Bukefalos 28 år!

smal kisse

M

M-Meduza

skulle vilja ha hjälp med min lilla kisse. Han är så smal.

Han är pigg och glad men va väldigt dålig i vintras när första snön kom. han va då borta i tre dagar och var helt utmärglad när han kom tebaks.

nu har han åter fått sin underbara gosiga och keliga jag igen och säkert gått upp lite men inte mycket.. Han äter men är väldigt kräsen men verkar inte som det hjälper att ge han massa mat.

vad tror ni det kan vara..?

Har två katter och den ena har problem med magen så hon är ordinerad att äta hills i/d. Så detta får båda katterna men dom får äta hur mycket dom vill av det.

Läste dock på en lapp från när jag va inne me hon me magproblem att hon var ordinerad w/d men på andra papper står det i/d?

Funderar nu på om w/d är bättre för båda katterna? Då honan me magproblem också gått ner väldigt mycket i vikt..

ska åka in me främst hankatten bara jag får pengar :confused: men vill se om någon har någon ide..
 
Sv: smal kisse

Då tycker jag du ska ringa till veterinären som ordinerat fodret. Fråga vilken av sorterna du ska använda, och om det finns nåt som du kan göra för att få upp katten i vikt. Veterinären är ofta en djurägares bästa informationskälla. Ett samtal är ju inte dyrt, och det kan ju räcka i många fall! :) Börja där i alla fall, och blir det inte bättre, eller om veterinären säger annat så får du ju naturligtvis åka in med kissarna, som du skrev. Hoppas det går bra, man blir ju orolig för sina älsklingar när nåt är fel!!! Håller tummarna här hälsar Prosit och Tipex (kastrerad husishona)
 
Sv: smal kisse

Prosit skrev:
Då tycker jag du ska ringa till veterinären som ordinerat fodret. Fråga vilken av sorterna du ska använda, och om det finns nåt som du kan göra för att få upp katten i vikt. Veterinären är ofta en djurägares bästa informationskälla. Ett samtal är ju inte dyrt, och det kan ju räcka i många fall! :) Börja där i alla fall, och blir det inte bättre, eller om veterinären säger annat så får du ju naturligtvis åka in med kissarna, som du skrev. Hoppas det går bra, man blir ju orolig för sina älsklingar när nåt är fel!!! Håller tummarna här hälsar Prosit och Tipex (kastrerad husishona)

ska vetrinären och fråga imorgon.. får vi se vad som säger. ja usch mår dåligt hela tiden tycker jag. min ena katt dog för fyra månader sedan och det gick snabbt. på en helg blev hon dålig. och nu är jag jätte orolig och kollar djuren hela tiden så inget verkar fel... :crazy: men känner att det är jobbigt. för då e man hela tiden orolig.

nu ska jag hem och kolla på nisse kastrerade hankatten har kommit hem. häromdagen va han ute på vift i tre dagar och hade lyckats hamna hos ett pensionspar som hade tagit in honom för dom trodde han va vilse. :D O han fick antagligen en del gosaker där så han har säkert spungit tebaks. fast av oss har han fått strömming nu.. vi försöker muta tebaks han :idea:
 
Sv: smal kisse

Det är klart man blir orolig!! Jag ringer hellre veterinären en gång för mycket än en gång för lite. Har du katterna försäkrade förresten??
 
Sv: smal kisse

Prosit skrev:
Det är klart man blir orolig!! Jag ringer hellre veterinären en gång för mycket än en gång för lite. Har du katterna försäkrade förresten??

nej ingen av dom är försäkrade. Den ena kom till oss när han redan var gammal o redan lite krasslig så.

o honkatten var systern mins förut. men hon har kostat en hel del. bla har vi fått ta bort svansen på henne när hon kom in me den. den var inte bruten men läkte inte efter över ett år så..
 
Sv: smal kisse

Aj, aj!! Det blir en läxa till nästa gång då.... att försäkra katterna. ;)
Man kan försäkra gamla katter oxå, men det beror ju på vad som är fel på honom från början???
Katter utan svans är så söta. Särskilt när de levt med svans länge och ska vänja sig. De viftar o det händer ingenting :D Min kusins katt är oxå svanslös, men hon är drottning hemma ändå... :angel:
 
Sv: smal kisse

Hills i/d, h/d osv är bara ett sätt för veterinärerna att skinna kunderna på pengar. Kolla innehållsförteckningen på denna och en vanlig påse Hills, så ser du att det skiljer så obetydligt att katten knappast kan fara illa av vanlig mat. Jag vet, jag har drivit hund-och kattbutik.
 
Sv: smal kisse

Liten uppdatering hur det gick me kissarna.

I lördags kväll när jag kom hem så kom det var ur hankattens mun och han var jättehängig. Bestämde direkt att åka in med han. fattade att det va något allvarligt då han inte var som han brukade..
efter tjugo min så låg han mest på golvet...

åkte in me han till djursjukhuset.. njurarna va helt slut. ingen kapacitet alls knappt.. Medan dom tog prover satt jag med han på golvet i ett rum o då ryckte det bara lite i han o han tittade på mig. :cry: Så han fick en spruta.. tog inte en sekund innan han va borta.. så han var dålig..

14 Januari fick vi avliva min 14åriga Smulan som hade cancer knölar och förstorade organ.. hon insjuknade på en helg..

Nisse gick bort den 4 Maj nu. Njurarna var helt totalt slut..

Idag har vi åkt in för säkerhets skull me den andra för jag klarar inte av att oroa mig. hon har ätit dåligt men vet inte om det beror på att hon är ensam hemma nu oså..

Än så länge så har dom konstaterat att hon har infektion i svansen. sen trodde dom hon hade en cancer knöl på ryggen men det var det antagligen inte. sen va dom oroliga för lungorna men dom var också bra. nu skulle dom ta ett ultraljud o se så inte inflamationer hade gått vidare in i kroppen från svansen.

Hoppas inte det är något allvarligt. Klarar inte av att förlora sista katten nu..

Ang hills. ordinerar dom hills åt henne som dom gjort då hon haft problem me magen så får hon äta det. Är dyrare att ge dom vanlig mat man köper i affären för det äter dom såna mängder av...
fast nu verkar hon inte gilla hills längre heller.

ska in och hämta henne och höra va dom har att säga nu vid fem sex..
 
Sv: smal kisse

Prosit skrev:
Aj, aj!! Det blir en läxa till nästa gång då.... att försäkra katterna. ;)
Man kan försäkra gamla katter oxå, men det beror ju på vad som är fel på honom från början???
Katter utan svans är så söta. Särskilt när de levt med svans länge och ska vänja sig. De viftar o det händer ingenting :D Min kusins katt är oxå svanslös, men hon är drottning hemma ändå... :angel:

Men det var ju fel på kissen från början.. så då hade det ju inte fungerat att försäkra han. el? Fast vi har aldrig haft problem med våra katter.. inte varit inne hos vetrinären förrän den ena va 12 och den andra 13.. såå.. hade blivit lika dyrt att ha dom försäkrade från födseln..

ja hon e söt.min lilla cleopatra..hon kan vifta lite för hon har en stump
 
Sv: smal kisse

Jag har tagit hem mina som tremånaders glin och försäkrat dem redan från första veckan. Är kisse under ett år så går det bra per telefon men annars måste du ha vet. intyg på att katten är frisk.
Hur det är med sjukdomshistoria och hur den påverkar föräkringen beror på ålder, sjukdom och försäkringsbolag.
Mina är försäkrade a`325 per katt/år i Folksam.
 
Sv: smal kisse

vacasso skrev:
Jag har tagit hem mina som tremånaders glin och försäkrat dem redan från första veckan. Är kisse under ett år så går det bra per telefon men annars måste du ha vet. intyg på att katten är frisk.
Hur det är med sjukdomshistoria och hur den påverkar föräkringen beror på ålder, sjukdom och försäkringsbolag.
Mina är försäkrade a`325 per katt/år i Folksam.

ja men som den ena nu han kom till oss och inte varit riktigt fräsh på hela tiden el så.. och han var säkert över tio redan då.. så då får man helt enkelt betala när det krisar..

skitsamma. pengar är inte allt. bara vännerna får slippa lida.. :cry:
 
Sv: smal kisse

Imorgon ska jag in med min sista lilla kisse.. fått avliva tre på ett halvår nu snart och det känns inge vidare. men hon har fått massa tabletter och specialmat och.. allt.. hon är 13 år nu och känner sig otroligt ensam men skulle aldrig ta till sig en ny kompis heller..

bakbenen följer inte med längre. tror njurarna r dålig då hon dricker mycket vatten... har blviit jättesmal...

hon har plötsligt fått en massa tecken på att njurarna är dåliga.precis som våran andra katt som fick somna in i maj.. och jag vägrar låta det gå så långt som det gick för han..

livet är hårt.. o kärleken till katterna. hur ska man klara sig utan dom.. :cry:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 787
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp