Smal men fettdepå i mankammen?

Krans

Trådstartare
Ja, precis som rubriken ovan lyder! Har en gammal islandshäst hos mig över sommaren.Lite smal, revbenen syns väl i vissa vinklar.Men väldigt mjuk och sladdrig i mankammen, som fettdepå.Rids ej mera. Vad ska man tro om risken för fång? Betesreducerare på?(Rund och fin rumpa men inget mjukt "fett" där direkt.)
 
Ja, precis som rubriken ovan lyder! Har en gammal islandshäst hos mig över sommaren.Lite smal, revbenen syns väl i vissa vinklar.Men väldigt mjuk och sladdrig i mankammen, som fettdepå.Rids ej mera. Vad ska man tro om risken för fång? Betesreducerare på?(Rund och fin rumpa men inget mjukt "fett" där direkt.)

En häst med fettdepå på halsen och där revbenen är synliga skulle jag testa för PPID. Det är ett relativt klassiskt symptom för många PPID-hästar.

Om den har PPID är fångrisken överhängande.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte islandshäst i somras som då var (alldeles för) tjock efter sommarbetet. Rund över magen och över korset och så en rejäl, hård...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: mily
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
8 601
Senast: Nominous
·
Hästvård Jag undrar lite vart man börjar om man misstänker cushing. Kan jag låta veterinären som är närmast ta blodprov & skicka till Tyskland...
Svar
2
· Visningar
1 113
Senast: devere
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp