Bukefalos 28 år!

cowgirl81

Trådstartare
Har en Bonnkatt hemma, som alltid varit väldigt smal hon är 6 år nu.
Steriliserad och genomgången av veterinär. Som inte hittar något fel.
Provat massa olika foder utan resultat.
Är ute en kort sväng för att sen gå in och sova/vila bort hela dagen.
När hon är aktiv så är hon det med 100%.
Har inte ont nånstans.
Är det någon som har tips på vad jag kan göra. :(
Börjar bli väldigt orolig.
 
Sv: Smal katt

Hon är avmaskad med intervall enligt veterinären, nu senast för 5 veckor sen. Med en sån där spruta från veterinären, ges i nacken.
 
Sv: Smal katt

Känns bara så knepigt. men visst hon är ju pigg och busig, ibland lite för busig. ( klösmärken på hand/arm) Har fri tillgång på mat. Fångar nån mus/sork/fågel ibland. bara så jobbigt och se henne så smal, känns som att man blir anmäld för vanvård när som helst. :( Man känner ju revbenen jätte väl. Tur hon har lång päls.
 
Sv: Smal katt

Hur ser tänderna ut och hur luktar hon i munnen? Alla veterinärer är tyvärr inte jättekunniga på tänder och det missas ofta. :)
 
Sv: Smal katt

Jag har en långhårig bondkatt som nu är 17 år och alltid har varit smal som ett streck under all sin päls.

Han är också kollad och genomgången av veterinär, och har alltid haft bra värden. Nu, på ålderns höst är tänderna inte super, han har tappat några, men de han har kvar är ok.

Han har aldrig varit sjuk förutom en inflammerad tass en gång, han har fri tillgång till mat, går numera nästan aldrig ut och är som sagt smal som ett streck. Jag tror att en del katter bara är sådana, precis som en del människor är smala av naturen.
 
Sv: Smal katt

Vad får hon för mat?
Testa att byta ut maten mot kattungemat om du inte redan gjort det, det är mer energi i den. Jag gödde upp min smala med Eukanuba Kitten :)
 
Sv: Smal katt

En av mina katter är också åt det smala hållet, och jag tror som föregående skrivare att han tillhör en av de som är så av naturen.

Lite bidragande orsak kan vara att han är extremt aktiv och busig och springer som en tok emellanåt och såfort man kastar en leksak sätter han efter den. Kombinationen av detta med att han är lite kräsen, bidrar väl lite till smalheten.

Han äter bra (läs slänger i sig) när det faller honom i smaken. Är det inte gott står han dock över helt tills något bättre dyker upp i matskålen.:meh:
 
Sv: Smal katt

Har provat massa olika mat, allt från konsums billigaste till hills typ. nu får hon mjau kattmat.
Tänderna är jättefina och luktar normalt i munnen.
Ingen skillnad om hon enbart får kattunge mat.
Äter med god aptit också.
 
Sv: Smal katt

Vad får hon för mat?
Testa att byta ut maten mot kattungemat om du inte redan gjort det, det är mer energi i den. Jag gödde upp min smala med Eukanuba Kitten :)

Jag har inte testat just med den sorten, men annan kattungemat och det var BLÄH. Köpte även hem och testade oxfettspulver som man strödde över maten, vilket inte heller föll i god jord.:meh: Försöker nu istället att köpa maten jag vet att han gillar och smyger dagligen åt honom kattgodis som han gillar.:)
 
Sv: Smal katt

Ja min är också väldigt aktiv, får världens fnatt i stort sett varje dag. men kan likväl bara ligga inne en dag och sova.
 
Sv: Smal katt

Testa att ta hem en provpåse och se om han vill äta den. Ibland är det ju dock nyhetens behag, men kan man få i honom nån portion sån per vecka så är det ju ändå bättre än ingenting eftersom det ger mer energi :)

Min kräsna och smala katt gick ner nåt otroligt när dom bara erbjöds spannmålsfri mat (det var tydligen inte ätbart enligt damen), hon såg rent förjävlig ut i mina ögon men jag lyckades vända det ganska fort tack vare kattungematen. Nu har hon fri tillgång till en vuxenvariant av samma märke och håller vikten bra.
 
Sv: Smal katt

Nu vet jag inte hur stor skillnaden är på just mjaus vuxenfoder och kattungefoder, men en idé kan ju vara att jämföra innehållsförteckningarna och försöka hitta en så energität variant som möjligt.
Vissa foder för katter med lång päls innehåller t.ex. mer fett än andra, så kolla upp dom och kattungemat i olika varianter.
 
Sv: Smal katt

Har en Bonnkatt hemma, som alltid varit väldigt smal hon är 6 år nu.
Steriliserad och genomgången av veterinär. Som inte hittar något fel.
Provat massa olika foder utan resultat.
Är ute en kort sväng för att sen gå in och sova/vila bort hela dagen.
När hon är aktiv så är hon det med 100%.
Har inte ont nånstans.
Är det någon som har tips på vad jag kan göra. :(
Börjar bli väldigt orolig.

hur är katten i magen?
Hur mycket äter hon?
 
Sv: Smal katt

Hon har ju fri tillgång till mat i en skål, fyller på 1 gång om dagen.
Hon är helt normal i magen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp