Smal häst!!!!

J

josse_horses16

Hejsan!
Min connemara är ganska smal...
Hon har väl blivit lite tjockare nu i sommar, men hon kommer väl minska i vikt till vintern kan jag tänka mig.
Hon kan inte gå på nåt sommar bete eller få en massa kraft foder, då hon är känslig för protein...

Nån som har någon råd??
Nån speciell kur??
Kram/Jossan
 
Hur gammnal är hästen?
Har du analys på höt?
Har du gjort träckprov?
 
jag har också en connemara som är svår att hålla hullen på, det är mest bara att mata på så mycket som möjligt och göra allting väldigt regelbundet, ridningen ska vara regelbunden O maten ska hålla i skickts så att hästen får i sig all mat som den ska ha i sig. Min connemara har gått på fullt bete hela sommaren O ridits samtidigt, han har inte blivit ett dugg tjockare utan snarare smalare, så det är svårt.
 
Hur då känslig för protein ? Protein är ju inte en sak, det består ju av många olika proteiner...så hur kan du veta att det är just ett speciellt protein ?? Du kanske menar att hästen fått fång...eller nåt sånt ?? :confused:
 
Kan inte hästen gå på bete eller få mkt krafftfoder och är känslig för protein? Varför? Du får ge mer information om man ska kunna hjälpa dig.

Protein finns det som Mynta skriver, många olika sorter av. Protein är inte ETT ämne, proteiner är långa aminosyrakedjor(finns många olika aminosyror) som är ihopsatta på olika vis. Proteinerna som finns i hö är t.ex. inte de samma som finns i krafftfoder.

Din häst måste få sitt proteinbehov täckt, oavsett om hon haft fång(som beror på hastigt foderbyte etc inte på proteinet i sig) eller är känslig mot vissa proteiner.

Det viktigaste är att din häst först och främst är frisk- har hon frisk mage och friska tänder? Kanske har hon mask och vassa piggar i munnen, magsår etc.. Undersök detta genom träckprov, hästtandläkare och veterinär.

Sedan gäller det att du analyserar ditt hö, så att du vet vad det innehåller. Har du tur är det bra balans i det och tillräckligt mkt protein så du kan ge enbart hö. Annars får du komplettera med lämpligt krafftfoder, din häst kanske tål lusern bättre än soja t.ex..

Sedan får jag berätta för dig att när en häst blir smalare på vintern beror det allt som oftast på proteinbrist. Hästen tappar undan för undan musklerna då den inte får nog med protein, och det är det som man uppfattar som att hästen blivit smalare. Detta undviker du genom att ge rätt mängd protein från början, och detta kan du veta med hjälp av en höanalys. (Kolla på http://www.analycen.se för mer info)

Vad har hästen ätit innan sommaren?
 
Hon är 20...
ingen analys, men andra hästar som har samma foder är ju feta...
 
ja... det ärä fång.. kroniskt, men jag tänkte att vissa kanske inte visste att de var känsliga mot protein, så jag skrev det...
 
Men.. Vill du ha hjälp eller inte?

De är inte alls känsliga för protein, det är stärkelsen man ska se upp med, och alla foderbyten så de inte blir för hastiga då det kan leda till fång.
 
det var inget.
ni behöver inte bry er.
orkar inte med er!!!!!!!!!
 
Allvarligt ta hjälp när nån som Nina83 försöker. Har läst mycket hon skrivit och jag skulle inte tveka en sekund att ta hjälp av henne.

Sen är det ju så att trots att din häst har fång behöver hon protein annars kommer hon aldrig att få nått hull.

//Linda
 
Trevligt..

Men, om du vill ha hjälp så kan du kontakta mig fortf.. Du kan ju iaf läsa på min fodersida som du hittar här nedan:
 
förlåt om du tog åt dej!
det var inte alls riktat mot dej.
kram/Jossan
 
det var allmänt...
för jag vart så irriterad på alla som inte fattade...
för jag skrev att hon var smal och inte fick äta så mycket kraft foder, så då kanske man inte behöver gå in på varför hon inte får det utan kanske hjälpa mej med det som jag frågade istället...
Kram/Jossan
 
Faktum är att det är en MYT att fånghästar inte ska få äta något kraftfoder! :)
En häst som har haft fång har SAMMA näringsbehov som innan den fick sjukomen och det är minst lika viktigt att den får näringsbehovet täckt osm att friska hästar får det. Detta innebär att hästen MÅSTE ha både energi och protein för att må bra.
Fång beror INTE på proteinöverkänslighet, som Nina83 också skrivit! Man trodde det förut, men har genom forskning kommit fram till att så inte är fallet! Därför behöver du INTE vara rädd för att ge hästen foder som innehåller bra proteiner! :)

Den som är viktigt när man har en fånghäst är att man introducerar alla nya foderslag successivt, så att tarmfloran hinner vänja sig vid det sakta. Gör du så, så kan du ge ponnyn ifråga precis så mycket mat den behöver för att hålla sig i ett bra hull utan att den blir sjuk igen! :)

Jag själv har till exempel haft ett litet shetlandssto som hade haft många fånganfall hos tidigare ägare. Hon var mager som ett skelett när hon kom till mig, men efter successiv fodertillvänjning så fick hon fri tillgång till bra hö och 1,5 kg havre/dag hela vintern! UTAN att bli sjuk igen! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 762
Senast: Sel
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästvård Köpte islandshäst i somras som då var (alldeles för) tjock efter sommarbetet. Rund över magen och över korset och så en rejäl, hård...
Svar
19
· Visningar
2 286
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp