Smal unghäst

Astapasta120

Trådstartare
Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt och lite ”mullig” ut till att nu vara rätt spinkig och tunn. Jag tycker att detta är jättejobbigt och har vänt ut och in på mig själv för att komma fram till en lösning. I maj togs träck-prov på alla hästar i stallet och det visade sig att de hade haft mycket mask allihop så då avmaskades de och vi ska ta ännu ett prov i höst för att se om de är borta. Jag tror att hon har blivit lite bättre sen dess men det kan ju bara vara jag som vill att det ska vara så också. Hon får i dagsläget 14 kg hösilage, 1,5 kg Equi Jewel, 1,5 msk mineral mix (active minerals) och började nyligen med att ge 0,5 kg proteinrik müsli. Hon rids 5-6 dagar i veckan och har inte fått någon vila än men ska få vila o ca 2 veckor snart.

Kan någon snälla försöka sig på att hjälpa mig med detta. Hon var så himla fin när hon kom och nu när jag ser henne så ser hon så annorlunda ut.
0399128D-EE3D-4F99-9EBB-1A8375E55881.jpeg
 
Kan du ge ännu mer hösilage?
Jag skulle byta till annat kraftfoder som är mer högkoncentterat. Det du nämner ligger inte så högt i protein och musli brukar inte heller göra det. Min svårfödda häst får Krafft Muscle up, granngården har liknande i sitt sortiment också.

Har du analys på hösilaget?
 
Kan du ge ännu mer hösilage?
Jag skulle byta till annat kraftfoder som är mer högkoncentterat. Det du nämner ligger inte så högt i protein och musli brukar inte heller göra det. Min svårfödda häst får Krafft Muscle up, granngården har liknande i sitt sortiment också.

Har du analys på hösilaget?

Hon är en 160 häst och får överlägset mest hösilage i stallet, mer än de stora 170 hästarna och de är inte magra över huvud taget, snarare tvärt om. Hösilaget är analyserat av stallägaren, det var tydligen väldigt energirikt i år och man behövde egentligen inte ge så mycket som jag gör. Hon har alltid fått det kraftfodret, även när hon var sådär rund och fin så var det det hon fick.
 
Vad är ts i hösilaget? Om min svårfödda häst hade fått under 15 kg hö med hög ts) hade han blivit mycket tunn, och då hade höet 9.2 mj. Han är 165cm men det är inte mankhöjden som gör honom svårfödd. Nu när han har blivit mager (utlånad utan tillräckligt med mat) får han även 4 kg lusernpellets (eller så mycket han äter).
 
Energi är ju en sak, men vad är proteinhalten på det hösilage du ger? 😊 Kan vara bra att ha koll på innan man börjar försöka fodra upp en smal häst.

Lusern och olja är i mitt tycke fantastiska fodermedel för att få upp hästar i hull. Brukar ta till det i första hand, och andra färdigblandningar (typ müsli) i andra hand. När det gälller färdigblandningar är jag förtjust i Krafft low starch müsli och Dodson & Horrell Build up. Fick bra resultat av dessa på mitt svårfödda fullblodsspektakel.
 
Ja det har jag, det är väldigt energirikt i år
Vad är det för värden då? MJ och gsmrp?
Hästar är ju olika, en del behöver mer än andra. Du har ju beviset framför dig, uppenbarligen behöver hästen mycket mer än den får i sig. Jag hade gett hästen fri tillgång/så mycket den äter upp.

Även om hästen har ätit samma foder innan så verkar det ju inte funka nu. Antingen får du ge mer eller byta foder.
Du behöver ju dock räkna på hela foderstaten för att se vad som saknas. Om hösilaget ligger högt i energi kan det ju ändå vara lågt i protein.
 
Vad är ts i hösilaget? Om min svårfödda häst hade fått under 15 kg hö med hög ts) hade han blivit mycket tunn, och då hade höet 9.2 mj. Han är 165cm men det är inte mankhöjden som gör honom svårfödd. Nu när han har blivit mager (utlånad utan tillräckligt med mat) får han även 4 kg lusernpellets (eller så mycket han äter).
Förstår, men ingen annan häst i vårt stall har det behovet, dom är mycket större än min häst och får runt 12 kg
 
Energi är ju en sak, men vad är proteinhalten på det hösilage du ger? 😊 Kan vara bra att ha koll på innan man börjar försöka fodra upp en smal häst.

Lusern och olja är i mitt tycke fantastiska fodermedel för att få upp hästar i hull. Brukar ta till det i första hand, och andra färdigblandningar (typ müsli) i andra hand. När det gälller färdigblandningar är jag förtjust i Krafft low starch müsli och Dodson & Horrell Build up. Fick bra resultat av dessa på mitt svårfödda fullblodsspektakel.
Det vet jag faktiskt inte, har provat att ge Lucerne och olja men hon klarade inte av det, blev en helt annan häst, tittig och aggressiv liksom
 
Har ni kollat tänderna? det kan ju vara sånt som spökar också.

Det är bättre med mer grovfoder som är proteinrikt än mkt kraftfoder. Får du inte ge mer hösilage så skulle jag satsa på grovfoder i form av lucern eller typ Primero total. Men går det inte skulle jag prata igen med stallägaren. Dessutom skulle jag gett olja om jag var du. Vi ger min RBO Riskliolja från Hygain som vi är nöjda med. Vilken olja gav du? Det finns massa olika.
 
Du kan inte tänka så. Din häst kan ha större behov även om den är mindre.
Du måste titta på hästen i fråga. Uppenbarligen räcker det inte eftersom den magrar.
Det är ju skillnad på vad en liten häst vs en storhäst behöver. Hon har alltid fått det hon får nu men jag har lagt till dubbelt så mycket av den kraften hon fick innan och jag har börjat med müsli. Ibland äter hon heller inte riktigt upp allt hö hon får så jag tror inte att jag ger för lite.
 
Förstår, men ingen annan häst i vårt stall har det behovet, dom är mycket större än min häst och får runt 12 kg
Fast om din häst har ett större behov av mer mat så får du ju ge den det, det spelar ingen roll vad dem andra hästarna behöver. Jag vet inte speciellt mycket av vad andra hästar behöver men min uppfattning är att det inte är ovanligt att behöva ge mer än tolv kg. Men annars, har hon symptom på magsår? Har för mig att det kan göra hästarna tunnare?
 
Fast om din häst har ett större behov av mer mat så får du ju ge den det, det spelar ingen roll vad dem andra hästarna behöver. Jag vet inte speciellt mycket av vad andra hästar behöver men min uppfattning är att det inte är ovanligt att behöva ge mer än tolv kg. Men annars, har hon symptom på magsår? Har för mig att det kan göra hästarna tunnare?
Hon får mer mat än vad hon fick när hon var så fin så du får inte tro att hon är undernärd, jag trycker i henne ganska mycket mat.
Vet inte om hon har några magsårssymtom faktiskt, tror inte det.
 
Har ni kollat tänderna? det kan ju vara sånt som spökar också.

Det är bättre med mer grovfoder som är proteinrikt än mkt kraftfoder. Får du inte ge mer hösilage så skulle jag satsa på grovfoder i form av lucern eller typ Primero total. Men går det inte skulle jag prata igen med stallägaren. Dessutom skulle jag gett olja om jag var du. Vi ger min RBO Riskliolja från Hygain som vi är nöjda med. Vilken olja gav du? Det finns massa olika.
Vi ska kolla tänderna till hösten :) Men hon äter ju fortfarande sin mat så hur har det med tänderna att göra? :)
Vi gav bara vanlig rapsolja från Ica typ
 
Du har sagt att hon har fått lusern och inte fungerat med det, vad var det för lusern? Jag har märkt skillnad på när jag gav min andra häst lusernhack med melass (det fick hon för att vi inte kunde ge mer hö, hon fick tolv kg), men inte märkt något på lusernpellets utan melass. Men det förutsätter ju att hästen äter det.
 
Det är ju skillnad på vad en liten häst vs en storhäst behöver. Hon har alltid fått det hon får nu men jag har lagt till dubbelt så mycket av den kraften hon fick innan och jag har börjat med müsli. Ibland äter hon heller inte riktigt upp allt hö hon får så jag tror inte att jag ger för lite.
Hästarnas behov skiljer sig åt av fler anledningar än deras storlek.
Det du behöver göra är först att be om en kopia på analysen på hösilaget. Utan den famlar du i blindo. Du behöver kolla både MJ per kg foder, gsmrp per kg foder och torrsubstans.

Om hon får så mycket hösilage som hon äter upp behöver du se över kraftfodret. Men först måste du titta på analysen, annars vet du inte om det behövs mer energi, protein eller båda.
Det finns annat kraftfoder som är mer koncentrerat, dvs hästen får i sig mer näring men med mindre mängd. Det är särskilt viktigt om hästen blir mätt och inte äter hur stora mängder som helst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 603
Senast: Buck
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 098
Senast: Blubbis
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
934
S
Hästvård Någon som har erfarenhet av återkommande diareé på sin häst. Blir snart tokig. Just nu får kusen bara hösilage (14 kg) med bra värden...
2
Svar
31
· Visningar
2 488
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp