sthu

Trådstartare
Jag är lite orolig för min Tuva. Hon är så smal! Dessutom är pälsen lite tråkig, och hon har lite mjäll. Ska testa tvätta henne och se om det blir bättre.
Nu behöver jag massor med tips på hur jag ska få upp henne i vikt på ett hälsosamt sätt!

Hon är en maine coon, 6 år och har bott hos mig i några veckor. Hon har fri tillgång på torrfoder (för steriliserade katter, Arion tror jag det hette) och får blötmat två gånger om dagen (Bozita, äter upp såsen och typ hälften av bitarna. Går ett paket på två dagar).
Innan hon flyttade hit var hon hos veterinären som höll med om att hon är lite tunn (känns konstigt att prata om 6 kg katt som lite tunn :p)

Vad ska jag satsa på för foder? Vad kan jag göra för att få henne att äta mer?
 
Jag är lite orolig för min Tuva. Hon är så smal! Dessutom är pälsen lite tråkig, och hon har lite mjäll. Ska testa tvätta henne och se om det blir bättre.
Nu behöver jag massor med tips på hur jag ska få upp henne i vikt på ett hälsosamt sätt!

Hon är en maine coon, 6 år och har bott hos mig i några veckor. Hon har fri tillgång på torrfoder (för steriliserade katter, Arion tror jag det hette) och får blötmat två gånger om dagen (Bozita, äter upp såsen och typ hälften av bitarna. Går ett paket på två dagar).
Innan hon flyttade hit var hon hos veterinären som höll med om att hon är lite tunn (känns konstigt att prata om 6 kg katt som lite tunn :p)

Vad ska jag satsa på för foder? Vad kan jag göra för att få henne att äta mer?
När min kisse behövde gå upp i vikt fick hon på veterinärens inråda rå köttfärs med äggula, det älskade hon. Viktigt var bara att köttfärsen varit fryst i minst 72h..... Även laktosfri grädde var smaskens.
 
Hon kanske inte behöver mat för steriliserade utan nån med mer energi?

Förmodligen, jag har bara fortsatt med vad hon ätit tidigare :)
Imorgon ska jag köpa lite ny mat tänkte jag, RC Hair and skin blir det. Hoppas det duger åt fröken!
 
Jag är lite orolig för min Tuva. Hon är så smal! Dessutom är pälsen lite tråkig, och hon har lite mjäll. Ska testa tvätta henne och se om det blir bättre.
Nu behöver jag massor med tips på hur jag ska få upp henne i vikt på ett hälsosamt sätt!

Hon är en maine coon, 6 år och har bott hos mig i några veckor. Hon har fri tillgång på torrfoder (för steriliserade katter, Arion tror jag det hette) och får blötmat två gånger om dagen (Bozita, äter upp såsen och typ hälften av bitarna. Går ett paket på två dagar).
Innan hon flyttade hit var hon hos veterinären som höll med om att hon är lite tunn (känns konstigt att prata om 6 kg katt som lite tunn :p)

Vad ska jag satsa på för foder? Vad kan jag göra för att få henne att äta mer?


Mat med mer energi. Gillar hon inte bozita? Testa mjau, eller färskfoder som MUSH?

Torrfoder för steriliserade katter brukar ha lågt kaloriinnehåll. Ge ett fetare foder. :)
 
Mat med mer energi. Gillar hon inte bozita? Testa mjau, eller färskfoder som MUSH?

Torrfoder för steriliserade katter brukar ha lågt kaloriinnehåll. Ge ett fetare foder. :)

Hon är inte så stor i maten. Fetare foder ska inhandlas idag. Ska testa mush.
Hon gillar bozita men äter väldigt lite.. eller ja, såsen är klart godast ;)
 
Hon är inte så stor i maten. Fetare foder ska inhandlas idag. Ska testa mush.
Hon gillar bozita men äter väldigt lite.. eller ja, såsen är klart godast ;)


Jag har en smal och en mindre smal. De äter MUSH, utblandat med annan mjukmat mjau/bozita/thrive/applaws (lite beroende på vad jag hunnit handla).

Tunnisen får extra vid sidan av för att hålla sig lagom, just nu äter hon orijen.
 
Lite info som kan vara bra att veta för oss som har katter som inte är så stora i maten.
Jag har upptäckt att Bozita har lägre fetthalt än mjau och att det även skiljer lite mellan mjau konservburkar och tetror.
Detta har jag insett efter att läst på mjaus hemsida och sedan jämfört på ställen som säljer Bozita.
Inga stora skillnader men ändå.

Förlåt trådkapningen @sthu :o
 
Lite info som kan vara bra att veta för oss som har katter som inte är så stora i maten.
Jag har upptäckt att Bozita har lägre fetthalt än mjau och att det även skiljer lite mellan mjau konservburkar och tetror.
Detta har jag insett efter att läst på mjaus hemsida och sedan jämfört på ställen som säljer Bozita.
Inga stora skillnader men ändå.

Förlåt trådkapningen @sthu :o

Intressant! Vilken har högst halt, burk eller tetra?
 
Intressant! Vilken har högst halt, burk eller tetra?

Jag kollade på kalkon då det är uppskattat hemma så ex. på det:
Mjau konservburk (635g): Protein 8,5%, fettinnehåll 5,5%. (osv) 315kj/100g.
Normalt dagsbehov för en 4 kg:s vuxen katt är ca 250g/dag.
https://www.mjau.se/mjau/pate-med-kalkon
Enligt förpackning samma uppgifter kollat på en hemma.

Mjau tetra: Protein 9%, fettinnehåll 5,5%,
https://www.mjau.se/mjau/kalkon-i-pate

Dock uppger det samma kj/100 g men olika portionsstorlekar så bästa vore om man kan kolla på tetra förpackning?

:confused:
 
Det låter märkligt, katter äter ju råa fåglar och möss ute i det fria. Jag ger och har alltid gett mina rått puts från kyckling, nöt och gris.

Det gör jag också. Aldrig haft något problem med någon katt som blivit sjuk av detta. Även mina innekatter jag haft har fått rått kött. Utekatterna äter ju allt möjligt som t.ex. insekter, daggmask, fåglar, möss och annat som de kommer över.
 
Varning. Katter som smalnar av (tappar aptiten), blir tråkiga i pälsen och mjälliga kan väldigt ofta vara sjuka och behöva kollas upp av veterinär. Katter visar nästan aldrig utåt om de är dåliga. Har nyligen råkat ut för detta med 3 katter som levde på olika ställen. De såg friska och pigga ut hela tiden. Blev penicillinkur för alla 3 plus kortison för 2 av dem.
 
Jag är lite orolig för min Tuva. Hon är så smal! Dessutom är pälsen lite tråkig, och hon har lite mjäll. Ska testa tvätta henne och se om det blir bättre.
Nu behöver jag massor med tips på hur jag ska få upp henne i vikt på ett hälsosamt sätt!

Hon är en maine coon, 6 år och har bott hos mig i några veckor. Hon har fri tillgång på torrfoder (för steriliserade katter, Arion tror jag det hette) och får blötmat två gånger om dagen (Bozita, äter upp såsen och typ hälften av bitarna. Går ett paket på två dagar).
Innan hon flyttade hit var hon hos veterinären som höll med om att hon är lite tunn (känns konstigt att prata om 6 kg katt som lite tunn :p)

Vad ska jag satsa på för foder? Vad kan jag göra för att få henne att äta mer?

Min lille energibomb äter Orijen som torrfoder (fritt) och blandar blötmat hej vilt efter tycke. Du får köpa flera olika påsar och sen urskilja smaker :)

Min får helt fri tillgång har tjock härlig päls samt fina muskler :)
 
Varning. Katter som smalnar av (tappar aptiten), blir tråkiga i pälsen och mjälliga kan väldigt ofta vara sjuka och behöva kollas upp av veterinär. Katter visar nästan aldrig utåt om de är dåliga. Har nyligen råkat ut för detta med 3 katter som levde på olika ställen. De såg friska och pigga ut hela tiden. Blev penicillinkur för alla 3 plus kortison för 2 av dem.

Hon kollades av veterinär innan jag hämtade hem henne. Visserligen inga blodprov... livrädd för njursvikt!

Men nu äter hon ordentligt och börjar lägga på sig lite smått. Fri tillgång på RC hair and skin och blötmat från Bozita. Och givetvis massor med godis :p
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Hazel
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 344
Senast: Tarnin
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
747
Senast: Sassy
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 658
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp