Bukefalos 28 år!

sarma

Trådstartare
Ska försöka sy mig nya tävlingskläder inför sommaren. Kan inte riktigt bestämma mig med färgerna bara...

Har köpt en mönstrat töjbart tyg som ska bli någon form av slinky, jag ska ha svarta jeans, och hästen är fux. Så långt är det klart.

Hatt ska köpas ny eftersom jag inte längre orkar med hur trång den gamla är. Får jag inte tag på någon så blir det svart hjälm.

Har en yllefilt som jag tänkte förvandla till någon sorts showfilt alternativt padöverdrag. Den är ljust blågrön.

Har ett mörkare blågrönt bomullstyg som jag funderar på att sy väst av.

Har funderat på om jag skulle färga filten till en klarare blå eftersom den färgen finns i mönstret på slinkytyget. Har aldrig färgat något förut, så jag drar mig lite för ett sådant projekt. Har även funderat på att försöka hitta någon annan filt att misshandla. Då skulle jag även behöva ha annan färg på västen, antingen blå den också, eller svart. Såg ett tyg i Karlstad som kanske skulle funka då (mönstrat i mina två favoritfärger - svart och svart). Ytterligare ett alternativ är att hitta tyg i en bra färg och i ett material som passar till västen, och sedan sy ett överdrag till padden av det (det ska ju bara synas, inte kännas på).

På filt/padöverdrag har jag eventuellt tänkt att brodera med silvertråd i de bakre hörnen, och sy på en svart läderförstärkning under sadelgjord och fender. Har en bit svart läder (kromgarvat tror jag, definitivt inte veggarvat) liggande. Tyvärr räcker det nog inte till ett par chaps.

Sadel mm är naturfärgat, oljat. I slutänden kanske jag syr ett nytt träns också, har köpt pärlor som passar till det mönstrade tyget.

Ljust blågrön yllefilt, blågrönt bomullstyg, mönstrat slinkytyg
Tyger.jpg


Närmre bild på det mönstrade

Hästkraken som helst inte ska behöva skämmas

Pärlor, nedersta raden och silver på raden ovanför

Åsikter, ideér? Är det helstolligt att ha två olika nyanser blågrönt, varav den ena inte ens passar hundra mot det mönstrade tyget? Är blått bättre? Svart väst eller väst med färg? Lägga ner hela projektet och börja samla fjärilar? Hjälp mig.

/Ida
 
Sv: Smakråd

Jag skulle nog tycka det blev mer enhetligt med EN enfärgad nyans, men båda passade till det mönstrade vad ja kunde se... Tror fö att färgen blir bra till hästen, fuxar e svåra att "klä":crazy:

Lycka till! / Johannea
 
Sv: Smakråd

Hola,

Jag tycker inte att det är stolligt med två nyanser.

Tygerna är väldigt bra matchade så jag tror det kommer bli mycket snyggt.

Jag skulle välja en blågrön väst för att fånga upp padden och slinkyn.

mvh Eva
 
Sv: Smakråd

Det är bomullstyget som inte passar hundra mot det mönstrade förresten, filten passar bättre. Filten och bomullstyget passar bra mot varandra, men den mörka finns helt enkelt inte i det mönstrade.

Råkade oplanerat hamna i Karlstad idag, så jag var inne och köpte en meter av det svartsvartmönstrade tyget. Letade igenom hela affären, men hittade inget som matchade det ljusblågröna. Funderar på att ta ett varv på Jysk och se om jag hittar något lakan i filtfärgen. Sätter man dit tillräckligt mycket paljetter så tänker nog ingen på att det är lakansväv... Har fått en annan idé också, trefärgad väst. Svart i sidorna, klarblått i en rand från armhålan, över bysten och ner, och sedan ljusblågrönt i mitten. Är bara rädd för att det blir rörigt om jag börjar slänga in fler mönster.

Färgen på filten känns just nu väldigt rätt till den hästen. Sticker lite lagom i ögonen sådär. Både blått och svart skulle kännas lite fegt nu, även om det vore enklast.

/Ida
 
Sv: Smakråd

Jätteläckert slinkytyg! Nästan synd att ha en enfärgad väst över...
 
Sv: Smakråd

Var därför jag köpte det...

Nu är det så att jag skulle behöva vara några meter längre för att passa till min vikt, så tyvärr är inte slinky utan väst något alternativ.

/Ida
 
Sv: Smakråd

Vore det för krångligt för dig att sy en figursydd blus istället för slinky?
Det blir ju inte lika tight som en slinky men ändå elegant plus att man slipper krångla med väst.... :D
 
Sv: Smakråd

Tyget är så töjbart (tänk baddräkt) så jag tror inte det är någon större idé att figursy den. Tanken med en väst är att göra den ganska stabil, så att den håller in och slätar ut lite lagom. Ska försöka att inte göra den så hög i halsen och med ganska stora armhål så att det mönstrade syns så mycket som möjligt.

Hittade inte ett enda jädra lakan som stämde i färgen.

För några kilon sedan så passade jag i de jeans jag sytt av det blågröna bomullstyget...

/Ida
 
Sv: Smakråd

Inte lätt detta med showkläder..;)
Själv jagar jag runt på Second Handaffärer eftersom jag inte vill utsätta någon för synen av ett plagg jag sytt själv....:angel: :D
 
Sv: Smakråd

Second hand är en jädra fiffig uppfinning (de har ofta tyger också!), men tyvärr har jag inte hittat något i rätt färg där heller. Får väl hålla ögonen öppna, saker kommer ju in hela tiden.

/Ida
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp