Bukefalos 28 år!

smal kattmamma

marieka

Trådstartare
Jag har fått en liten inneboende med kissunge som är född 3/5. jag vill få upp hullet på henne för hon är så smal o ynklig. Jag har köpt RC kitten och RC babykatt, men hon äter så förbaskat lite :confused: skinka var hon inte så intresserad av. Finns det nåt man kan ge med mycket kalorier i?
 
Sv: smal kattmamma

Äter hon någon slags burkmat? Hur oväntat det än kan låta så är burkmat energitätare än torrfodren, om man förutsätter att katten får i sig samma mängd vätska totalt sett under en dag (torrfoderkatter dricker ju mer). Jag kan säga att det _inte_ var resultatet som jag väntade mig innan jag räknade på det.

Ännu fetare än RC kitten är RC sensible (RC Baby vet jag inget om). Sensible är dessutom både godare och mer lättillgängligt än kitten, enligt mina katter. Du kanske kunde prova med en liten provpåse sådant?

Lycka till med lilla katten!
 
Sv: smal kattmamma

Hur gammal är katten? Du skriver att hon är född 3/5 eller menar du kanske 5/3-05.... Vissa katter är ju smala i sig själva... Kör en avmaskningskur först o om inte det hjälper så tycker jag du ska ta henne till en veterinär om hon ser "sjukligt" smal ut.

Lycka till!
 
Sv: smal kattmamma

Kattmamman är runt året, det är kissungen som är född 3/5.
Ska avmaska imorgon. Enligt ägaren är honan alltid smal fast inte så smal som nu givetvis.

Nope, hon äter ingen burkmat, ska jag ge det?
 
Sv: smal kattmamma

Aha.. då förstår jag... min katthona fick ungar i september förra året och det är först nu som hon börjar lägga på sig igen... Dom kan bli väldigt smala när de får kattungar. Ungarnar "suger" i sig det mesta fettet.... Det där med kattmat på burk får man välja som man vill... Har man ett torrfoder som är helfoder så räcker det... Men man måste kolla att det verkligen är ett helfoder.... De flesta burkmaten för katter innehåller ungeför 80% vatten så det är mest vatten man man betalar för. Jag ger mina katter ett helfoder (torr) så får dom burkmat ibland bara...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: smal kattmamma

Har du provat att ge henne burkmat och sett om hon tycker om det? Vad är hon van vid att äta från sin (förra, eller passar du henne bara?) ägare? Man behöver inte ge burkmat (mina ratar den nästan helt tyvärr), men det är ett bra sätt att se till så att de får i sig tillräckligt med vatten (som hon behöver extra mycket nu när hon ger di) och äter hon bättre av burkmaten än av torrfodret så är det ju bara bra. Ju mer mat hon får i sig i det här läget desto bättre är det ju nästan. Sen är som sagt burkmaten (iaf sådan med enbart animalier, har inte räknat på de andra) energitätare än torrfodret, så vill hon peta i sig lite grand så är det bara bra.
 
Sv: smal kattmamma

Jag passar henne bara hon ska flytta tillbaka när kattungen är avvand.(kissungen ska stanna här)
Hon är van vid attt äta "ica-mat".
 
Sv: smal kattmamma

Har inte Hills små burkar med kattungemat?, fick med nåt sånt när jag köpte min hane, det var uppskattat, inte så där vattnig utan fast och fin. kostar ca 13 kr. tror jag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 981
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 982
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 854
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp