinda, med trä eller järngaller som man har höet mellan.

ja jag är ju bara arton för tillfället, och kan inte ens rida för tillfället bara för att ridskolan ligger för långt bort och någon sköthäst har jag ingen direkt lust med... ska det vara något ska det vara en egen häst känns det som!
jag bor uppe i västmanland jag. annars hade det varit skiitkul att hjälpa till! jag älskar att bygga grejer och måla och sådär, och speciellt vad det gäller hästar.
ja jag får nöja mig med drömmarna... :mad:
men gud vad jag håller på sen! typ:"hmm... undrar hur många boxar? vilken färg? hur många hästar ska jag ha själv, en eller två? hur många år komer det ta innan det går? ridbana?" ja minsann, sådana tankar kan nog hålla en i gång i flera år! :D
 
Sv: Re: Småknep el tips vid stallbygge?

En väääldigt gammal tråd jag vet, men nu kanske stallet är klart :D

Eller hur gick det med planerna?
 
Sv: Re: Småknep el tips vid stallbygge?

Men hennes tråd är ju från 2003, jag hoppas stallet är byggt nu (och jag vill se bilder!)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 151
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 453
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp