Smal fullblods 2-åring som äter dåligt!

E

Eliza77

Hej igen allihopa!

Nu har jag tjatat många gånger om min 2-åring med alla möjliga konstiga frågor så jag tänkte passa på att fråga lite till!

Han är alltså 2 år och skall ridas in till vintern. Men jag står inför ett litet dilema.
Han är för mager (enligt mig)!
Problemet är att han är en dålig hö-ätare. När han har haft fri tillgång till hösilage har han inte gått upp i vikt. När han har fått groov som kompliment till havre och hösilage då håller han sig hyfsat.
Under sommaren har han åkt upp och ner i vikt under betet som en j*vla jojo.

Nu går de fortfarande på bete och han får 2 kg groov + 0.5 kg havre per dag men han är endå mager. När han fått extra hö eller stått inne under natten så äter han knappt något hö.

Nu till min fråga.
Vilket senario är troligast?

1. Han får tillräkligt med hö/hösilage/bete men är i en växtperiod(vilket han är) och är lite mager p.g.a det!

2. Han äter dåligt och magerheten kan endast avhjälpas med "ohyggliga" mängder kraft foder!

3. Öppen för andra förslag!

(Vi skall stalla in i slutet av september och då kan jag ge mer groov.
Hade tänkt trycka i honom 10-15kg hö/dag (nästan fri tillgång) men han äter ju inte upp det.)

Vad tror ni? Vad skulle ni göra?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smal fullblods 2-åring som äter dåligt!

Kan passa på att säga direk att hö:et han fått är bra lika så hösilaget. Så det är inte det problemet.
De andra 2-åringarna är tjocka och fina!
 
Sv: Smal fullblods 2-åring som äter dåligt!

Har ni tittat i munnen så det inte är beroende på tänder som han har problem med hö? Annars, kolla mask. Hur mycket får de andra i sig?

Titta på lusern som tillskottsfoder. Bra med protein, snällt mot magen och räknas som grovfoder.
 
Sv: Smal fullblods 2-åring som äter dåligt!

Jag vet att det är jättesvårt att hålla hull på växande 2 åringar.. :) jag tror inte att du behöver oroa dej, om det inte är så att han är alldeles för smal. Min häst blev likadan när han va 2, medans en annan jämngammal häst va jättefin i hullet. men han e fin nu som 3 åring. jag tror att det är väldigt svårt att få dom i fint hull när dom växer så, jag tycker att du ger han rätt med mat. Om han går ner mer i vikt så kan du ju kolla med vet. men jag tror inte att du behöver oroa dej
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smal fullblods 2-åring som äter dåligt!

Skulle bara säga att jag gav också lusern den tiden, så du kan ju prova det
 
Sv: Smal fullblods 2-åring som äter dåligt!

Antar att du lånade min knapp, för jag har knappast någon tvååring som behöver gödas...
 
Sv: Smal fullblods 2-åring som äter dåligt!

Min valck var också väldigt svår att hålla hull på som unghäst ( 50% fullblod). Nu är han 4 år och mer normal i sitt födointag, så det är ju skönt att märka att de inte kommer vara benrangel för alltid:). Han är rätt stor och växte fort som 1-2åring, samtidigt som han gick på lösdrift så det gick åt en hel del!
Mitt tips är att först o främst kolla tänder o ta träckprov, förutsättningar för att de ska kunna tillgodogöra sig allt man stoppar i dom. Sen ha fri tillgång på grovfoder, och om han inte äter så mkt som du tror behövs, ge lusern (hack el pellets). Det är ganska billigt ( billigare än groov iaf;) ), bra proteinvärde och räknas som grovfoder. Iom att det är mkt protein i kan man även komplettera med ett par dl olja för att ge mer energi.
Krafft rehab har annars rykte att ge bra hull, använde det i kombination med lusern & korn på min då han stod på boxvila och han blev jättefin då!
 
Sv: Smal fullblods 2-åring som äter dåligt!

Han är ny kollad av vet. De hittade inge fel på tänderna. Avmaskad är han också regelbundet så jag tror inte det är det som är problemet.

Ja jag skall vänta med några drastiska åtgärder tills vi har stallat in så får vi se om mer kraft hjälper.

Jag blir bara orolig att han inte kan växa på ordentligt om han inte har några reserver att ta ifrån.
 
Sv: Smal fullblods 2-åring som äter dåligt!

Jag hade också en häst, avmaskad efter alla konstens regler. Den var dock som 6-åring helt pinfull med mask. Maskmedlet tog ju hela tiden 80 % av masken, men de 20 % som var kvar var fortfarande obscena mängder.

Det ställde till det rejält för den här hästen, som livet genom drogs med mag/tarmproblem och svårigheter att muskla sig över korset. Vissa veterinärer trodde att det kunde ha att göra med att masken hade skadat blodtillförseln till muskler över korset. Sant eller inte, hästen såg ut som ett hustak över röven...

Jag rekommenderar starkt ett "Kolla Masken-paket" som finns på bl a Granngården. Kostar nog inte mer än 250 kr ungefär, och där finns allt du behöver för att skicka in ett prov.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min 23 åringa storhäst är väldigt dålig i magen. Vi har testat olika saker för att få hennes mage i balans, de ända som funkade va när...
Svar
12
· Visningar
1 200
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej alla Tipsmottages tacksamt sitter just nu och väntar på veterinärsamtal. Min åring f-18 har börjat rasa i vikt. och det går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 238
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag har en fantastiskt fin o trevlig 2-åring som har en medfödd missbildning på sina tänder. Hon saknar emalj vilket gör att tänderna...
Svar
15
· Visningar
2 225
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 698
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp